    From: Marek <m...@h...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: szybkość wydawania KK przez mBank- u mnie 3 dni :))
    Date: Mon, 28 Jul 2003 13:30:18 +0200

    asmira wrote:

    > Składałam o 4 tys. I odmówili. Odpowiedź była w stylu "nie bo
    > nie". Później kobieta na mlinii jąkała się coś o nieregularnych wpływach,
    > dopiero jak mąż postawił ich pod tablicą i odpytał, okazało się, że gdzieś
    > tam jakiś wskaźnik "nie wskazuje".

    Nie ma sensu pytać przysłowiowej "panienki w okienku" o powody odmowy
    przyznania kredytu. I nie chodzi tylko o mBank, ale instytucje kredytowe
    wogóle. Mało gdzie w obecnej chwili pracownicy "ręcznie" dotykają się do
    decyzji - z regóły jest po prostu dość skomplikowany algorytm siedzący
    sobie na jakimś komputerze, wrzuca się w niego mnóstwo danych, a on podaje
    czy udzielenie kredytu to dobry pomysł (w uproszczeniu). Nikt nie wnika w
    to, dlaczego algorytm uznał, że w jakimś konkretnym przypadku kredyt jest
    ryzykowny - panienka z okienka może co najwyżej zgadywać, że nieregularne
    wpływy itd, ale na 100% nie będzie wiedziała i stawianie kogokolwiek "pod
    tablicą i odpytywanie" jest bezsensowne.

    Kiedyś chciałem kupić rower na kredyt. Cena roweru kilkukrotnie niższa od
    moich dochodów, zatrudniony na czas nieokreślony od kilku lat, żadnych
    długów, nigdy wcześniej nie brałem niczego na kredyt (więc jakieś historie
    z nieterminowymi spłatami odpadają), nieżonaty, niedzieciaty, służba
    wojskowa w porządku, zameldowany na stałe od dawna... i Lukas nie przyznał.
    Agentka była zszokowana odmową (bo babciom mającym rentę 500zł przyznawano
    większe kredyty bez mrugnięcia okiem), ale nie miała pojęcia dlaczego mi
    odmówiono - po prostu jakiś algorytm wyliczył, że dawanie mi kredytu się
    nie opłaca. Takie przypadki bywają i trzeba się z tym pogodzić.
    --
    pozdrawiam
    Marek