  • 1. Data: 2008-04-10 12:16:26
    Temat: problemy z kartami chipowymi MultiBanku
    Od: alter <a...@p...onet.pl>

    Od jakiegos czasu Multibank zaczal wydawac karty chipowe. Otrzymalem taka w
    ramach odnowienia karty i... tu zaczyna sie problem.
    Na okolo 15 prob platnosci ta karta przeszly bodaj 3. W pozostalych
    przypadkach na terminalu widnieje napisa, ze PIN karty jest zablokowany a
    terminal sie zawiesza. Dodam, ze dzieje sie tak tylko w przypadku uzycia
    chipa (przy platnosci z wykorzystaniem paska nie ma zadnych problemow).

    Czym to moze byc spowodowane? Troche sie niepokoje, bo za 2 tygodnie
    wyjezdzam na dluzej zagranice a nie mam niestety kart innych bankow.
    Sprzedawcom w PL udalo mi sie jakos wyjasnic, ze nie jestem zlodziejem ale
    czy tak samo bedzie poza PL to juz pewny nie jestem. Chociaz ich spojrzenia
    sa dosc wymowne! ;)

    Na infolinii powiedzieli mi, ze to jest OK i problem lezy po stronie
    terminala ale czy to znaczy, ze wiekszosc terminali jest be a tylko karty
    MultiBanku sa OK?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-04-10 13:20:38
    Temat: Re: problemy z kartami chipowymi MultiBanku
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    alter pisze:

    > Na infolinii powiedzieli mi, ze to jest OK i problem lezy po stronie
    > terminala ale czy to znaczy, ze wiekszosc terminali jest be a tylko karty
    > MultiBanku sa OK?

    Hm, mam też kartę Multi (kredytową), wiele razy korzystałem z chipa i
    jeszcze nie miałem takiej sytuacji. Wygląda na uszkodzony chip.

    Marek

  • 3. Data: 2008-04-10 14:01:21
    Od: Kamil 'czemu' Bista <t...@c...org>

    alter pisze:
> [...]
    > terminal sie zawiesza. Dodam, ze dzieje sie tak tylko w przypadku uzycia
    > chipa (przy platnosci z wykorzystaniem paska nie ma zadnych problemow).

    Sprzedawca powinien wcisnąć 2x zielony.
    Błąd pojawia się praktycznie tylko w terminalach eService, w reszcie
    przechodzi bez problemu (nawet jak komunikat się pojawia to po chwili
    znika).

    Zapraszam na forum mBanku, tam został ten problem poruszony w wątku pt.
    http://www.mbank.pl/forum/read.html?f=1&i=837050&t=8
    37007

    Z punktu widzenia banku wszystko jest w porządku, to terminale mają
    wadliwe oprogramowanie.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil 'czemu' Bista

  • 4. Data: 2008-04-10 18:33:30
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Kamil 'czemu' Bista" <t...@c...org> wrote in message
    > alter pisze:
    >
    > Zapraszam na forum mBanku, tam został ten problem poruszony w wątku pt.

    Proponuje poruszyc jeszcze temat zmiany PINu. W przypadku kart
    miekroprocesorowych BZ WBK udalo mi sie przeprowadzic kilka transakcji z
    autoryzacja przez mikroprocesor. W przypadku karty Multi zawsze jest
    konieczne polaczenia z bankiem. Zasrtanawiam sie czy tu jednym z waznych
    czynnikow nie jest to, ze PIN zmienia sie zdalnie i mikroprocesor nie moze
    go zidentyfikowac. W kazdym razie koniecznosc autoryzacji online przy kazdej
    transakcji jest do bani. Najnizsza transakcja, ktora przeprowadzilem i
    wymagala autoryzacji po stronie banku to 8 pln.

    MK

  • 5. Data: 2008-04-10 19:05:33
    Od: Krystek <s...@k...eu.org>

    MK pisze:
> [...]
    > przy kazdej transakcji jest do bani. Najnizsza transakcja, ktora
    > przeprowadzilem i wymagala autoryzacji po stronie banku to 8 pln.

    Czyli BZWBK-owe karty z chipem szyfrują PIN na karcie i porównują go z
    wprowadzanym przez PIN-pad a Multibankowe karty z chipem za każdym razem
    sprawdzają PIN przez CA banku?

    K.

  • 6. Data: 2008-04-10 19:42:24
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Krystek" <s...@k...eu.org> wrote in message

    > Czyli BZWBK-owe karty z chipem szyfrują PIN na karcie i porównują go z
    > wprowadzanym przez PIN-pad a Multibankowe karty z chipem za każdym razem
    > sprawdzają PIN przez CA banku?

    Nie do konca. Na karcie nie ma PINu, sa za to dane, ktore pozwalaja
    zidentyfikowac czy zostal wprowadzony prawidlowy PIN.
    W przypadku zmiany PINu w terminalu istnieje mozliwosc zdaktualizowania
    danych na karcie. Jesli zmieniasz PIN zdalnie nie ma mozliwosci aktualizacji
    danych, bo przeciez mozesz dokonac zmiany PINu nawet w czasie gdy odstep
    miedzy 2 transakcjami bedzie kilkudziesieciosekundowy. Bank moze oczywiscie
    wziac na siebie ryzyko i napisac tak aplikacje aby do pewnego limitu
    (wartosci pojedynczej transakcji, sumy wartosci kilku transakcji lub liczby
    transakcji) byla mozliwosc autoryzacji przy uzyciu ostatniego potwierdzonego
    PINu, a laczenia z bankiem tylko wtedy gdy PIN nie zostanie potwierdzony,
    ale byloby to sprzeczne z tak lansowanym przez marketing bezpieczenstwem
    kart mikroprocesorowych.
    Generalnie, to co bylo zaleta przy uzyciu kart magnetycznych, przy
    mikroprocesorowych uniemozliwia wykorzystanie ich wszystkich zalet.

    MK

  • 7. Data: 2008-04-10 20:40:17
    Od: Krystek <s...@k...eu.org>

    MK pisze:

    > Nie do konca. Na karcie nie ma PINu, sa za to dane, ktore pozwalaja
    > zidentyfikowac czy zostal wprowadzony prawidlowy PIN.

    Hash czy jakiś skrót PIN-u wygenerowany/zaszyfrowany jakimś algorytmem?
    Karta pamięta ostatni poprawnie potwierdzony PIN przesłany przez CA banku?

> [...]
    > Generalnie, to co bylo zaleta przy uzyciu kart magnetycznych, przy
    > mikroprocesorowych uniemozliwia wykorzystanie ich wszystkich zalet.

    Czyli co - będzie jak z kartami PayPass, że do pewnej kwoty autoryzacja
    bez łączenia z bankiem a potem autoryzacja on-line? Dobrze by było móc
    ustawić sobie te minimalne kwoty podlegające autoryzacji...

    K.

  • 8. Data: 2008-04-10 21:58:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

    > Nie do konca. Na karcie nie ma PINu, sa za to dane, ktore pozwalaja
    > zidentyfikowac czy zostal wprowadzony prawidlowy PIN.

    A zrodlem tej wiedzy jest co dokladnie?

    Ile razy mozna powtarzac. PIN ma 4 cyfry, procesor karty bylby w
    stanie sprawdzic ktora kombinacja pasuje w ciagu naprawde krotkiego
    czasu, mimo ze to jest naprawde wolny procesor. To bez sensu.

    PINu po prostu nie da sie skutecznie "zaszyfrowac" w jedna strone.
    Gornym ograniczeniem czasu, jaki jest potrzebny do odwrocenia
    dowolnego "jednostronnego" przeksztalcenia jest czas zrobienia tego
    przy uzyciu brutalnej sily, sprawdzajac wszystkie kombinacje (srednio
    50%). W przypadku PINow ten czas jest momentem.

    > Generalnie, to co bylo zaleta przy uzyciu kart magnetycznych, przy
    > mikroprocesorowych uniemozliwia wykorzystanie ich wszystkich zalet.

    Po prostu trzeba zmieniac PINy w maszynie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 9. Data: 2008-04-10 23:13:28
    Od: alter <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Apr 2008 16:01:21 +0200, Kamil 'czemu' Bista napisał(a):

> [...]
    37007

    > Z punktu widzenia banku wszystko jest w porządku, to terminale mają

    Pieknie dziekuje za odpowiedz i link do tego forum! Niestety, z tego co
    mozna tam wyczytac karty Multi staly sie jak dla mnie dysfunkcjonalne,
    przynajmniej w przypadku uzytkowania zagranica. Szkoda.
    No nic, moze uda mi sie zdobyc gdzies jakas kredytowke przynajmniej na ten
    wyjazd.

    A swoja droga terminale z wadliwym oprogramowaniem, terminalami ale co z
    reszta transakcji, w ktorych nie ma "zielonego guzika"? To problemy opisane
    na forum mBanku w pierwszym poscie i kolejnych...
    Ech... poki nie bylo chipow to nigdy nie mialem problemow z kartami Multi
    (a jestem u nich od pierwszego miesiaca dzialalnosci! :) przy korzystaniu z
    nich zagranica. Problemy z akceptacja kart opisane na forum mBanku troche
    (no, moze nie troche a bardzo!) mnie przerazaja.

    Teraz troszke off topic... ;)
    Bys moze nie mam racji i byc moze jest tak jak piszesz, ze po stronie banku
    jest wszystko OK tyle ze... ta sytuacja mi przypomina sytuacje sprzed kilku
    lat w firmie, w ktorej przacuje. Informatyk, z powodu kilku atakow na nasz
    serwer, postanowil zwiekszyc bezpieczenstwo sieci. Poblokowal siec tak
    skutecznie jakimis firewallami (i innymi - nie wiem dokladnie, nie znam sie
    na tym), ze siec praktycznie przestala dzialac. I niby tez wszystko bylo
    zgodnie ze sztuka :)
    Tak czy siak i niezaleznie czyja to wina multi ma u mnie duzy minus, bo to
    w koncu ich karta nie idzie zaplacic.

    Pozdrawiam i dzieki raz jeszcze! Nawiasem mowiac swietne forum :)

  • 10. Data: 2008-04-10 23:18:09
    Od: alter <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Apr 2008 23:58:48 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Po prostu trzeba zmieniac PINy w maszynie.

    Przeczytalem caly ten watek i mam w takim razie jeszcze jedno pytanie
    (dodam, ze jestem calkowitym laikiem wiec moglo sie zdarzyc, ze cos zle
    zrozumialem badz rozumiem - awansem prosze o wybaczenie ;)

    Czy to oznacza, ze w przypadku zmiany PIN np. w bankomacie karta bedzie
    "zdatna" do uzytku? Przed chwila patrzylem w euronecie i tam opcji zmiany
    PIN nie ma, ale moze w bankomacie Multi w placowce?
    Czy dobrze rozumiem?

    Na infolinii w multi kazali mi skladac kolejne reklamacje na kolejne
    transakcje ale powiem szczerze, nie mam ochoty codziennie do nich
    wydzwaniac skoro i tak twierdza, ze wszystko jest w porzadku a to ja sie
    musze tlumaczyc przed sprzedawca i w dodatku nie do konca rozumiem z
    czego...