  • 1. Data: 2003-01-20 17:59:25
    Temat: podatek belkowy od zysku przy konwersji w TFI
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    Czy przy konwersji jednostek w TFI jest naliczany podatek belkowy od zysku
    na wartości tych jednostek od momentu ich nabycia przez uczestnika do
    momentu konwersji?

    Rok temu toczyła się interesująca dyskusja na tej grupie:

    http://groups.google.com/groups?th=4c14c4abf59c727b

    Większość skłaniała sie ku interpretacji, że konwersja jest tożsama z
    umorzeniem starych i nabyciem nowych jednostek, zatem przy takiej operacji
    następuje naliczanie podatku (o ile był wzrost wartości).

    Zapytuję więc - kto z Was dokonywał konwersji jednostek zakupionych po
    1.12.2001 i czy został w momencie konwersji obciążony podatkiem belkowym?

    --
    Robert

  • 2. Data: 2003-01-20 18:22:49
    Temat: Re: podatek belkowy od zysku przy konwersji w TFI
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Użytkownik "Robert"

    > Zapytuję więc - kto z Was dokonywał konwersji jednostek zakupionych po
    > 1.12.2001 i czy został w momencie konwersji obciążony podatkiem belkowym?

    No więc ja dokonałem. W TFI ING zamieniłem w zeszłym roku jednostki
    gotówkowego na obligacyjny i zostałem obciążony podatkiem.

    Bogdan B.

  • 3. Data: 2003-01-20 18:29:26
    Od: Michał Rolka <m...@n...homeip.net>

    Robert wrote:

    > Zapytuję więc - kto z Was dokonywał konwersji jednostek zakupionych po
    > 1.12.2001 i czy został w momencie konwersji obciążony podatkiem belkowym?

    Ja. Tak. W DWS.

    Michał

  • 4. Data: 2003-01-20 18:45:53
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    news:b0her7$ks7$1@news.tpi.pl, Bogdan B. <b...@h...pl>:
    > Użytkownik "Robert"

    > No więc ja dokonałem. W TFI ING zamieniłem w zeszłym roku jednostki
    > gotówkowego na obligacyjny i zostałem obciążony podatkiem.

    Dzięki, Bogdan i Michał :)

    Jak się domyślasz, zapytanie ma związek z naszą dyskusją na innym forum.

    Również mam GTFI OS, z tym że dość świeże (pobelkowe). Policzyłem zysk od
    momentu nabycia, ok. 300zł, a więc umarzając w tej chwili i przenosząc do
    SFI mBanku dla wygody zapłaciłbym 60 zł podatku, zarazem 60 zł przestałoby
    dla mnie pracować.
    Więc się zastanawiam, czy się opłaca...
    Opłaci się na pewno, jeśli zdecyduję się to przerzucić na fundusz agresywny
    i ta decyzja okaże się trafna. Rozważam to, ponieważ mój fundusz antybelkowy
    jest również OS (UI).

    --
    Robert

  • 5. Data: 2003-01-20 19:01:46
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Użytkownik "Robert"
> [...]
    agresywny
    > i ta decyzja okaże się trafna. Rozważam to, ponieważ mój fundusz

    Też myślałem nad kupnem pewnej ilości jednostek akcyjnych albo
    zrównoważonych. Takie Skarbiec Akcja czy Waga za ostatnie trzy miesiące to
    jest coś. Do tej pory prowizje dla towarzystw zjadały zysk z krótkich
    inwestycji ale przez SFI można spróbować.
    Tylko że ja jestem raczej z tych nerwowych inwestorów. Nie wiem czy
    wytrzymam jeżeli będą spadki.

    Bogdan B.

  • 6. Data: 2003-01-20 19:42:28
    Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Czy przy konwersji jednostek w TFI jest naliczany podatek belkowy od zysku
    > na wartości tych jednostek od momentu ich nabycia przez uczestnika do
    > momentu konwersji?

    Konwersja jest traktowana tak samo jak umorzenie.
    Jeżeli ktoś był tak nierozsądny że posiadając rejestr z jednostkami nabytymi
    przed 01.12.2001, nabył (NA TEN SAM REJESTR) kolejne jednostki po 30.11.2001
    to przy umarzaniu (konwersji) stosuje się zasadę FIFO (czyli najpierw
    umarzane są jednostki zwolnione z belki).

    zdrófka,
    TomekD

  • 7. Data: 2003-01-20 20:11:18
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Użytkownik "TomekD"

    > Konwersja jest traktowana tak samo jak umorzenie.

    To racja.

> [...]
    > to przy umarzaniu (konwersji) stosuje się zasadę FIFO (czyli najpierw
    > umarzane są jednostki zwolnione z belki).

    Skąd taka informacja? Przerobiłeś to w praktyce?
    Pamiętam co się pisało pod koniec 2001 - w przypadku gdy nie ma możliwości
    identyfikacji która jednostka jest umarzana, dopuszczalna prawnie jest
    zasada LIFO (a nie FIFO). Pierwsze umarza się ostatnio nabyte.
    Pamiętam też że TFI gremialnie stwierdziły że możliwości identyfikacji nie
    mają i będą stosować LIFO. Nie z dobrego serca ma się rozumieć ale żeby
    zatrzymać klientów.

    Bogdan B.

  • 8. Data: 2003-01-20 20:15:27
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    news:b0hjck$2e0$1@news.tpi.pl, TomekD <t...@p...onet.pl>:
> [...]
    > jednostki po 30.11.2001 to przy umarzaniu (konwersji) stosuje się
    > zasadę FIFO (czyli najpierw umarzane są jednostki zwolnione z belki).

    Słuszna uwaga, dlatego na nowe środki lepiej założyć osobny rejestr, nawet
    jak to jest rejestr tego samego typu w tym samym towarzystwie.

    --
    Robert

  • 9. Data: 2003-01-20 20:16:25
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    news:b0hh23$b3c$1@news.tpi.pl, Bogdan B. <b...@h...pl>:

    > Tylko że ja jestem raczej z tych nerwowych inwestorów. Nie wiem czy
    > wytrzymam jeżeli będą spadki.

    Tzn. jak będą spadki od razu po kupnie? Bo jak nie będą od razu, to nie
    wytrzymuj, jeśli to inwestycja krótkoterminowa - umarzaj, nic nie kosztuje.

    --
    Robert

  • 10. Data: 2003-01-20 20:46:40
    Od: z...@p...onet.pl

    > Słuszna uwaga, dlatego na nowe środki lepiej założyć osobny rejestr, nawet
    > jak to jest rejestr tego samego typu w tym samym towarzystwie.

    Zdaje się ktoś tu pisał, że to jest na razie nie możliwe.