    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: o co chodzi z frankowiczami?
    <5d9d9838$0$17344$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <LSLnF.31614$VU2.21015@fx12.iad>
    <a...@g...com>
    <5da04527$0$556$65785112@news.neostrada.pl>
    <qnsaji$1hh6$1@gioia.aioe.org> <8...@a...kjonca>
    <qnt0ha$lqe$1@gioia.aioe.org> <m...@p...waw.pl>
    <1km2bxpsbwzwb$.xnbr5cilrs4v$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <qoep00$n9t$1@gioia.aioe.org> <m...@p...waw.pl>
    <qoflki$nnc$1@gioia.aioe.org> <m...@p...waw.pl>
    <qomdg2$bbv$1@gioia.aioe.org> <5daed155$1$551$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@p...waw.pl> <qp4itk$6tv$1@gioia.aioe.org>
    Date: Mon, 28 Oct 2019 22:22:33 +0100

    Szymon <...@w...pl> writes:

    > Jesteś pewien, że pilot, a nie kierownik wycieczki?

    Przedstawił się jako pilot.

    > Otóż kierownik wycieczki odpowiada za uczniów. W przypadku, gdyby coś
    > się stało - czeka go prokurator.

    Prokurator potencjalnie czeka każdego. Istotne jest co myśli o tym sąd -
    przynajmniej praktycznie istotne.
    Stwierdzenie "ktoś odpowiada za kogoś" jest na tyle wadliwe, że opisanie
    tego zajęłoby dłuższą chwilę. W każdym razie można odpowiadać tylko za
    swoje czyny (i np. ich braki).

    > "Danucie M. zarzucono popełnienie przestępstwa polegającego na
    > nieumyślnym narażeniu dziecka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty
    > życia. "Jako kierownik i opiekun wycieczki, zobowiązana była do
    > sprawowania opieki nad powierzonymi jej dziećmi, ale nie zachowała
    > wymaganych reguł ostrożności i wbrew obowiązującym przepisom nie
    > zagwarantowała dzieciom bezpieczeństwa w trakcie ich pobytu na terenie
    > parku wodnego". "

    Pomijając brak czegoś takiego jak "gwarancja bezpieczeństwa" (100%
    bezpieczeństwo to utopia), to jest to zupełnie inna sprawa. Owa pani
    zapewne miała możliwości sprawowania opieki na dziećmi. Żadna osoba nie
    ma możliwości dopilnowania, by wszyscy mieli cały czas zapięte pasy.

    Owszem, można przejść wzdłuż autokaru i sprawdzić np. przed ruszeniem.
    Ale co będzie później, i co np. mogłaby stwierdzić policja (np. przez
    lunetę z helikoptera), to jest całkiem inna sprawa.
    --
    Krzysztof Hałasa