  • Data: 2017-05-16 20:18:32
    Temat: Re: mBank znowu podnosi ciśnienie
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    s...@g...com writes:

    > Jest łatwe jak wiesz co powinno byc w łancuchu certyfikacji.

    Nie, nie jest to potrzebne.
    Musisz (np. przeglądarka musi) wyłącznie znać odpowiedni zestaw "root
    CA" (zawierający w szczególności root CA, od którego zaczyna się
    "ścieżka").

    Ew. korzystne może też być wykluczenie certyfikatów korzystających
    z MD5, ostatnio było to dość mocno atakowane.

    > Dziś większość antywirusów podmienia certyfikaty i jak zajrzysz to
    > widzisz scieżkę i wszystko jest zielnie i wogóle cacy.

    Nie wiem o jakie antywirusy chodzi, ale jeśli mamy złamany komputer, to
    może on nam wyświetlać jakie mu się podobają "ścieżki", i nic to nie daje.

    > Ale jak nie masz informacji na stronie banku jak powinien ten łańcuch
    > wyglądać to nie wiesz czy jest taki jak ma byc czy jest dobrze
    > zrobiony ale oszukany.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Infrastruktura_klucza_
    publicznego
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Certyfikat_klucza_publ
    icznego

    > Oczywiscie. Jak bank opublikuje jak powinien wyglądać ciag
    > certyfikacyjny wraz z numerami seryjnymi i modulo to ja wiem co
    > powinno być widoczne w przeglądarce.
    > Zrobienie certa zawierającego takie numerki jak w poprawnym jest dziś dosyc
    trudne...

    Ale spowodowanie (np. przez wirusa), by przeglądarka wyświetlała
    dokładnie taki obrazek "jak powinien być" jest już zupełnie proste.

    > No nie, Jak ktos ci zawirusował komputer to jaka jest szansa ze nie
    > wlazł w komórke? OK. Jak to głupia komórka to spoks (choć ostatnio u
    > niemców kody sms tez zhackowali na poziomie sieci gsm). smartfony tez
    > są hackowane i po bezpieczeństwie nici.

    Jest pewne ryzyko, ale jest ono dużo mniejsze niż w przypadku tylko
    samego komputera, o którym wiemy, że jest "zawirusowany".

    > W takim wypadku tylko hasla jednorazowe i token.

    Hasła jednorazowe nie sprawdzają treści dyspozycji. Podobnie "zwykły"
    token.
    Oczywiście "token", który pokazuje szczegóły np. przelewu, jest dużo
    bardziej bezpieczny.

    > Tak czy siak, mialem taki problem i szukalem na stronie banku
    > opublikowanych certyfikatów aby je porównać z tymi widzianymi w
    > komputerze. Nie znalazłem w takiej formie jak napisalem. Musialem
    > zalozyc ze inny komp jest czysty i porównać z widocznymi na tamtym...

    BTW certyfikat może się zmienić w dowolnej chwili. Co z tego że
    sprawdzisz podczas logowania. Jeśli przeglądarka nie sprawdza
    prawidłowości certyfikatu, to sprawa jest z góry przegrana. Szukanie
    czegokolwiek tego typu na stronie banku to nieporozumienie
    (niezrozumienie idei PKI).
    --
    Krzysztof Hałasa