  • 111. Data: 2008-02-10 16:11:41
    Temat: Re: mBank rezygnuje z opłat za przelewy!
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > Jeśli ktoś się JEDNOKROTNIE zaloguje do konta zabezpieczonego maskowanym
    > hasłem na podstawionym komputerze to jesteś w stanie dostać się później na
    > to jego konto? Nie. I o to chodzi.

    > Podpis cyfrowy zawsze na jakimś nośniku siedzi. Albo w pliku na dysku czy
    > dyskietce, albo na "karcie inteligentnej" - bo chyba nie twierdzisz że

    Tylko, że (oimw) karta zawierająca podpis cyfrowy nie udostępnia funkcji
    "pokaż podpis" tylko funkcję "podpisz/zaszyfruj dokument" - podpis karty nie
    opuszcza.
    Mylę się?
    KJ

  • 112. Data: 2008-02-10 19:30:39
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "krzysztofsf" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Ale wlasnie napisales, ze nie ma potrzeby sprawdzac prawdziwosci i
    > nominalow wrzucanych bez koperty - przynajmniej tak zrosumialem
    > ponizsze. O ile wiem, to te "kopertowe" sa ksiegowane (chyba z data
    > wsteczna - z dnia wrzucenia?) dopiero po weryfikacji zawartosci
    > koperty.

    Nie martw się, to bardzo wyrafinowane urzadzenia. Możesz im wrzucić cały
    plik banknotów, a wpłatomat je ładnie posegreguje, policzy i wywali Ci
    komunikat ile sztuk każdego nominału wsadziłeś i czy się z tym zgadzasz,
    jeśli nie, to wywali Ci spowrotem dokładnie te banknoty, które pobrał od
    Ciebie. Przy tym jest dość wybredny i zapewniam Cię, że nawet oryginalne
    banknoty czasami potrafił wypluć.

  • 113. Data: 2008-02-10 20:24:28
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sat, 09 Feb 2008 20:57:55 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Jak dla kogo.

    Tak, wiem że można określić rozwiązania sprzętowe jako te, które realizują
    jakieś zadania bez udziału procesora komputera... Tylko że równie dobrze
    może się to odnosić do przetwarzania cyfr na dźwięki w przetworniku D/A czy
    do przenoszenia danych na odpowiednio namagnesowane talerze dysku twardego.
    A jeśli firmware dysku nie tylko zapisuje dane na talerzach ale również je
    po drodze szyfruje załadowanym kluczem DES3 - czy wiele się to różni od
    sytuacji gdy robi to za niego sterownik do dysku w systemie operacyjnym
    komputera?

    > Jak np.?

    Jak np. zapisanie danych na dysk.

    > Takich jak np.?

    Jak np. stworzenie klucza zabezpieczającego program, który to klucz nie
    tylko będzie pozwalał programowi zweryfikować czy jest legalny ale też
    będzie najnormalniej w świecie przeprowadzał niektóre istotne operacje.

    > A wynika to z...?

    Z tego, że prościej analizować poszczególne moduły o ustalonym interfejsie
    które wykonują podstawowe czynności. Po co program obsługujący bankomat ma
    się bawić w pobieranie skanów banknotów (w dodatku kilku skanów na banknot,
    np. w różnych oświetleniach albo testujących metaloway pasek) i sprawdzanie
    czy są autentyczne, skoro dużo szybciej wykona to program zaszyty w module
    liczącym banknoty? Przecież on też musi te bankoty policzyć i
    sklasyfikować...

    > Ryzyko jest 100% w przypadku kogos, kto wie co robi i (jednoczesnie)
    > chce to zrobic. Ale takich osob jest bardzo malo, potencjalne straty
    > sa niewielkie (domyslam sie ze bank nie umozliwi wplacenia np. 10 mln
    > w falszywkach i nastepnie wyplaty tych 10 mln.).

    No właśnie, wykalkulowali sobie jakie jest ryzyko - i widocznie
    prawdopodobieństwo takiego naciągnięcia banku by go to zabolało jest
    minimalne, albo ew. wpadka będzie mniej bolesna niż straceni potencjalni
    klienci "bo nie ma jak wpłacić gotówki".

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 114. Data: 2008-02-10 20:32:46
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 10 Feb 2008 17:11:41 +0100, Kamil Jońca napisał(a):

> [...]
    > "pokaż podpis" tylko funkcję "podpisz/zaszyfruj dokument" - podpis karty nie

    Nie mylisz się. Ale też karta przy podpisywaniu nie zaczyna świecić na
    bladoniebiesko i śpiewać w wysokim c o tym co podpisuje. Czyli siadasz przy
    komputerze który jest odpowiednio przygotowany, wkładasz kartę do czytnika,
    robisz przelew do gazowni, wpisujesz pin do karty... i zanim tę kartę
    wyjmiesz to robal przy użyciu tegoż pinu i karty w czytniku będzie trzaskał
    operacje do woli. A żebyś za szybko nie wyjął, to przeglądarka może
    wyjątkowo długo się odświeżać po złożeniu podpisu...

    Dlatego właśnie uważam, że oprócz pinu powinno być czysto mechaniczne
    zabezpieczenie - np. każda operacja potwierdzona dodatkowo pojedynczym
    wciśnięciem przycisku na tejże karcie. A przy komputerze odpowiednio
    spreparowanym nawet to może niewiele dać, bo zamiast stworzyć przelew do
    cioci podpiszesz zdefiniowanie przelewu na konto złodzieja... i do widzenia
    pieniążki.

    W dzisiejszych czasach, im bardziej zautomatyzowane są wszystkie systemy -
    tym łatwiej można zostać bez pieniędzy w rekordowo krótkim czasie.
    A dodatkowo silniejsza strona - banki - robi wszystko, by wystrychnąć
    klienta na dudka (choćby wciskając karty autoryzowane PINem)... :(

    Pozdrawiam,

  • 115. Data: 2008-02-10 21:06:05
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Jacek Osiecki pisze:

    > Nie mylisz się. Ale też karta przy podpisywaniu nie zaczyna świecić na
    > bladoniebiesko i śpiewać w wysokim c o tym co podpisuje. Czyli siadasz przy

    Bądź łaskaw nie zmieniać tematu. Najpierw mówiłeś, że Podpis może być
    wykradziony byle keyloggerem. I *tylko* do tego się odniosłem.

    Kwestia, żeby wiedzieć *co* się to trochę jednak co innego.
    jeśli smsy nie zawierają np. "streszczenia przelewu" (ciężko jeśli się
    podpisuje "koszyk przelewów") to też nimi możesz podpisać przelew na 1
    MPLN na rzecz WOŚP ... niezupełnie zgodnie ze swoją intencją.
    KJ

  • 116. Data: 2008-02-10 21:22:14
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 10 Feb 2008 22:06:05 +0100, Kamil Jońca napisał(a):

    > Bądź łaskaw nie zmieniać tematu. Najpierw mówiłeś, że Podpis może być
    > wykradziony byle keyloggerem. I *tylko* do tego się odniosłem.

    Gdzieś pisałem że podpis można wykraść? Pisałem, że podpis przed niczym nie
    zabezpiecza - nic o jego wykradaniu...

    > Kwestia, żeby wiedzieć *co* się to trochę jednak co innego.

    Oczywiście, dlatego np. dla własnego bezpieczeństwa dobrze jest unikać
    "koszyków"... Ale to już jest indywidualna sprawa użytkownika czy chce ich
    używać czy nie.

    > jeśli smsy nie zawierają np. "streszczenia przelewu" (ciężko jeśli się
    > podpisuje "koszyk przelewów") to też nimi możesz podpisać przelew na 1
    > MPLN na rzecz WOŚP ... niezupełnie zgodnie ze swoją intencją.

    Oczywiście - dlatego można ew. unikać koszyków :) Ale właśnie potwierdzenia
    SMSowe są najlepszą formą zabezpieczenia - i tu akurat mBank zasługuje na
    pochwałę, bo równie dobrze mógł tak jak chyba Citi przesyłać SMSa o treści
    "hasło do transakcji: xxxxxx".

    Pozdrawiam,

  • 117. Data: 2008-02-10 21:27:23
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia 10 Feb 2008 15:03:55 +0100, Wojciech Bancer napisał(a):
    > On 2008-02-10, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:
    > [...]

    > E tam. Jest nieskończenie wiele metod o wiele bardziej uprzykrzających
    > życie, a łatwiejszych w realizacji.

    Wydrenowanie konta i wpędzenie w długi to małe uprzykrzenie życia? :)
    Owszem, można ofiarę wykańczać psychicznie, pisać donosy o najbardziej
    chorych urojonych przestępstwach, wpisać numer komórki w różnych dziwnych
    portalach... Ale równoczesne wyczyszczenie kont i wpędzenie w długi chyba
    jednak będzie skuteczniejsze i boleśniejsze - gdy nagle się okazuje że nie
    masz czego do garnka włożyć, nie zapłacisz za prąd ani za czynsz.

    > Nie mówię, że to niemożliwe, ale
    > uważam że robienie z tego realnego zagrożenia przed którym trzeba się
    > zabezpieczać w możliwie maksymalnie upierdliwy (logowanie maskowane)
    > sposób zalatuje lekką paranoją. Coś jak mieszkanie w bunkrze kilkaset
    > metrów pod ziemią, bo "przecież może w ziemię pierdolnąć meteor".

    No to ponownie spytam: co ten mBank taki głupi że przy obsłudze
    telefonicznej bawi się w maskowanie hasła? :)

    > I akurat tylko takie masz w przelewach zdefiniowanych? Come on.
    > To obsługuj te instytucje przy pomocy PZtek/karty kredytowej.

    PZtek nie lubię, bo wiążą się z załatwianiem papierków. Obciążenie KK
    jeszcze jest OK, ale nie wszędzie jest mile widziane. A przelew nadal
    pozostaje najwygodniejszy...

    Pozdrawiam,

  • 118. Data: 2008-02-10 21:40:17
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Jacek Osiecki pisze:
    > Dnia Sun, 10 Feb 2008 22:06:05 +0100, Kamil Jońca napisał(a):
    [...]

    > Gdzieś pisałem że podpis można wykraść? Pisałem, że podpis przed niczym nie
    > zabezpiecza - nic o jego wykradaniu...
    Ok. Zestawiłeś klucz na dyskietce z takim na karcie, jakoby tak samo się
    zachowywały. Niech Ci będzie, że moja nadinterpretacja.

    [..]

> [...]
    > pochwałę, bo równie dobrze mógł tak jak chyba Citi przesyłać SMSa o treści

    Sam widzisz, że i taką rzecz można spieprzyć.
    Ciekawy jestem czy można zrobić czytnik wyświetlający "skrót'
    podpisywanej wiadomości.

    KJ

  • 119. Data: 2008-02-10 23:41:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > No to ponownie spytam: co ten mBank taki głupi że przy obsłudze
    > telefonicznej bawi się w maskowanie hasła? :)

    To widocznie jakis inny mBank, w tym normalnym jest (byc moze
    maskowany) PIN telefoniczny.

    3 cyfry sie podaje, tak? Szansa sukcesu w pojedynczej probie
    1/1000. Ile maja klientow i srednio na ile kont da sie zalogowac takim
    sposobem?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 120. Data: 2008-02-10 23:53:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > Jeśli ktoś się JEDNOKROTNIE zaloguje do konta zabezpieczonego maskowanym
    > hasłem na podstawionym komputerze to jesteś w stanie dostać się później na
    > to jego konto? Nie.

    Nie albo tak. Ale przede wszystkim, po co mialbym to robic? Przeciez
    wystarczy skorzystac z raz uzyskanego dostepu.

    No chyba ze masz na mysli wylacznie taki przypadek, w ktorym raz moge
    podsluchac podane haslo (czesc) - tylko jak, SSL itd, oraz nie moge
    ingerowac w przesylane dane (tylko pasywny podsluch) - baaardzo
    praktyczna sytuacja.

    > Podpis cyfrowy zawsze na jakimś nośniku siedzi. Albo w pliku na dysku czy
    > dyskietce, albo na "karcie inteligentnej" - bo chyba nie twierdzisz że
    > popularną metodą jest wkucie go na pamięć? ;)

    Nie, podpis cyfrowy sklada sie pod dokumentem. Za kazdym razem jest
    inny.
    Applied Crypto naprawde jest w sieci w PDFach, wystarczy troche przejrzec.

    > "Podpis cyfrowy" w takiej
    > postaci jest bezwartościowy - keylogger i odpowiednio przygotowane złośliwe
    > oprogramowanie ogołoci konto klienta banku do zera.

    Podpis cyfrowy to nie jest zabezpieczenie przed jakims "keyloggerem".
    Podpis cyfrowy jest zabezpieczeniem klienta przed bankiem (by ten
    ostatni nie mogl twierdzic ze klient zlecil niezlecony przelew), oraz
    banku przed klientem, by ten ostatni nie mogl sie wyprzec zlecenia.

    Z pewnoscia uzycie podpisow cyfrowych zwieksza bezpieczenstwo
    korzystania z banku.

    Reszta w ksiazkach, to nie sa skomplikowane rzeczy.

    > Jedyne PEWNE zabezpieczenia _muszą_ angażować do przelewu
    > coś niezależnego od komputera - token z klawiaturą, hasło SMSowe.

    a) Nie ma calkiem pewnych zabezpieczen.
    b) haslo SMSowe, wbrew pozorom, moze bardzo pogorszyc bezpieczenstwo,
    gdyz jest dodatkowym wektorem ataku (trudno uznac to za bezpieczny
    kanal chyba). Podobnie token, nie mozna zmienic jego "zawartosci"
    tak jak sie zmienia haslo.
    c) token to przeciez kolejny komputer. Potrzebny jest bezpieczny
    terminal (komputer) do operacji bankowych (i wszelkich innych,
    jesli w gre wchodzi cos wiecej niz zabawa), a nie wynajdowanie
    zludzen.
    --
    Krzysztof Halasa