  • 131. Data: 2008-02-11 22:26:55
    Temat: Re: mBank rezygnuje z opłat za przelewy!
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia 9 Feb 2008 18:26:04 +0100, n...@p...onet.pl napisał(a):
    > Przecaniasz zdolności umysłowe jełopów,
    > taki mógłby mi conajwyżej zablokować dostęp do konta,
    > (gdyby mu się udało poznać mój ID)
    > To byłoby nie mniej uciążliwe niż te hipotetyczne przelanie
    > wszyskich środków na zdefiniowane konto, a znacznie łatwiejsze
    > do wykonania. ID też będziesz maskował?

    Mniej uciążliwe, bo wciąż mogę korzystać z kart płatniczych :)
    BTW, jaka jest procedura przy zablokowaniu dostępu do internetu i mlinii?
    Czeka się na kuriera?

    > Jeszcze o jednym zapomniałeś, długie hasło maskowane
    > jest szczególnie upierdliwe we wprowadzaniu. Użytkownicy
    > którzy będą się przy tym mylić (i Ci których będzie ono wkurzać)
    > będą mieć pokusę by hasło skrócić. Część jej zapewnie ulegnie

    [...]

    > A inni hasło zapiszą na kartce, żeby sobie poradzić z tym logowaniem.
    > A Ty mi będziesz wmawiał, że maskowane bezpieczniejsze...

    Dla mnie jest istotne to, że to _ich_ problem :) A ja będę miał
    bezpieczniej.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 132. Data: 2008-02-12 09:50:38
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-02-11, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:
    > Mniej uciążliwe, bo wciąż mogę korzystać z kart płatniczych :)
    > BTW, jaka jest procedura przy zablokowaniu dostępu do internetu i mlinii?
    > Czeka się na kuriera?

    Oddzwaniają na zarejestrowany numer telefonu i zadają pytania weryfikacyjne.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 133. Data: 2008-02-12 10:11:22
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Jacek Osiecki pisze:
    [...]

    > Mniej uciążliwe, bo wciąż mogę korzystać z kart płatniczych :)
    > BTW, jaka jest procedura przy zablokowaniu dostępu do internetu i mlinii?
    > Czeka się na kuriera?
    jedno z 2:
    1. oddzwaniają i zadają pytania. Nie masz jak zweryfikować, czy dzwonią
    z mbanku, chyba że ustawisz sobie wcześniej pole hobby
    2. Możesz zamówić pakiet aktywacyjny wysyłany pocztą.

    KJ

  • 134. Data: 2008-02-12 10:44:22
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-02-11, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:

    [...]

    > Niekoniecznie wyższy - przy mniej świadomych użytkownikach wystarczy
    > odpowiedni mail z przygotowanym programikiem... i gotowe.

    Na mniej świadomych użytkowników jest lepszy sposób. Ściągnąć eMule
    i ściągnąć przez niego wszystko co ma w nazwie mbank. Dostaniesz bardzo
    dużo przydatnych informacji :)

    > Trywialne nie jest, ale przesadnie trudne też nie. Pamiętaj, że przy
    > przeciętnym użytkowniku większość złośliwych programów ma drzwi szeroko
    > otwarte.

    To już prościej zrobić maila wymagającego pełnego loginu i hasła
    w celu np. weryfikacji danych. Jeszcze łatwiej i nie trzeba się martwić
    o to, czy użytkownik ma antywirusa.

    > Nie wiem czy łatwiej podsłuchać GSM/voip, czy też podłożyć komuś
    > keylogger... Obawiam się że to drugie jest prostszym zadaniem.

    Dzwonisz z GSM do banku? Na 0801? Raczej większość tego nie robi. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 135. Data: 2008-02-12 14:45:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > OK, uprościłem może opis ale nie zmienia to sedna - karta czy dyskietka
    > z certyfikatem nie zabezpieczy przed wyrafinowanym złodziejem, a nawet
    > pogorszy sytuację ofiary - bo "przecież podpis cyfrowy jest w 100%
    > bezpieczny".

    Stary, napisalem jakie niebezpieczenstwa usuwa podpis cyfrowy, a w
    porownaniu do hasel (maskowanych lub nie) nie wprowadza zadnych. To
    jest bezpieczniejszy czy nie jest?

    > A czy ja mówię że jest? Twierdzę tylko, że używanie podpisu cyfrowego -
    > nawet na karcie inteligentnej - nie jest do końca bezpieczne.

    Przeciez napisalem ze nie ma nic do konca bezpiecznego.
    Ale to nie powod by do wszystkiego uzywac rot13.

    > Ale nie zabezpiecza przed złodziejem :)

    Ani przed nagla smiercia.

    > I zwiększa też ryzyko, że przy wyrafinowanej kradzieży klient zostanie na
    > lodzie - bo skoro złożył podpis to w ogóle "nie ma sprawy".

    Nie zwieksza, ryzyko jest dokladnie takie samo - przeciez haslo takze
    jest "100% bezpieczne" (przynajmniej do etapu odpowiedzi na
    reklamacje, ale pozniej zmieni sie to co najwyzej na "blad uzytkownika").

    > Możesz rozwinąć? Żeby odczytać hasło SMSowe trzeba dysponować dodatkowymi
    > środkami (nie wiem jak to jest z podsłuchem GSM - zdaje się że nie jest to
    > zbyt proste)...

    Trzeba, ale mozna to zrobic. Brak hasel SMS - zadne dodatkowe srodki
    nic tu nie zmienia.
    Zgadza sie?

    > Zaś co do tokena - wystarczy by był aktywowany PINem
    > wpisywanym na jego klawiaturze, i złodziej niewiele zdziała jeśli tym pinem
    > nie dysponuje.

    Stary, patrzysz na to bardzo powierzchownie. Bezpieczenstwo nie opiera
    sie na stwierdzeniu (na podstawie "rzutu okiem") czy zlodziej zdziala
    wiele, czy raczej niewiele.

    Opcje sa takie:
    - token bez PINu (mam wrazenie ze glownie takich uzywaja banki, ale
    oczywiscie nie prowadze statystyk) - znajomosc (nawet starej) bazy
    tokenow daje dostep automatycznie.
    - token "aktywowany" PINem - j.w., PIN sluzy tylko do "wlaczenia"
    tokena, bazy tokenow nie trzeba wlaczac.
    - token z PINem, w ktorym PIN jest po prostu dodatkowa informacja
    zmieniajaca wskazanie - wtedy nie chroni nas sam token, chroni nas
    PIN (dokladnie tak samo jak sam PIN bez zadnych tokenow).
    - token bez PINu z wpisywanym np. na stronie WWW pinem (haslem) -
    j.w., z tym ze haslo trudniej "zlamac" niz PIN.

    Spojrz na te opcje i powiedz co sam token zmienia w tej sytuacji?

    > Właśnie bezpieczny komputer jest złudzeniem - bo może być tylko pozornie
    > bezpieczny... Natomiast _zewnętrzne_ metody autoryzacji (hasła jednorazowe
    > i smsowe, token) znacznie komplikują zadanie złodziejowi.

    Bezpieczenstwo komputera zalezy tylko od uzytkownika tego komputera.
    W przypadku SMSow i tokenow nawet uzytkownik w rodzaju Pentagonu nic
    nie poradzi na wykradziona przez zwolnionego admina baze seedow
    tokenow, zgubiony telefon GSM albo zlodzieja pracujacego u operatora
    GSM.

    Ale co ja tam sie bede z ekspertem spieral.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 136. Data: 2008-02-12 18:31:19
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    > Dla mnie jest istotne to, że to _ich_ problem :) A ja będę miał
    > bezpieczniej.

    Na ten argument czekałem ;P
    Co mnie /nas/ obchodzi, że bez maskowanych haseł czujesz sie mało bezpiecznie?
    To Twój problem, wara o wygodnego logowania w m/MBankach
    Spadaj na drzewo, tzn. do ING na przykład ;-PPP