  • 11. Data: 2007-02-05 19:12:32
    Temat: Re: mBank - kolejna podwyżka kredytu
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "RobertS" <r...@x...pl> wrote in message
    news:eq7p10$vs1$4@node1.news.atman.pl...

    > nie ma to znaczenia, bank zarabia na marzy od kredytu

    Nie bedzie mialo znaczenia jak pozyczysz mi rownowartosc 100 USD przy kursie
    3pln za 1 usd, a ja oddam rownowartosc 100 usd przy kursie 2,5pln za 1 usd?
    Trzeba pamietac, ze banki nie pozyczaja USD, EUR czy CHF. Pozyczaja PLN i
    tak samo narazaja sie na ryzyko kursowe jak klient.

    MK

  • 12. Data: 2007-02-05 20:31:44
    Od: RobertS <r...@x...pl>

    > Nie bedzie mialo znaczenia jak pozyczysz mi rownowartosc 100 USD przy kursie
    > 3pln za 1 usd, a ja oddam rownowartosc 100 usd przy kursie 2,5pln za 1 usd?
    a skąd bank ma te usd? otrzymuje je w formie lokaty (rachunku) od innego
    klienta lub innego banku, jest tylko posrednikiem, ktory bierze za to
    kase = marze (roznica miedzy cena depozytu i kredytu)

    > Trzeba pamietac, ze banki nie pozyczaja USD, EUR czy CHF. Pozyczaja PLN i
    > tak samo narazaja sie na ryzyko kursowe jak klient.
    dlaczego nie? mozesz od banku pozyczyc usd i usd oddawac

    RobertS

  • 13. Data: 2007-02-05 21:31:24
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > a skąd bank ma te usd? otrzymuje je w formie lokaty (rachunku) od innego
    > klienta lub innego banku, jest tylko posrednikiem, ktory bierze za to kase
    > = marze (roznica miedzy cena depozytu i kredytu)

    Bank nie musi miec usd, bo wyplaca rownowartosc w pln.

    > dlaczego nie? mozesz od banku pozyczyc usd i usd oddawac

    Cos mi sie wydaje, ze nasze prawo nie jest na tyle nowoczesne aby banki
    udzielaly kredytow w usd. Oczywiscie mozesz sobie zazyczyc wyplaty w usd,
    ale wtedy bedziesz mial dodatkowa transakcje, czyli przewalutowanie. Wplacic
    tez mozesz usd, ale wtedy zostana przeliczone najpierw na pln po cenach
    skupu usd, a nastepnie na usd po cenach sprzedazy.
    Kredyty oferowane klientom detalicznym sa denominowane w roznych walutach,
    ale nie ma to zadnego zwiazku z posiadaniem przez bank depozytow w tej samej
    walucie. Bank moze miec tylko pln, a oferowac kredyty denominowane nawet w
    dinarach kuwejckich.

    MK

  • 14. Data: 2007-02-05 21:35:50
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2007-02-05 22:31, MK stwierdził, że:
    > Wplacic
    > tez mozesz usd, ale wtedy zostana przeliczone najpierw na pln po cenach
    > skupu usd, a nastepnie na usd po cenach sprzedazy.

    Hę? Masz kredyt w USD, wpłacasz nań USD, gdzie masz przewalutowanie? USD
    na USD?

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 15. Data: 2007-02-05 21:53:55
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Marcin Nowakowski" <m...@...sygnaturce.pl> wrote in message

    > Hę? Masz kredyt w USD, wpłacasz nań USD, gdzie masz przewalutowanie? USD
    > na USD?

    A w ktorym polskim banku tak masz? Byc moze nie jestem na biezaco...
    Generalnie zasada jest taka, ze masz kredyt na rownowartosc usd/eur/chf,
    rownie dobrze moze wartosc pozyczki wyrazic w sztabkach zlota, tonach wegla
    lub bochenkach chleba. Gdyby banki pozwalaly na splate w walutach to
    tracilyby kase, ktora uzyskuja z marzy na przewalutowaniu.

    MK

  • 16. Data: 2007-02-05 22:23:45
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

    > A kiedy bank zarabia wiecej? Gdy kurs jest wyzszy od tego gdy brales
    > kredyt czy gdy jest nizszy?

    Zarabia i tu i tu tyle samo. FX rozliczany jest zawsze do ceny pieniadza na
    rynku walutowym.

    Darek

  • 17. Data: 2007-02-05 22:31:01
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

    > Trzeba pamietac, ze banki nie pozyczaja USD, EUR czy CHF. Pozyczaja PLN i
    > tak samo narazaja sie na ryzyko kursowe jak klient.

    Nie masz racji - bank pożycza walutę. I sa banki które umożliwiają spłatę
    kredytów w walutach.

    Hmm, tak samo? "Prawie" tak samo - prawie robi różnicę. Bank może kupić
    walutę na rynku i sprzedać Ci ją w kredycie. Zarobi na marzy. Nie ryzykuje
    (transakcja zawarta). Przy spłacie kredytu sprzeda twoją rate na rynku
    walutowym. Znów doliczy marżę - zarobi.
    Ty jako klient ne masz wejścia na rynek walutowy, za mały jesteś. Tak samo
    jest z instrumentami pochodnymi - bank może się zabezpieczyć - Ty masz
    ograniczone możliwości.

    Darek

  • 18. Data: 2007-02-05 22:33:10
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Darek" <n...@p...maila.pl> wrote in message

    > Nie masz racji - bank pożycza walutę. I sa banki które umożliwiają spłatę
    > kredytów w walutach.

    Ktore?

    MK

  • 19. Data: 2007-02-06 17:41:11
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 5 Feb 2007 22:53:55 +0100, "MK" <m...@i...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >lub bochenkach chleba. Gdyby banki pozwalaly na splate w walutach to
    >tracilyby kase, ktora uzyskuja z marzy na przewalutowaniu.

    W każdym, który wyrazi na to zgodę w umowie/regulaminie. :) Bodajże PKO BP miało
    taki kredyt w EUR, Millenium też pozwala na wpłatę w walucie pod warunkiem, że
    bank posiada w ofercie rachunek w danej walucie - czy jakoś tak.

    Poza tym taka operacja opłacałaby się przy większej nadpłacie, raczej nie przy
    każdej racie. No chyba, że ktoś lubi latać z gotówką do kantoru, a potem do
    banku. Wygodne to może być jedynie dla osób zarabiających w obcej walucie, ale
    wtedy znowu trzeba pamiętać o kosztach przelewu do banku, w którym ma się
    kredyt.

  • 20. Data: 2007-02-06 18:33:41
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Sławomir Szyszło" <s...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > warunkiem, że
    > bank posiada w ofercie rachunek w danej walucie - czy jakoś tak.

    Hehe... o PKOBP to wlasnie kiedys mowil Weiss, ze nie da sie splacac w
    walucie tylko najpierw zamieniaja na pln. Bylo to ze 2-3 lata temu, ale nie
    slyszalem zeby cos sie zmienilo.
    Mille pisze na swojej stronie

    W jaki sposób wyliczane są raty?
    (kredyt indeksowany w walucie obcej)
    Należna kwota spłaty to rata w walucie, do której indeksowany jest kredyt po
    przeliczeniu na PLN według kursu sprzedaży walut z Tabeli Kursów
    obowiązującej w Banku w dniu spłaty kredytu.
    Informację o wysokość należnych rat spłaty kredytu uzyskasz z harmonogramu.
    W harmonogramie raty kredytu podane są w walucie, do której indeksowany jest
    kredyt hipoteczny. Poza uzgodnionymi z Bankiem przypadkami, gdy spłata
    odbywa się w walucie obcej, spłata kredytu odbywa się w PLN.
    Ratę kredytu w walucie obcej przelicza się więc na PLN według kursu
    sprzedaży walut obowiązującego w Tabeli Kursów Banku w chwili dokonywania
    transakcji spłaty kredytu.
    http://www.millenet.pl/millekredytdom/Poradnik/?_a=2
    0312

    Tak wiec nie wyglada to na standardowa opcje, a konieczne sa jakies
    dodatkowe ustalenia.

    MK