  • 1. Data: 2003-01-25 15:07:21
    Temat: mBank - jak naliczane jest oprocentowanie?
    Od: "NN" <m...@w...pl>

    z tego co mi wiadomo oprocentowanie jest naliczane na koniec miesiąca
    1) czy procęty dodają się do kwoty jaka jest na koniec miesiąca?
    2) czy też liczona jest średnia z calego miesiąca? (moze wyraziłam się
    nieprecyzyjnie ale wiecie o co mi chodzi :))

  • 2. Data: 2003-01-25 15:12:20
    Temat: Re: mBank - jak naliczane jest oprocentowanie?
    Od: "RS" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > 2) czy też liczona jest średnia z calego miesiąca? (moze wyraziłam się
    > nieprecyzyjnie ale wiecie o co mi chodzi :))

    może nie procĘty ale procenty są doliczane na koniec miesiąca do krowy na
    koncie (inaczej są kapitalizowane)

    -------------------
    ..:: RS ::.. www.obligacje.terramail.pl
    -------------------

  • 3. Data: 2003-01-25 15:15:28
    Od: "RS" <s...@p...onet.pl>

    > może nie procĘty ale procenty są doliczane na koniec miesiąca do krowy na
    > koncie (inaczej są kapitalizowane)

    hihi
    pewnie że nie krowy ale KWOTY - sorrki ...

    -------------------

  • 4. Data: 2003-01-25 17:22:19
    Od: "NN" <m...@w...pl>

    > procenty są doliczane na koniec miesiąca do krowy na
    > koncie (inaczej są kapitalizowane)

    OK, ale nie jestem pewien czy masz racje, bo jesli tak to oznaczało by że
    opłaca się wpłata sporej kasy przed koncem miesiaca i zaraz potem jej
    wycofanie, powiedzcie mi gdzie się mylę
    wpłacamy 29-go 100 000 i wycofujemy 1-go przy więc mamy 416 zł zysku (przy
    5% rocznie) w kilka dni
    nie nie może to być tak naliczane
    :))

  • 5. Data: 2003-01-25 17:38:29
    Od: "Wilczek" <w...@a...net.pl>

    > OK, ale nie jestem pewien czy masz racje, bo jesli tak to oznaczało by że
    > opłaca się wpłata sporej kasy przed koncem miesiaca i zaraz potem jej
    > wycofanie, powiedzcie mi gdzie się mylę

    no oczywiscie, ze tak nie jest...
    odsetki sa naliczane kazdego dnia po polnocy od salda jakie w tym
    momencie bylo na koncie. Raz na miesiac odsetki sa kapitalizowane
    i dopisywane do kwoty na rachunku. Laczne odsetki to suma odsetek
    z kazdego dnia okresu kapitalizacji (w mbanku miesiac).

    --
    -=Pozdrowionka=-

    Wilczek
    w...@b...pl
    ICQ: 4017758 <|> GG: 75722

  • 6. Data: 2003-01-25 18:49:46
    Od: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>

    Użytkownik "NN" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 2) czy też liczona jest średnia z calego miesiąca? (moze wyraziłam się
    > nieprecyzyjnie ale wiecie o co mi chodzi :))

    Dokładnie rzecz biorąc w pierwszym dniu miesiąca (jako dniu
    waluty/operacji, bez względu na dzień rzeczywistego księgowania) ma
    miejsce dopisanie odsetek za poprzedni miesiąc. Odsetki liczone są za
    każdy dzień oddzielnie, czyli są sumą odsetek policzonych dla sald na
    koniec każdego dnia. Łatwo w arkuszu kalkulacyjnym wyliczyć sobie samemu
    odsetki, trzeba tylko pamiętać, że przy operacjach kartą płatniczą
    odsetki liczone są dla dnia rozliczenia transakcji przez mBank, a
    następnie korygowane stosownie do dnia operacji, w związku z czym jeśli
    operacja (transakcja) kartą miała miejsce pod koniec jednego miesiąca, a
    jej rozliczenie miało miejsce na początku następnego, to odsetki będą
    rozliczone jakby transakcji nie było, a korekta odsetek od dnia
    transakcji do dnia rozliczenia nastąpi na koniec następnego miesiąca
    zostanie odjęta od odsetek naliczonych za miesiąc następny).
    Prościej chyba się już nie da :-) można tylko bardziej
    łopatologicznie :-)
    Acha: dzień (data) waluty/operacji to rzeczywisty dzień dzień
    wykonania operacji/transakcji. On zawsze jest brany do obliczania
    odsetek. Dzień (data) księgowania to dzień, w którym pracownik banku
    wprowadzi do systemu informację o operacji/transakcji. Zwykle data
    waluty wyprzedza datę księgowania lub są takie zame, ale może się
    zdarzać, że data księgowania wyprzedzi datę waluty (np. właśnie w
    przypadku księgowania odsetek czy stałych prowizji - księgowanie
    następuje powiedzmy w piątek 31 dnia miesiąca z datą waluty 1 dnia
    następnego miesiąca.

    --
    Lejak
    j...@p...onet.pl

  • 7. Data: 2003-01-26 11:18:22
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    Jarku, bardzo spójne, ładne opracowanie.
    Nadaje się do faq4pbb.

    news:b10f9o$553$1@news.tpi.pl, Jarosław Lech <j...@a...net.pl>:

    > odsetek. Dzień (data) księgowania to dzień, w którym pracownik banku
    > wprowadzi do systemu informację o operacji/transakcji.

    W przypadku tytułowego mBanku (i nie tylko) bywa to pracownik-robot :)

    --
    Robert

  • 8. Data: 2003-01-27 14:47:49
    Od: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>

    Użytkownik "Robert" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Jarku, bardzo spójne, ładne opracowanie.
    > Nadaje się do faq4pbb.

    > W przypadku tytułowego mBanku (i nie tylko) bywa to pracownik-robot :)

    Chciałem najpierw o tym napisać, ale trochę za mało na ten
    praktyczny temat wiem, a poza tym mogłoby być (w połączeniu z resztą) za
    dużo zbędnych szczegółów.
    A przy okazji może i ja się czegoś dowiem: czy gdzieś (w którym
    banku) dzieje się to zupełnie automatycznie, bez udziału (zatwierdzenia
    jednostkowo lub zbiorczo) przez człowieka? Z moich doświadczeń (i
    obserwacji tego, co pojawiało się w Omedze) wynika, że np. kiedyś w
    Telepekao wszystko było przeklepywane ręcznie przez ludzi.
    Co do FAQ: jeśli nie ma, to chętnie tam to zobaczę :-) Cy do MK
    trzeba się z tym zgłosić, czy sam "zwinie"?

    --
    Lejak
    j...@p...onet.pl

  • 9. Data: 2003-01-27 21:43:33
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Jarosław Lech" <j...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    > Co do FAQ: jeśli nie ma, to chętnie tam to zobaczę :-) Cy do MK
    > trzeba się z tym zgłosić, czy sam "zwinie"?

    MK sledzi uwaznie co sie dzieje na liscie ;). Choc juz czytac od deski do
    deski nie zdarza mi sie czesto. W tej chwili mam utrudniony dostep do bazy
    danych FAQ, zmienilem providera i musze poprosic o zmiane uprawnien dostepu
    z nowego IP.
    Przymierzam sie do zrobienia malego porzadku na FAQ, wiec bedzie okazja aby
    dolaczyc informacje o odsetkach :).

    Pozdrawiam
    Maciej