    From: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mBank - jak naliczane jest oprocentowanie?
    Date: Sat, 25 Jan 2003 19:49:46 +0100

    Użytkownik "NN" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:b0u996$d5r$1@news.tpi.pl...
    > z tego co mi wiadomo oprocentowanie jest naliczane na koniec miesiąca
    > 1) czy procęty dodają się do kwoty jaka jest na koniec miesiąca?
    > 2) czy też liczona jest średnia z calego miesiąca? (moze wyraziłam się
    > nieprecyzyjnie ale wiecie o co mi chodzi :))

    Dokładnie rzecz biorąc w pierwszym dniu miesiąca (jako dniu
    waluty/operacji, bez względu na dzień rzeczywistego księgowania) ma
    miejsce dopisanie odsetek za poprzedni miesiąc. Odsetki liczone są za
    każdy dzień oddzielnie, czyli są sumą odsetek policzonych dla sald na
    koniec każdego dnia. Łatwo w arkuszu kalkulacyjnym wyliczyć sobie samemu
    odsetki, trzeba tylko pamiętać, że przy operacjach kartą płatniczą
    odsetki liczone są dla dnia rozliczenia transakcji przez mBank, a
    następnie korygowane stosownie do dnia operacji, w związku z czym jeśli
    operacja (transakcja) kartą miała miejsce pod koniec jednego miesiąca, a
    jej rozliczenie miało miejsce na początku następnego, to odsetki będą
    rozliczone jakby transakcji nie było, a korekta odsetek od dnia
    transakcji do dnia rozliczenia nastąpi na koniec następnego miesiąca
    zostanie odjęta od odsetek naliczonych za miesiąc następny).
    Prościej chyba się już nie da :-) można tylko bardziej
    łopatologicznie :-)
    Acha: dzień (data) waluty/operacji to rzeczywisty dzień dzień
    wykonania operacji/transakcji. On zawsze jest brany do obliczania
    odsetek. Dzień (data) księgowania to dzień, w którym pracownik banku
    wprowadzi do systemu informację o operacji/transakcji. Zwykle data
    waluty wyprzedza datę księgowania lub są takie zame, ale może się
    zdarzać, że data księgowania wyprzedzi datę waluty (np. właśnie w
    przypadku księgowania odsetek czy stałych prowizji - księgowanie
    następuje powiedzmy w piątek 31 dnia miesiąca z datą waluty 1 dnia
    następnego miesiąca.

    --
    Lejak
    j...@p...onet.pl