  • 51. Data: 2013-07-10 05:38:16
    Temat: Re: karty indukcyjne
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-07-10 00:44, Chris94 pisze:

    > Ale przed wprowadzeniem kart zbliżeniowych nikt tego typu fraudów nie
    > zgłaszał, natomiast po ich wprowadzeniu takie fraudy się pojawiły. Czyli
    > jakiś związek pomiędzy tymi dwoma elementami istnieje i wcale nie musi
    > to akurat być sama "zbliżeniowość", równie dobrze może to być jakaś luka
    > w zabezpieczeniach, która została wprowadzona wraz ze "zbliżeniowością".

    ... albo większa masowość kart, mająca niewiele wspólnego ze
    zbliżeniowością. Wszak masy, wiadomo, ciemne są i przez to mniej
    ostrożne, niż p.b.b-owcy mający świadomość posługiwania się
    niebezpiecznym narzędziem :)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 52. Data: 2013-07-10 09:51:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Do momentu zastrzeżenia karty użytkownik odpowiada "do wysokości 150 EUR.
    > Więc kiedy nastąpiło zastrzeżenie karty, a kiedy dokonano transakcji?
    > Identyczna sytuacja wystąpiłaby dajmy na to 5 lat temu przy kartach z
    > podpisem. Jej.

    Czyli mimo braku zgodnego podpisu za transakcje (do 150EUR) odpowiadał
    klient ?
    P.G.

  • 53. Data: 2013-07-10 10:09:01
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-07-10, Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Użytkownik "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał w wiadomości
    >>
    > Czyli mimo braku zgodnego podpisu za transakcje (do 150EUR) odpowiadał
    > klient ?

    Ustawa o Elektronicznych Instrumentach Płatniczych (obowiązująca wtedy).

    Art. 28.

    [...]

    "2. O ile umowa nie przewiduje inaczej, posiadacza obciążają operacje dokonane z
    użyciem utraconej karty płatniczej do czasu zgłoszenia wydawcy jej utraty, do
    kwoty stanowiącej równowartość w złotych 150 euro."

    W przepisie nie widzę warunku "podpis niezgodny", a jedynie "do czasu zgłoszenia
    wydawcy jej utraty".

    PS. Jakbyś szukał w źródłach, ustawa obowiązywała w tym zakresie od 12/10/2003,
    przepis został uchylony wprowadzeniem podobnej konstrukcji w nowej ustawie
    z dn. 19/7/2012 o usługach płatniczych.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 54. Data: 2013-07-10 16:01:58
    Od: Matt <m...@m...ms>

    On Wed, 10 Jul 2013 10:09:01 +0200, Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    wrote:

> [...]
    > kwoty stanowiącej równowartość w złotych 150 euro."
    >
    > W przepisie nie widzę warunku "podpis niezgodny", a jedynie "do czasu

    W ustawie o EIP kwota 150 euro dotyczyła przypadku, gdy wydawca karty i
    akceptant należycie wykonywali swoje obowiązki. Cytat z ustawy o EIP:
    "Posiadacza nie obciążają operacje dokonane z użyciem utraconej karty
    płatniczej, jeżeli ich dokonanie nastąpiło wskutek nienależytego wykonania
    zobowiązania przez wydawcę lub akceptanta."

    Wg mnie, albo akceptant nie wykonywał swoich obowiązków należycie (brak
    autoryzacji), albo wydawca karty nie wykonywał swoich obowiązków należycie
    (bank pozwolił na obciążenie karty debetowej powyżej, znacznie powyżej
    dostępnych środków i całkowicie ignorując brak autoryzacji i całkowicie
    ignorując limity ustawione w systemie transakcyjnym).

    Matt

  • 55. Data: 2013-07-10 16:11:54
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-07-10, Matt <m...@m...ms> wrote:

    [...]

> [...]
    > dostępnych środków i całkowicie ignorując brak autoryzacji i całkowicie
    > ignorując limity ustawione w systemie transakcyjnym).

    Ale to już jest Twoje gdybanie czy "powyżej" i czy cokolwiek ignorując.
    A obciążenie karty powyżej dostępnych środków jest jak najbardziej możliwe,
    nie tylko przy transakcjach offline.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 56. Data: 2013-07-10 16:14:36
    Od: Matt <m...@m...ms>

    On Sun, 07 Jul 2013 07:39:43 +0200, witek <w...@g...pl.invalid>
    wrote:

    > Ja zawsze spotykam wersje, miejscowa waluta i waluta karty.

    A waluta rachunku, do którego podłączona jest karta w ogóle jest znana dla
    terminala (np. zapisana na karcie)? Chyba nie. W DCC do wyboru to raczej
    jest: miejscowa waluta i waluta kraju wydawcy karty. Czyli dla karty
    wydanej przez polski bank do rachunku w euro lub usd, w przypadku DCC
    proponowana waluta lokalna i złotówki. Kolejny powód by unikać DCC i
    zawsze żądać obciążenia w walucie lokalnej.

    Matt

  • 57. Data: 2013-07-10 16:50:43
    Od: Matt <m...@m...ms>

    On Wed, 10 Jul 2013 16:11:54 +0200, Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    wrote:

    > Ale to już jest Twoje gdybanie czy "powyżej" i czy cokolwiek ignorując.

    Jakie gdybanie? Dostępne środki na rachunku to nie jest żadne gdybanie.
    Czy uważasz, że ilość dostępnych środków leży w kwestii interpretacji i
    opinii?

    > A obciążenie karty powyżej dostępnych środków jest jak najbardziej
    > możliwe, nie tylko przy transakcjach offline.

    To, co jest technicznie wykonalne, bo tak Visa/MC/Amex wymyśliły sobie
    kilkadziesiąt lat temu, niekoniecznie jest zgodne ze współczesnym prawem.
    Stara ustawa o EIP: "Posiadacza nie obciążają operacje dokonane przy
    użyciu elektronicznego instrumentu płatniczego, których zlecenia nie
    potwierdził, z zastrzeżeniem art. 28 ust. 1 i 6 oraz art. 32 ust. 2."
    Czyli wg tego zapisu, albo akceptant będzie przeprowadzał autoryzację dla
    każdej transakcji, albo tego nie robi i bierze na siebie koszty
    potencjalnych fradów.
    Niestety, rzeczywistość pokazała, że zapis w ustawie to jedno, a
    działalność banków (z mbankiem na czele) to drugie.

    Matt

  • 58. Data: 2013-07-10 17:17:19
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-07-10, Matt <m...@m...ms> wrote:

    > Jakie gdybanie? Dostępne środki na rachunku to nie jest żadne gdybanie.
    > Czy uważasz, że ilość dostępnych środków leży w kwestii interpretacji i
    > opinii?

    Gdybasz, czy takie działania są dozwolone, czy nie. W szczególności
    nie podając zapisów umowy między stronami.

> [...]
    > Czyli wg tego zapisu, albo akceptant będzie przeprowadzał autoryzację dla
    > każdej transakcji, albo tego nie robi i bierze na siebie koszty

    Cytujesz Art. 5. Tymczasem art. 28 ust. 2 jest przepisem IMHO bardziej
    szczegółowym i dotyczy właśnie omawianej sytuacji.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 59. Data: 2013-07-10 17:47:26
    Od: osa <w...@p...fm>

    W dniu 2013-07-10 16:14, Matt pisze:

    > A waluta rachunku, do którego podłączona jest karta w ogóle jest znana
    > dla terminala (np. zapisana na karcie)?

    Na karcie jest zapisana waluta, sprawdzone dla mBankowch kart do kont
    walutowych GBP (nessi) i EUR (płaszczka/manta). Niestety karta kantoru
    Aliora odmawia ujawnienia waluty (wiesza się przy odczycie danych przed
    odczytem m.in. tego rekordu).

  • 60. Data: 2013-07-10 20:41:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Matt wrote:
    > On Sun, 07 Jul 2013 07:39:43 +0200, witek <w...@g...pl.invalid>
    > wrote:
    >
    > raczej jest: miejscowa waluta i waluta kraju wydawcy karty.

    A calkiem mozliwe.