    From: Roman Kubik <W...@p...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: karta wklęsła a wypukła
    Date: 16 Feb 2002 09:50:22 GMT
    Sender: Romek <r...@f...sb.gov.pl>

    aga <a...@i...pl> wrote:
    > Czy możecie mi powiedzieć czym się różnia te dwie karty - wklęsła a wypukła?

    jedyna roznica w tej chwili to mozliwosc autoryzacji wypuklej off-lineowo
    czyli przy pomocy "zelazka" - jest to wiec karta "niebezpieczna" dla banku
    w chwili rezygnacji z niej / zastrzezenia jej przez klienta, bo moze generowac
    wciaz problemy (obciazenia) - dlatego zwykle trudniej taka dostac ;).
    karty plaskie sa autoryzowane wylacznie w terminalach elektronicznych, z tego
    co mi sie wydaje to zawsze autoryzacja potwierdzana jest w centrum kart
    (wypukle nawet w terminalach elektornicznych nie zawsze sa naprawde
    autoryzowane w CKK - do pewnej kwoty autoryzacja nie jest wymagana i terminal
    nie musi laczyc sie z CKK)

    nie ma roznicy w rodzaju karty - zarowno plaskie jak i wypukle moga
    byc debetowe (natychmiastowe obciazenie konta=musza byc przywiazane do konta),
    obciazeniowe (obciazenie raz na miesiac cala uzbierana kwota=musza miec konto)
    i kredytowe (mozliwosc splaty w kilku ratach, z opoznieniem, ... a te nie
    musza byc przywiazane do konta).
    sa tez mieszance :) czyli np. obciazeniowe ale bez konta -> dostajesz wyciag i
    musisz splacic cale zadluzenie w jakimstam terminie.
    albo przedplacone - ile wplcisz na nia, tyle mozesz "wyjac".

    pozdrawiam

    romek