    From: "Dobek" <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: karta wklęsła a wypukła
    Date: Sat, 16 Feb 2002 10:43:37 +0100
    Sender: d...@p...onet.pl@chello062179010237.chello.pl

    Użytkownik "aga" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:a4l77e$k0e$1@info.cyf-kr.edu.pl...
    > Czy możecie mi powiedzieć czym się różnia te dwie karty - wklęsła a
    wypukła?
    > Tylko proszę możliwie jak najdokładniej.
    > Dzięki.
    > Aga

    Najistotniejsza roznica miedzy karta _plaska_ a wypukla polega na tym, ze z
    karty plaskiej (debetowej) mozna korzystac tylko i wylacznie do wysokosci
    dostepnych srodkow na koncie i teoretycznie nie mozna przekroczyc tej
    granicy (chociaz zdazaja sie takie wypadki na niewielkie kwoty). Karty te
    sluza do tzw. transakcji online - czyli autoryzowanych, tzn. przy kazdej
    transakcji wysylane jest zapytanie o dostepnosc srodkow. Niektorymi kartami
    plaskimi (VE Inteligo) mozna placici w sklepach internetowych. Karty wypukle
    pozwalaja na korzystanie ze srodkow w ramach ustalonego limitu (nie jest on
    zwiazany ze srodkami na koncie). Zadluzenie powstale w wyniku korzystania z
    karty nalezy splacic w okreslonym terminie, co powoduje odnowienie limitu na
    karcie. Karty wypukle moga byc kredytowe (mozesz splacic czesc kwoty
    zadluzenia), charge'owe (obciazeniowe, gdzie splacasz cala kwote zadluzenia)
    oraz debetowe, gdzie mozna wykonywac transakcje nieautoryzowane, wiec
    posiadacz karty musi sam dbac aby nie powstalo niedopuszczalne zadluzenie.
    Czasem mozna spotkac rowniez wypukle karty bankomatowe, np. wycofany cirrus
    citibanku.

    dobek