  • 21. Data: 2022-02-27 15:53:32
    Temat: Re: jeśli chcesz pomóc Ukrainie
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 27 lut 2022 o 10:26, PiteR pisze:

    > W wojsku uczyli nas strzelania do samolotów

    Do An2?

    > z kałasza np 100 osób na raz strzela w linię przed nim.

    > Skoro uczyli to może to coś zaszkodzi mu?

    Trzeba uważnie strzelać, by nie uszkodzić Księżyca... ;)

    -=-

    Setki Kałaszy mogą dać dyskomfort ;) załogom AH64.
    Husajn nakazał strzelanie nie do helikopterów, lecz w górę/niebo...
    Amerykańskie Apache doznały uszkodzeń... Może przypadkiem znajdę na
    Jutubie film o relacjach pilotki z tamtego wydarzenia...

    -=-

    Radzieckie śmigłowce w Afganistanie spadły dopiero rażone amerykańskimi
    rakietami -- Kałasze tak sobie radziły... Spadły podczas lądowania, nie
    z ogromnej wysokości... Inna sprawa, że przez jakiś czas Masud strzelał
    słabymi rakietami, gdyż Amerykanie nie od razu dali najnowszy sprzęt...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 22. Data: 2022-02-27 16:06:51
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 27 lut 2022 o 11:47, Dawid Rutkowski pisze:

    > Taka scena była w "Stąd do wieczności" podczas ataku na
    > Pearl Harbour. Ale trafili tylko swój ;>

    Którego Kałacha wówczas używano? Kultowego Ak46?
    Podczas II wojny światowej raczej nie było ręcznych km.
    Niemcy mieli coś, co nazywali pistoletem maszynowym
    a co można uznać karabinem... (ponoć na tym czymś wzorował się
    Kałasznikow, który jednak ryglował zamek swego automatu ~tak,
    jak ryglowany jest zamek zwykłego karabinu; niemiecki zamek
    ryglowany był inaczej)

    Pierwsze AK46 powstały (jak nazwa mówi) jako Automaty
    Kałasznikowa około 1946 roku...

    -=-

    Samoloty zwykle ;) latają nad nami -- trzeba więc pokonywać grawitację
    podczas strzelania. Potrzebne są duże szybkości początkowe pocisków lub
    rakiety... Działka (karabiny dużego kalibru) i działa radzą sobie słabo
    z samolotami, ale radzą, o ile trafiają... Dobrze radzą sobie dopiero
    kierowane rakiety... Zwykle celują w silniki emitujące podczerwień
    i dźwięk...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 23. Data: 2022-02-27 16:14:25
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 27 lut 2022 o 11:32, Dawid Rutkowski pisze:

    > I transportowiec i szturmowiec, nawet odrzutowy.

    Jakie silniki ma helikopter? Tłokowe? ;)

    > Absolutnie wystarczy.
    > Myśliwiec g* zrobi siłom na ziemi.

    Powiedzmy delikatniej -- może zrobić miazgę z tych sił...
    Podobnie z helikopterem...

    -=-

    Ale ponoć Husajn tracił swe (radzieckie) czołgi nie dlatego, że były
    atakowane z powietrza, lecz dlatego, że radzieckie czołgi miały słabe
    celowniki i były używane jak samobieżne działa, okopane w piasku...
    Amerykański czołg trafiał w ruchomy cel za pierwszym razem, radzieckie
    celowniki tego nie potrafiły...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 24. Data: 2022-02-27 16:28:44
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 27 lut 2022 o 11:44, Dawid Rutkowski pisze:

    > Gdyby nie problem w tym, że zdradzałoby to pozycję zasadzki,
    > to taki humanitarny javelin powinien mieć taką drugą rakietę,
    > co to najpierw leci i stuka w pancerz, mówiąc załodze "idi w huj".
    > Potem leci druga.

    Tak jest -- nierzadko czołg macany jest światłem celownika...

    Nie każde zdjęcie ukazuje obecną sytuację.

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 25. Data: 2022-02-27 19:13:59
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 27 lutego 2022 o 15:53:35 UTC+1 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
    > Do An2?

    Też miałem zapytać, do czego strzelali.
    I kto w tym samolocie siedział.
    Może strzelali ślepakami? Smugowymi?
    Albo do wyobrażonego celu?

  • 26. Data: 2022-02-27 20:09:17
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:15e49c9a-1f87-4924-b17d-930ca90784b7n@googlegr
    oups.com>
    user Dawid Rutkowski pisze tak:

    > niedziela, 27 lutego 2022 o 15:53:35 UTC+1 Eneuel Leszek Ciszewski
    >
    > Też miałem zapytać, do czego strzelali.
    > I kto w tym samolocie siedział.
    > Może strzelali ślepakami? Smugowymi?
    > Albo do wyobrażonego celu?

    hahaha

    a Wy pomysleliście, że ktokolwiek wystrzelił :)

    Nie było pieniędzy na naboje. Nie było potem pieniedzy
    na ogrzewanie i nawet na jedzenie. Jeden pobór został wypuszczony
    pół roku wcześniej z braku pieniędzy w otwartą paszczę dzikiego
    kapitalizmu. Dowódca warty kradł paliwo z samochodów. Kwatermistrz
    mydło. Sztab handlował wódką na rynku.

    Oczywiście do wyobrażonego celu McDonnell Douglas F-4 Phantom II

    https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_F-4_
    Phantom_II

    --
    Piotrek

    Grosz do grosza i bedzie kokosza

  • 27. Data: 2022-02-27 20:09:18
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 27 lutego 2022 o 16:06:54 UTC+1 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Którego Kałacha wówczas używano? Kultowego Ak46?

    Amerykańskiego AK40.
    Pearl Harbour kojarzysz?
    Ruska to była kiedyś Alaska, ale Hawaje nie.
    Strzelali z CKM i RKM.

    > Podczas II wojny światowej raczej nie było ręcznych km.

    _Karabiny_ maszynowe ręczne były.
    Nie było jeszcze karabinków automatycznych - pierwszym był niemiecki StG 44.
    Miał taki Brad Pitt w "Fury" - tak się zastanawiałem, skąd on w 45 wytrzasnął
    kałacha...

> [...]
    > Kałasznikow, który jednak ryglował zamek swego automatu ~tak,
    > jak ryglowany jest zamek zwykłego karabinu; niemiecki zamek

    Pistolet naszynowy strzela nabojem pistoletowym.
    Karabinek auto. strzela nabojem pośrednim.
    Karabin masz. strzela nabojem karabinowym.
    Tym się różnią.

    Co ciekawe, bywały historie, gdzie najpierw powstawał nowy nabój, a dopiero potem
    coś, co nim strzela.

    > Pierwsze AK46 powstały (jak nazwa mówi) jako Automaty
    > Kałasznikowa około 1946 roku...

    I były zupełnie inne niż AK47.

> [...]
    > z samolotami, ale radzą, o ile trafiają... Dobrze radzą sobie dopiero
    > kierowane rakiety... Zwykle celują w silniki emitujące podczerwień

    Działka i KM radziły sobie podczas WWII - inna sprawa, że nie było nic innego, no
    jeszcze artyleria. Niemcy kombinowali z rakietami kierowanymi.
    Potrzebowali, bo latało do nich z wizytą wielu Amerykanów.
    UK już nie potrzebowało.

    A która to rakieta leci na dźwięk silnika?

    A i tak się zawsze zastanawiałem - czy jak strzelisz pionowo w górę to jak ten pocisk
    spadnie, to walnie tak samo jakbyś sobie strzelił prosto w łeb?

  • 28. Data: 2022-02-27 20:13:44
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:e74d4373-1816-4794-97db-5601db633475n@googlegr
    oups.com>
    user Dawid Rutkowski pisze tak:

    > Co ciekawe, bywały historie, gdzie najpierw powstawał nowy nabój,
    > a dopiero potem coś, co nim strzela.

    to podobno podstawa

  • 29. Data: 2022-02-27 21:11:53
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    PiteR <e...@f...pl> writes:

    > możesz się dorzucić
    >
    > The National Bank of Ukraine has decided to open
    > a special fundraising account to support the Armed Forces of Ukraine.
    >
    > This account accepts multiple currencies.
    >
    > https://bank.gov.ua/en/news/all/natsionalniy-bank-vi
    dkriv-spetsrahunok-dlya-zboru-koshtiv-na-potrebi-arm
    iyi

    Nie wiem czy było, ale:

    For PLN money transfers:

    BENEFICIARY: National Bank of Ukraine
    BENEFICIARY BIC: NBUA UA UX
    BENEFICIARY ADDRESS: 9 Instytutska St, Kyiv, 01601, Ukraine
    ACCOUNT NUMBER: PL91113000070080239435200002
    BENEFICIARY BANK NAME: Bank Gospodarstwa Krajowego
    BENEFICIARY BANK BIC: GOSKPLPW
    BENEFICIARY BANK ADDRESS: Al. Jerozolimskie 7, 00-955 Warszawa, Polska (temporary
    address: Chmielna 73, 00-801 Warszawa, Polska)
    PURPOSE OF PAYMENT: for crediting account 47330992708

    Czyli można najzwyklejszym przelewem w ramach PL
    KJ

  • 30. Data: 2022-02-27 23:16:03
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 27 lutego 2022 o 20:07:38 UTC+1 PiteR napisał(a):
    > in <news:15e49c9a-1f87-4924...@googlegroups.com>

    > Oczywiście do wyobrażonego celu McDonnell Douglas F-4 Phantom II
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_F-4_
    Phantom_II

    No to byłem na dobrym tropie.
    Jako że wtedy jeszcze raczej nie było wikipedii, a nawet www, i to nie tylko w PL,
    ale w ogóle, to jakie mieliście podstawy do wyobrażania?
    Zdjęcie, model?
    I jak uczyli żeby strzelać?
    Ustawienie w szyku, pierwszy rząd pochulakarabin na 45 stopni, drugi na 75 itd.?