  • 1. Data: 2005-01-21 00:57:24
    Temat: jak "lepiej nadpłacić" hipoteczny, i czy w ogóle?
    Od: "janke" <j...@p...onet.pl>

    witam!

    kredyt hipoteczny klient może spłacić wcześniej (część): bez prowizji, bez
    opłat ekstra, darmowa restrukturyzacja po nadpłaceniu.
    kredyt na 10 lat, rata malejąca.

    opcje do wyboru:
    1. nadpłata wpływa na wielkość każdej z pozostałych rat do spłacenia,
    ilość rat bez zmian.
    2. nadpłata powoduje zmniejszenie ilości rat, skrócenie okresu
    kredytowania.
    3. dać sobie spokój, nie spłacać wcześniej.

    co jest lepsze?
    jakie będą skutki każdej z nadpłat (1./2.)?
    co wybrać przy założeniu, że:
    - nadpłata jest incydentalna, jednorazowa
    - nadpłata będzie możliwa częściej, mniej więcej co 5-6 mcy, w podobnej
    wielkości (kwotowo)?

    wielkość nadpłaty to około 1/60 zadłużenia, co u początku terminarza spłat
    równe jest sumie pierwszej i ponad połowy drugiej raty (największe przy
    malejących) - lub "od tyłu" to suma trzech ostatnich, najmniejszych rat.

    pozdrawiam
    janke

  • 2. Data: 2005-01-21 06:11:46
    Temat: Re: jak "lepiej nadpłacić" hipoteczny, i czy w ogóle?
    Od: "Krab" <_...@k...pl__>

    Użytkownik "janke" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > jakie będą skutki każdej z nadpłat (1./2.)?

    tzw nadplaty w kazdym kredycie to totalny bezsens- jest to po prostu kwota,
    jaka zalicza a konto ostatnich rat w planie, chyba, ze zmienisz umowe do
    kazdej nadplaty, ale jesli jest to czynnosc platna, a zazwyczaj jest - to
    czasem tez moze nie miec sensu, zwlaszcza dla kwot malych

  • 3. Data: 2005-01-21 06:27:46
    Od: Kamil Jonca <k...@g...pl>

    Dnia Fri, 21 Jan 2005 01:57:24 +0100,
    osoba podpisana: janke <j...@p...onet.pl>
    napisała:
> [...]
    > kredyt na 10 lat, rata malejąca.
    >
    > opcje do wyboru:
    > 1. nadpłata wpływa na wielkość każdej z pozostałych rat do spłacenia,
    Ja wybrałbym to. Jeśli klient i tak chce spłacić wczesśniej to i tak mu
    nikt nie będzie bronił kolejnymi nadpłatami.
    Natomiast jeśli w przyszłości miałyby być "chudzsze lata" to w budżecie
    łatwiej będzie wygospodarowac 500 niż 1000 PLN
    Opcja "nie nadłacać natomiast" to chyba tylko wtedy gdy ma pilniejsze
    wydatki lub gdy odsetki są niższe niż odsetki z loklaty (dajcie mi taki
    kredyt :-) )

    KJ

    "Nie można wlecieć w trzecie tysiaclecie
    na drzwiach od stodoły" - biskup polowy WP Sławoj Leszek Głódź.

  • 4. Data: 2005-01-21 06:42:57
    Od: Kamil Jonca <k...@g...pl>

    Dnia Fri, 21 Jan 2005 07:11:46 +0100,
    osoba podpisana: Krab <_...@k...pl__>
    napisała:
> [...]
    > kazdej nadplaty, ale jesli jest to czynnosc platna, a zazwyczaj jest - to
    > czasem tez moze nie miec sensu, zwlaszcza dla kwot malych
    Nie przekładaj doświadczeń z jednego banku na inne.

    KJ

    God created a few perfect heads. The rest he covered with hair.

  • 5. Data: 2005-01-21 07:05:54
    Od: "Krab" <_...@k...pl__>

    Użytkownik "Kamil Jonca" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Nie przekładaj doświadczeń z jednego banku na inne.

    to prawda ;-)

  • 6. Data: 2005-01-21 07:41:26
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    Witam

> [...]
    > spłat równe jest sumie pierwszej i ponad połowy drugiej raty
    > (największe przy malejących) - lub "od tyłu" to suma trzech

    Wiesz ... ja bym sie powaznie zastanowil czy wogole nadplacac. Poltorej raty
    zachowalbym na wysoko oprocentowanym rachunku ( okl 6 % ) lub na lokacie
    3-miesiecznej "na czarna godzine". W koncu zawsze mozesz stracic na pewien
    czas zrodlo dochodow a wtedy rowniez trzeba placic raty. Jakie jest
    oprocentowanie twojego kredytu ?

    pzdr
    wkg

  • 7. Data: 2005-01-21 11:50:47
    Od: "topjes" <n...@d...rady>

    "Krab" <_...@k...pl__> wrote in message
> [...]
    > kazdej nadplaty, ale jesli jest to czynnosc platna, a zazwyczaj jest - to
    > czasem tez moze nie miec sensu, zwlaszcza dla kwot malych

    Nie uogólniaj. Na swoim przykładzie - na WWJcie spłacając całe zadłużenie
    dziś, przestaję płacić jakiekolwiek odsetki. Podobnie jest w MultiPlanie -
    trzeba chyba podpisać aneks ale taka nadpłata jest bez dodatkowych prowizji.
    Wydaje mi się, że tak jest jeszcze w innych bankach.

    pzdr
    topjes

  • 8. Data: 2005-01-21 11:52:19
    Od: "topjes" <n...@d...rady>

    "janke" <j...@p...onet.pl> wrote in message
    > 3. dać sobie spokój, nie spłacać wcześniej.

    Zdecydowanie najlepsze rozwiązanie. Jakie masz oprocentowanie kredytu? Jeśli
    płacisz np 7% w PLN to jesteś w stanie więcej zarobić inwestując gotówkę w
    instrumenty, które dadzą Ci w perspektywie 5-10 letniej około 10% stopę
    zwrotu. Te 3% przez 10 lat to dużo :)))

    pzdr
    topjes

  • 9. Data: 2005-01-23 00:47:20
    Od: "trainer" <t...@p...org>

    Kamil Jonca wrote:
    > Opcja "nie nadłacać natomiast" to chyba tylko wtedy gdy ma pilniejsze
    > wydatki lub gdy odsetki są niższe niż odsetki z loklaty (dajcie mi taki
    > kredyt :-) )

    np. większość w CHF !

    trainer

  • 10. Data: 2005-01-23 00:57:28
    Od: Kamil Jonca <k...@g...pl>

    Dnia Sun, 23 Jan 2005 01:47:20 +0100,
    osoba podpisana: trainer <t...@p...org>
    napisała:

    > np. większość w CHF !
    Mhm, zwłaszcza te wzięte po 2.4 spłacane po 2.6-2.7

    KJ

    > trainer

    "Sęk w tym, że człowiek rozumny jest statystycznie głupi" - Stanisław Lem.