    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Tue, 11 Apr 2023 07:59:10 -0700 (PDT)
    <u0q9as$cs$1$Eneuel@news.chmurka.net>
    <6430af7a$0$19625$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <1jfo0b7na6ozu$.1ohcyxql73ftr.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain> <8...@a...kjonca>
    <3...@g...com>
    <8...@a...kjonca>
    Subject: Re: frankowicze
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 10 kwietnia 2023 o 23:09:04 UTC+2 Kamil Jońca napisał(a):

    > Wtedy (~2006) były 'droższe' (o czym dalej) ale stwierdzenie
    > 'niedostępne' uważam za grubą przesadę.

    DGCC.
    Ale czy brałeś pod uwagę, że wtedy z okazji wejścia do UE oraz bańki
    nieruchomościowej,
    mieszkania - przynajmniej DC, podrożały w ciągu 3(2?) lat dwukrotnie?
    Przykład norki - czerwiec 2003, deweloper nawet jeszcze nie miał działki, sprzedawał
    po 3570 (brutto).
    Jak zaczął budowę (działki wciąż nie miał, budował u obcego, sfinalizował nabycie
    drogą kupna
    dopiero pół roku później), żebym nie skłamał (musiałbym poszukać w historii dawnego
    konta
    mbąkowego) w maju 2005 - no niech nawet będzie to 2006, ale chyba nie - były już po
    ponad 6k.
    Miałem farta, że nie zerwali ze mną umowy i nie kary umownej i komu innemu nie
    sprzedali po 6+k.

    > Również w rozmowach ze znajomymi zadawałem im pytanie, czy nie
    > zastanawia ich dlaczego te kredyty są tańsze. Przecież gdyby to było
    > takie proste, to bank sam by wziął kredyt w CHF, przewalutował, i
    > udzielał PLN po stopie CHF; skoro tak nie robią, to gdzieś musi być
    > haczyk. Ale byłem wyśmiewany.

    Mój jeden kolega wziął franki, ale nie pytałem, jak na tym wyszedł - może nie tak
    źle,
    bo on swoją kasę miał, ale coś tam bredził, że jak pożyczają tak tanio to trzeba
    brać.
    Ale w sumie nie wiem, co zrobił z tą swoją kasą.
    Choć wtedy % depozytu w złotówkach mógł być wyższy niż % KH frankowego.

    > Faktem też jest, że ja zakładałem, że ten kredyt szybko spłacę. Więc
    > wolałem mieć nawet wyższe odsetki niż wahnięcia kapitału.

    Hmmm, kwestia horyzontu, ile to jest "szybko spłacę", szczególnie przy KH.
    Im krócej tym ryzyko wahnięcia niższe, oczywiście też niższa strata na wyższych
    odsetkach.

    Ale jeśli byłeś jednym z pierwszych, który mógł wziąć frankowy, to jeszcze byś
    dodatkowo zarobił
    na spadającym kursie.
    No i - w ew. dłuższej perspektywie spłacania - o wiele mniej stracił (tzn. skorygował
    zyski)
    na późniejszym odbiciu oraz przeroście.
    Tak czy siak - jak ktoś wziął franki na początku i nie dał się "nabić w mbąk" to
    zrobił złoty interes
    (a jeszcze wzrost wartości mieszkań).

    nic innego jeszcze nie było (hmm, to całe to bagno zaczął mbąk, i to "nabijaniem",
    czy kto inny?).
    > A było? ZTCP to był może jeden bank który pozwalał spłacać po kursie
    > NBP+marża. cała reszta stosowała kurs 'swój' który z tym NBP nie musiał
    > mieć wiele wspólnego. Gwiazdą bym IIRC DB który dla kredytów mial
    > odrębną tabelę, oczywiście gorszą niż dla innych rozliczeń.
    > Więc Twoja ironia świadczy tylko o niechęci do mbanku i o niczym więcej.

    Do mbąka mam raczej resentyment.
    Ale nie o tym mowa, tylko o "nabitych" - tu nie chodzi o spread, który w sumie - co
    nie znaczy, że nieuczciwie,
    a na pewno niemoralnie - był jedynie wyrównaniem niższej marży kredytów frankowych -
    i to tak
    sprytnym, że dawał mega zysk na samym starcie.
    "Nabici" wpadli na tym, że mieli, ORPÓCZ spreadu i czarnego czwartku (pamiętasz post
    "Frankowicze,
    łyknijcie aspirynę, rozrzedza krew chroniąc przed zawałem" ze śp. forum mbąka?),
    "oprocentowanie
    ustalane decyzją zarządu", które miało być "oczywiście że to będzie libor+marża", a
    było dużo powyżej.