    From: S <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: dobicie frankowców
    Date: Sun, 18 Jan 2015 23:34:08 +0100
    <m98cn3$dlv$1@speranza.aioe.org> <s...@p...org>
    <m98em3$iod$1@speranza.aioe.org> <m98m55$ens$1@srv13.cyf-kr.edu.pl>
    <m9902q$1a4$2@node1.news.atman.pl>
    <54b80809$0$27979$65785112@news.neostrada.pl>
    <m992nt$4bo$1@node1.news.atman.pl> <s...@p...org>
    <m9941a$5o2$1@node1.news.atman.pl> <s...@p...org>
    <m99jfp$nfb$1@node2.news.atman.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <X...@l...net>
    <X...@1...0.0.1>
    <m9dspp$qo4$1@sunflower.man.poznan.pl> <m9eq08$9ch$2@node1.news.atman.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <m9gloc$59j$4@sunflower.man.poznan.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <m9h5nl$5fi$3@sunflower.man.poznan.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <m9hbff$iel$8@sunflower.man.poznan.pl>

    W dniu 2015-01-18 o 23:18, RobertS pisze:
    > (pomijam prowizje i inne koszty, bo one były dla obydwu takie same)
    > pożyczyłem od banku CHF i mu CHF oddaję

    Jesteś pewien, że w początkowych latach można było przynieść w gotówce
    CHF i wpłacić w okienku? Bo skoro "CHF oddaję" ;-)

    > bardziej? jak bardzo można ostrzegać? przychodzi małżeństwo (ludzie po
    > 30 lat, jedno dziecko) i chce zaciągnąć kredyt, liczę zdolność, podaję
    > wysokość raty, pokazuję co się może stać w przyszłości (są na to
    > odpowiednie narzędzia i druki przygotowane przez KNF), ale to klient
    > podejmuje decyzję - ja tego za niego nie zrobię
    > to nie są nastolatki, doświadczenie życiowe jakieś mają

    Możesz nimi manipulować ukrywając pewne dane albo eksponując. My nie
    nastolatki, nie sądź, że tacy naiwni jesteśmy.

    > co jeszcze mam zrobić, aby mi ktoś za kilka lat nie powiedział, że
    > mogłem go bardziej ostrzec?

    Być uczciwym? Powiedz klientowi, że na skutek różnic kursowych
    mieszkanie może być 2x droższe, bo bywało, że waluta w kilka lat szła o
    100% do góry. Jeśli jest na to gotowy to OK.

    Ostatnio bank mnie naciął na forex. Zapomniał powiedzieć, że spread może
    wzrosnąć 100-kronie, a płynność rynku ZMUSI mnie do sprzedania po
    niekorzystnym kursie. Taki szczególik i jestem w plecy. Nigdzie w
    regulaminie o tym nie ma. Paragraf, na który się powołują nawet nie
    zawiera słowa "spread". Chciałem reklamować, ale... bank nie jest stroną
    transakcji (model ECN jeśli wiesz, o co chodzi). I tak mnie ogolili. Co
    ciekawe... w liście bank mi napisał, że w zasadzie spread na poziomie
    20000% wyższym niż standardowy jest... możliwy i zgodny z regulaminem.
    Zatem pewnego dnia mogą ustalić kurs np. na 1zł skup i 10zł sprzedaż
    EUR/PLN, zmusić do sprzedaży i wyzerować konto. Nikt nie zakłada takiego
    scenariusza, regulamin o tym nie mówi, żadne materiały. Dowiadujesz się
    o tym w momencie, gdy to się stanie. Tak, mam pretensje do banku, KNF,
    że na to pozwala. Nie skorzystałbym z foreksa w podejrzanych firmach
    prywatnych, ale sądziłem, że bank daje jakieś gwarancje uczciwości. Tak
    samo myśleli frankowcy i chociaż nie mam kredytu w CHF (tu nie dałem się
    okraść) to stuknęli mnie z innej strony. Więcej się nie dam ;-)

    --
    Pozdrawiam