    From: RobertS <b...@x...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: dobicie frankowców
    Date: Sun, 18 Jan 2015 23:30:04 +0100
    <s...@p...org> <m9941a$5o2$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@p...org> <m99jfp$nfb$1@node2.news.atman.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <8...@a...kjonca>
    <X...@1...0.0.1>
    <m9bphk$iak$1@speranza.aioe.org>
    <X...@1...0.0.1>
    <m9c0qp$951$1@speranza.aioe.org>
    <X...@1...0.0.1>
    <m9d9iu$3ej$1@speranza.aioe.org>
    <X...@1...0.0.1>
    <m9efvg$ua4$1@node1.news.atman.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <m9epiv$96c$1@node1.news.atman.pl> <m9gvb3$hna$1@node1.news.atman.pl>
    <m9h7qk$iel$2@sunflower.man.poznan.pl> <m9h8fq$ecc$1@node2.news.atman.pl>
    <m9h8k3$iel$4@sunflower.man.poznan.pl> <m9h922$f04$2@node2.news.atman.pl>
    <m9h9l3$iel$5@sunflower.man.poznan.pl> <m9hae6$u51$1@node1.news.atman.pl>

    > Na tym polega problem. Ludzie kierują się wysokością raty, a nie
    > całkowitą kwotą kredytu. Sądzę, że banki stosują ten chwyt marketingowy,
    > by działać na psychikę klienta. Lepiej brzmi "1000zł rata co miesiąc"
    > niż "dług ćwierć miliona". Zauważyłem podobne myślenie przy leasingu lub
    > kredycie na auto. Wersja podstawowa auta i rata np. 1000zł, full wypas
    > 1200zł. Klient myśli - 200zł? Pikuś, dawać fulla. Gdyby jednak mu
    > uświadomić, że te 200zł to 2400 rocznie czyli 12.000zł na 5 lat to już
    > co innego.

    bo na kredyt ludzie patrzą przez pryzmat raty, a nie całkowitego kosztu
    jedna z najlepszych ofert na rynku obecnie to marża 1,65% (bez prowizji)
    pożyczasz 200.000 zł a po 30 latach oddajesz 331.405,20 zł (założenie
    niezmienności raty)
    musisz zapłacić za kredyt ponad 131.000 zł! to dużo czy mało?
    jakie znaczenie ma ta kwota?

    > I to jest kolejny kruczek. Bank wcale nie zapłacił CHF za mieszkanie.
    > Developer wcale nie dostał CHF. Klient wcale nie zarabia w CHF i nie
    > spłacał w CHF (wiem, że dopiero od pewnego czasu można - po licznych
    > bojach o to zresztą, bo bank jeszcze na spreadzie kasował). Zatem
    > formalnie nigdzie nie widzę tego użycia CHF. To tylko pewien punkt
    > odniesienia. Wystarczyło go zmienić.

    bo bank nie płaci za mieszkanie tylko nabywca, on pożyczył od banku CHF
    (aby zapłacić w PLN) i tę walutę ma bankowi oddać, miał wybór czy
    pożyczy PLN czy jednak CHF

    transakcje w Polsce mogą być wyrażane tylko w PLN

    > Prawda, że niewielka ta "niedogodność"? ;-)

    dla mnie żadna, tak długo jak zamierzam mieć swoje mieszkanie nie ma to
    dla mnie znaczenia

    --
    pozdrawiam
    RobertS