  • 1. Data: 2005-06-23 07:45:36
    Temat: deutsche bank SA nie chce zrealizowac czeku 'drawn on DB'
    Od: "djdurak" <d...@g...pl>

    Witam,

    Z Norwegii otrzymalem czek na 84 euro. Nadplata za akademik. Prosilem o
    wplate na konto, ale spoko panie w administacji akademiku w Norwegii
    powiedzialy mi, ze Uniwersytet akurat w ten sposob te sprawy zalatwia i ze w
    Polsce nie bedzie problemu ze _zrealizowaniem_ czeku, bo mialy przeciez od
    wielu lat polskich studentow i nikt sie nigdy im nie skarzyl. Powiedzialy,
    ze uslugi typu przelew na konto sa w Norwegii drogie i latwiej
    Uniwersytetowi wydac czek, a i studentom latwo go zrealizowac, bo przelewy
    rodzily mnostwo problemow i od nich odstapiono. Czyli nie bylo innej opcji i
    na czek przystalem.

    Czek doszedl, zostal wystawiony 6-stego czerwca. Poszedlem z nim do Deutsche
    Banku w Warszawie na Rondzie ONZ, bo jest na nim wyraznie napisane "DRAWN
    ON: DEUTSCHE BANK", co jak dowiedzialem sie od mojego kolegi bankowca
    oznacza, ze gdyby jakikolwiek inny bank wzial czek w inkaso mialby chciec
    pieniedzy od DB, a jak chce czek zrealizowac od razu, sam i bez komplikacji
    to mam sie wlasnie udac do DB. Na poczatku usmiechnieta Pani skrzywila sie
    momentalnie, jak wyjalem czek, zanim jeszcze jej go pokazalem, ale nie w tym
    rzecz. Gdy przyjrzala sie czekowi, powiedziala, ze go nie zrealizuje.
    Grzecznie spytalem dlaczego. Pani odpowiedziala, ze jej bank nazywa sie
    Deutsche Bank S.A. a nie Deutsche Bank AG. Powiedzialem niesmialo, ze chyba
    AG to odpowiednik SA, wiec tu nie ma problemu. Pani odpowiedziala mi, ze nic
    nie rozumiem, bo banki nie sa polaczone _systemowo_! A skoro nie sa
    polaczone _systemowo_, to mimo ze maja wspolny kapital i ten sam nadzor
    wlascicielski, i w ogole ze gdyby ona chciala robic kariere to tez moze
    robic ja w Deutsche Banku AG spokojnie, to akurat gdy chodzi o wyplate
    pieniedzy z Deutsche Bank SA to nic z tego nie bedzie. Jakos to mi sie nie
    zgadzalo wszystko razem i poprosilem o rozmowe z dyrektorem, bo ona
    zazwyczaj pomagala w utarczkach z bankami jakie mieli moi znajomi. Pani
    poinformowala mnie, ze centrala DB _S.A._ jest w Krakowie, nie ma dyrektora
    na Warszawe, a jest kierownik oddzialu, ktora wlasnie wyjechala do waznego
    klienta. Zrozumialem wnet, ze jako student jestem dla tego banku klientem
    niewaznym, skoro do waznych klientow kierownictwo w godzinach pracy jezdzi
    osobiscie, opuszczajac przy tym siedzibe banku. Pani z okienka dodala tez,
    ze kierownictwo nie jest od tego, by zastanawiac sie czy czek jest do
    zrealizowania czy nie do zrealizowania. Po dluzszych namowach, pani
    ociagajac sie, laskawie zadzwonila do "specjalisty od transakcji
    miedzybankowych", ktoremu przez telefon sama zasugerowala odpowiedz, taka
    sama, jaka ona mi podala. Po czym z wielka satysfakcja obwiescila mi, ze
    "specjalista" (z ktorym rozmawiala, badz tylko udawala ze rozmawia, bo przy
    takim stopniu niecheci do klienta wszystko w sumie byloby mozliwe) przyznal
    jej racje. Wobec tego, bedac juz zdesperowany i pragnac isc na ustepstwa,
    powiedzialem, ze ostatecznie moge oddac czek w inkaso. Na co pani
    powiedziala mi, ze normalnie moglbym oddac czek w inkaso, ale bedac klientem
    banku. Odebralem to jako szantaz: wyplacimy ci twoje pieniadze spoczywajace
    na kontach naszego banku, tylko jak zalozysz u nas konto. I to wyplacimy po
    czasie (2 miesiace pozniej), biorac wszystkie mozliwe odsetki, prowizje i
    oplaty manipulacyjne. Wobec tego spytalem, co ona zrozbilaby na moim
    miejscu, na to pani z ironicznym usmiechem powiedziala mi, ze "chyba
    polecialaby do DB do Frankfurtu" (czek opiewa na 86 euro).

    Nastepnie poszedlem do swojego banku PKO BP, gdzie pani poinformowala mnie,
    ze moge oddac czek w inkaso. Musialbym wplacic 26 euro na ubezpieczenie
    transakcji, a od wyplaconej przez bank kwoty (calosc potrwa 2,5 - 3
    miesiace) odbiora sobie jeszcze odpowiednio duza prowizje. Pani byla duzo
    milsza niz pani w DB i poinformowala mnie, ze jesli ktokolwiek moglby
    _zrealizowac_ ten czek to na mocy prawa powinien to byc DB Polska, a tak w
    ogole to, ze powinienem sie pospieszyc, bo - jesli nie jest na nim napisane
    inaczej - to czek ma waznosc tylko 20 dni i skoro zostal wydany 6-stego
    czerwca mam niewiele czasu. Tego nie powiedziala mi oczywiscie Pani z DB, a
    na czeku tez tego nie zaznaczono.

    Ok, ogolnie mam pytanie: co robic? co zrobilibyscie w mojej sytuacji?
    potrzebuje tej kasy, akurat zalepilbym nia dziure budzetowa tzn. dolozylbym
    do brakujacej kaucji, ktora potrzebuje, zeby sie wprowadzic do kawalerki w
    Warszawie. wlasnie przyjechalem z tej Norwegii i na razie pomieszkuje u
    znajomych, bo DB kiwa mnie jak chce. co Wy na to, bankierzy?

    pozdrawiam serdecznie

  • 2. Data: 2005-06-23 08:10:58
    Od: Mithos <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Użytkownik djdurak napisał:

> [...]
    > Warszawie. wlasnie przyjechalem z tej Norwegii i na razie pomieszkuje u
    > znajomych, bo DB kiwa mnie jak chce. co Wy na to, bankierzy?

    A moze tak przejsc sie do innego oddzialu DB? Bo czasem to mozna spotkac
    takich "specjalistow", ze rece opadaja.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 3. Data: 2005-06-23 09:13:57
    Od: "djdurak" <d...@g...SKASUJ-TO.pl>

    ok przejde sie do innego oddzialu, ale czy podacie mi jakies argumenty? czy
    jest jakies prawo, na ktore moge sie powolac? czy jest organizacja, ktora
    moge postraszyc, do ktorej ew. moge sie zwrocic? o to mi chodzilo, bo isc i
    znow liczyc na dobra wole pani w okienku... wiesz, ostatecznie tak zrobie,
    ale moze sa jakies pomysly?

  • 4. Data: 2005-06-23 09:29:23
    Od: maHo <m...@p...net>

    djdurak wrote:
> [...]
    > znow liczyc na dobra wole pani w okienku... wiesz, ostatecznie tak zrobie,

    jeżeli koniec końców nie uda się zrealizować czeku, to może zadzwonić do
    administracji tego akademiku, powiedzieć co i jak, że czek jest ciężko
    zrealizować, i poprosić żeby ci przelali jednak na konto (po odesłaniu
    tego czeku).

    pozdrav

    maHo

  • 5. Data: 2005-06-23 14:04:58
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    djdurak wrote:

    > Ok, ogolnie mam pytanie: co robic?

    przejść się do banku w którym masz konto.

  • 6. Data: 2005-06-23 16:31:34
    Od: "Dariusz Jackowski" <n...@s...jackowski.pl>

    djdurak wrote:

    > razu, sam i bez komplikacji to mam sie wlasnie udac do DB. Na
    > poczatku usmiechnieta Pani skrzywila sie momentalnie, jak wyjalem
    > czek, zanim jeszcze jej go pokazalem, ale nie w tym rzecz. Gdy

    Polscy bankowcy strasznie nie lubia czekow. Tak jest prawie w kazdym banku.

> [...]
    > odpowiedziala mi, ze nic nie rozumiem, bo banki nie sa polaczone
    > _systemowo_! A skoro nie sa polaczone _systemowo_, to mimo ze maja

    Zadzwon na infolinie i sprobuj sie dowiedziec wiecej, ale bardzo
    prawdopodobne, ze ta Pani ma racje. Analogicznie jest z Citibankiem.

> [...]
    > prowizje. Pani byla duzo milsza niz pani w DB i poinformowala mnie,
    > ze jesli ktokolwiek moglby _zrealizowac_ ten czek to na mocy prawa

    Termin 3 miesiecy to termin maksymalny. Tak naprawde realizacja czeku w
    wiekszosci bankow trwa od 4 do 6 tygodni.

> [...]
    > waznosc tylko 20 dni i skoro zostal wydany 6-stego czerwca mam
    > niewiele czasu. Tego nie powiedziala mi oczywiscie Pani z DB, a na

    Wedlug polskiego prawa czekowego, czek wydany w Norwegii jest wazny wlasnie
    20 dni (o ile nie podano daty waznosci na czeku - a jak pisales - nie ma tam
    takiej daty).

    > Ok, ogolnie mam pytanie: co robic? co zrobilibyscie w mojej sytuacji?

    Oddac czek do inkasa w banku, w ktorym masz konto. Jesli nie masz takiej
    mozliwosci (np. bank wirtualny) to idz do WBK - zrealizuja Ci czek, bez
    koniecznosci zakladania konta. Oplata okolo 25zl (bedziesz musial podpisac
    zabezpieczenie do 150% wartosci czeku - to na wypadek, gdyby byl to czek
    falszywy). Inne banki (nie wszystkie) tez pobieraja czeki do inkasa bez
    koniecznosci posiada konta.

    --asc

  • 7. Data: 2005-06-24 13:05:58
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Thu, 23 Jun 2005 07:45:36 +0000 (UTC), "djdurak"
    <d...@g...pl> wrote:

> [...]
    >robic ja w Deutsche Banku AG spokojnie, to akurat gdy chodzi o wyplate
    >pieniedzy z Deutsche Bank SA to nic z tego nie bedzie.

    No niestety, pomijajac jakos obslugi, pani ma rację. Polski DB to
    niezalezny bank, dzialajacy w oparciu o polskie prawo, i nie ma tu
    znaczenia, ze jego wlascicielem jest Deutsche Bank AG.
    Mogłoby to wyglądać inaczej, gdyby w Polsce funkcjonował tylko oddział
    DB AG, co jest możliwe po 1 maja 2004, ale tak nie jest. ZTCW to
    jeszcze żaden bank zagraniczny nie przekształcił się w oddział, choć
    kilka zamierza.
    A to, że przyjęcie czeku do inkasa w dzisiejszych czasach trwa tak
    długo to już zupełnie inna bajka. Podobnie jak uzależnienie przyjęcia
    od posiadania konta - to stało się ostatnio dość modne w wielu
    bankach.

    G.

  • 8. Data: 2005-06-24 13:13:19
    Od: "kuba" <k...@g...pl>

    Realizowalem juz wiele czekow, z roznych zakatkow swiata (nawet Chin, Japonii,
    Arabii Saudyjskiej, Chorwacji) przez Citibank USA i zajelo bankowi 2 dni, aby
    kasa byla dostepna w USD. Polska to dziwny kraj.

  • 9. Data: 2005-06-27 09:40:56
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 6/24/2005 3:13 PM, kuba wrote:

    > Realizowalem juz wiele czekow, z roznych zakatkow swiata (nawet Chin, Japonii,
    > Arabii Saudyjskiej, Chorwacji) przez Citibank USA i zajelo bankowi 2 dni, aby
    > kasa byla dostepna w USD. Polska to dziwny kraj.

    Przyczyny opieszałego realizowania czeków są trudne do wyjaśnienia - ale
    mają z tym problemy także banki "tam". Ostatnio czytałem żale pacjenta z
    Australii, że czek do realizacji w USA zamieni sie w gotówkę w 21 dni
    - i ten koleś strasznie na to psioczył. U nas 90 dni wynika zapewne z
    prośby gen. Jaruzelskiego: "proszę was o 90 spokojnych dni" :-)
    Czek patrafi zrealizować się szybciej, o ile masz możliwość przekonania
    banku, że tak powinno być - np. że wycofasz aktywa. W innym przypadku
    możliwe są wszelkie plagi egipskie - zacięcie czeku w maszynie, zamiana
    procedury z FIFO na FILO etc. Bankom - rekordzistom udaje sie
    zrealizowac czek w pół roku.

    Jeżeli ma ktoś warsztat samochodowy i robi w nim przeglądy prezes
    jakiegoś banku proponuję po przeglądzie/naprawie zakomunikować
    prezesowi, że "będziemy sprawdzać teraz pańskie auto, czy jest sprawne i
    bezpieczne - to może potrwać kilka miesięcy, bo wymaga to wielu
    skomplikowanych operacji - chcielibyśmy np. zrobic test zderzeniowy; po
    wejściu do unii procedyry bardzi się zaostrzyły, chcemy, żeby pan to
    zrozumiał".

    Pzdr: Catbert

    P.S. ma znaczenie, czy bank-matka to ten sam bank, nawet, gdy są to
    "całkiem inne spółki" - bo pracownicy wiedzą, z kim rozmawiać i gdzie
    czek wysłać, bez tracenia czasu na ustalanie. Bez komentarza.

  • 10. Data: 2005-06-27 21:20:02
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 6/23/2005 9:45 AM, djdurak wrote:
> [...]
    > wielu lat polskich studentow i nikt sie nigdy im nie skarzyl. Powiedzialy (...)

    Sam widzisz, że poruszanie tematu realizacji czeków na grupie, na której
    można spotkać pracowników banków to tak, jakbyś puszczał bąka w
    eleganckiej restauracji. :-)))

    Pzdr: Catbert, Evil Human Resources Manager