eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankideutsche bank SA nie chce zrealizowac czeku 'drawn on DB' › Re: deutsche bank SA nie chce zrealizowac czeku 'drawn on DB'
  • From: "Dariusz Jackowski" <n...@s...jackowski.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: deutsche bank SA nie chce zrealizowac czeku 'drawn on DB'
    Date: Thu, 23 Jun 2005 18:31:34 +0200

    djdurak wrote:

    > razu, sam i bez komplikacji to mam sie wlasnie udac do DB. Na
    > poczatku usmiechnieta Pani skrzywila sie momentalnie, jak wyjalem
    > czek, zanim jeszcze jej go pokazalem, ale nie w tym rzecz. Gdy

    Polscy bankowcy strasznie nie lubia czekow. Tak jest prawie w kazdym banku.

    > przyjrzala sie czekowi, powiedziala, ze go nie zrealizuje. Grzecznie
    > spytalem dlaczego. Pani odpowiedziala, ze jej bank nazywa sie
    > Deutsche Bank S.A. a nie Deutsche Bank AG. Powiedzialem niesmialo, ze
    > chyba AG to odpowiednik SA, wiec tu nie ma problemu. Pani
    > odpowiedziala mi, ze nic nie rozumiem, bo banki nie sa polaczone
    > _systemowo_! A skoro nie sa polaczone _systemowo_, to mimo ze maja

    Zadzwon na infolinie i sprobuj sie dowiedziec wiecej, ale bardzo
    prawdopodobne, ze ta Pani ma racje. Analogicznie jest z Citibankiem.

    > Nastepnie poszedlem do swojego banku PKO BP, gdzie pani poinformowala
    > mnie, ze moge oddac czek w inkaso. Musialbym wplacic 26 euro na
    > ubezpieczenie transakcji, a od wyplaconej przez bank kwoty (calosc
    > potrwa 2,5 - 3 miesiace) odbiora sobie jeszcze odpowiednio duza
    > prowizje. Pani byla duzo milsza niz pani w DB i poinformowala mnie,
    > ze jesli ktokolwiek moglby _zrealizowac_ ten czek to na mocy prawa

    Termin 3 miesiecy to termin maksymalny. Tak naprawde realizacja czeku w
    wiekszosci bankow trwa od 4 do 6 tygodni.

    > powinien to byc DB Polska, a tak w ogole to, ze powinienem sie
    > pospieszyc, bo - jesli nie jest na nim napisane inaczej - to czek ma
    > waznosc tylko 20 dni i skoro zostal wydany 6-stego czerwca mam
    > niewiele czasu. Tego nie powiedziala mi oczywiscie Pani z DB, a na
    > czeku tez tego nie zaznaczono.

    Wedlug polskiego prawa czekowego, czek wydany w Norwegii jest wazny wlasnie
    20 dni (o ile nie podano daty waznosci na czeku - a jak pisales - nie ma tam
    takiej daty).

    > Ok, ogolnie mam pytanie: co robic? co zrobilibyscie w mojej sytuacji?

    Oddac czek do inkasa w banku, w ktorym masz konto. Jesli nie masz takiej
    mozliwosci (np. bank wirtualny) to idz do WBK - zrealizuja Ci czek, bez
    koniecznosci zakladania konta. Oplata okolo 25zl (bedziesz musial podpisac
    zabezpieczenie do 150% wartosci czeku - to na wypadek, gdyby byl to czek
    falszywy). Inne banki (nie wszystkie) tez pobieraja czeki do inkasa bez
    koniecznosci posiada konta.

    --asc