  • 1. Data: 2009-03-07 22:36:07
    Temat: depozyt zabezpieczajacy pytanie
    Od: "chp" <a...@a...com>

    Witam,

    mam pytanie w zwiazku z depozytem zabezpieczajacym.

    Na przykladzie:

    majac na koncie 5 tys pln. Otwieram (kupuje) 1 kontrakt terminowy.
    Broker pobiera(blokuje) kwote np. 2 tys zl. (dep wymagany)
    Pozycja NIE idzie na moja korzysc, to tez pieniadze zostaja (strata)
    pobierane z tych pozostalych 3 tys zl.
    Dalej - strata siegnela juz 3 tys zl , czyli cale 3 tys ucieklo , na
    ruchunku nie ma juz wolnych srodkow , pozostal tylko ten 1 kontrakt.
    Strata jednak dalej sie powieksza (czyli intrumnet podaza dalej w przeciwnym
    kierunku).
    Nastepnie, strata siegnela kolejnych 2tys zl - czyli - depozyt
    zabezpieczajacy - poszedl na straty.
    Pozycja jednak dalej jest trzymana i strata DALEJ sie powieksza. Po 2 dniach
    strata siega juz 10 tys zl . (pomijajac te 3tys wolnych srodkow i 2 tys
    ktore byly na depozyt zab).
    W koncu 3go dnia pozycja zostaje zamknieta przez brokera ze strata 10tys zl
    (pomijajac stracone 5 tys.)

    moje pytanie:

    a) czy broker mial zamknac pozycje w momencie kiedy strata siegnela 3 tys i
    naruszyla kwote depozytu czyli wymaganych 2 tys zl ,
    uprzednio pytajac czy zostanie uzupelniony depozyt?

    b) czy broker mogl "nic nie robic" i zamknac pozycje po 3 dniach i
    domagac sie wplaty 10 tys zl , twiedzac iz nie przypilnowano pozycji
    jesli nie indywidualnie to np. za pomoca stopu.

    kiedy pojawia sie odpowiedzi , dodam wtedy (potencjalnie)
    dosc istotny szczegol, poki co czekam na odpowiedzi
    ludzi siedzacych w temacie. pozdrawiam.

  • 2. Data: 2009-03-07 22:49:19
    Temat: Re: depozyt zabezpieczajacy pytanie
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    chp wrote:

> [...]
    >

    > kiedy pojawia sie odpowiedzi , dodam wtedy (potencjalnie)
    > dosc istotny szczegol, poki co czekam na odpowiedzi

    Gdy tylko saldo na rachunku zejdzie poniżej depozytu wymaganego inwestor
    jest wzywany do uzupełnienia depozytu. Najczyściej odbywa się to
    telefonicznie miedzy około 18 a rozpoczęciem sesji dnia następnego. Gdy
    depozyt nie zostanie uzupełniony w rozsądnym czasie tzn 1-2h pozycja jest
    zamykana. Depozyt jest tak skalkulowany by starczyło pieniędzy na pokrycie
    strat, które w tym czasie się pojawią. Dlatego wysokość depozytu jest
    zmieniana wraz ze zmianą zmienności na rynku.

  • 3. Data: 2009-03-08 00:27:18
    Od: "Zyga" <z...@w...pl>

    Użytkownik "chp" <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > b) czy broker mogl "nic nie robic" i zamknac pozycje po 3 dniach i
    > domagac sie wplaty 10 tys zl , twiedzac iz nie przypilnowano pozycji
    > jesli nie indywidualnie to np. za pomoca stopu.

    Tak jest w bosiu:
    "Jeżeli wskutek niekorzystnej dla inwestora sytuacji na rynku, łączna
    wartość depozytu zabezpieczającego spadnie poniżej wymaganej wartości
    właściwego depozytu zabezpieczającego wyliczonego przez KDPW to ma on
    obowiązek uzupełnić depozyt do wysokości nie mniejszej niż 140% aktualnego
    właściwego depozytu zabezpieczającego. Jeżeli klient nie uzupełni depozytu
    biuro maklerskie ma obowiązek niezwłocznego zamknięcia pozycji inwestora."

    Poszukaj na stronie Twojego brokera, a może i na KDPW.

    pzdr
    Zyga

  • 4. Data: 2009-03-08 00:41:37
    Od: "skippy" <m...@o...the.moon>

    [cut]

    Jesli nie zamkneli tej pozycji, to są psychiczni
    jednak obstawiam, ze zamkneli
    po co grasz na stoliku z lumpem

  • 5. Data: 2009-03-08 00:43:42
    Od: "skippy" <m...@o...the.moon>

    > jednak obstawiam, ze zamkneli

    albo jej nigdy nie było itd. itp.

    Chyba że pisałeś o jakimś DM czy BM, to doprecyzuj bo rzeczywiście dziwne by
    było.

  • 6. Data: 2009-03-08 11:37:27
    Od: "chp" <a...@a...com>

    Użytkownik "Zyga" <z...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > biuro maklerskie ma obowiązek niezwłocznego zamknięcia pozycji inwestora."

    Moment, jesli taka sytuacja moze miec miejsce, ze strata pochlonela juz caly
    depozyt i chloni dalej ujemne saldo , czyli produkuje "kredytowa" strate
    u inwestora - to pytam sie jaki SENS maja depozyty zabezpieczajace ?
    Niech broker w takim ukladzie w ogole zrezygnuje z depozytow ?

    Czy depozyt nie jest po to by w sytuacji kiedy u inwestora zaczyna
    brakowac srodkow wtedy by nie do prowadzic do sytuacji iz inwestor
    jest niewyplacalny - korzysta sie wtedy Wlasnie z depozytow zab.
    Jesli depozyt spada ponizej wartosci wymaganej czy pozycja
    nie powinna bezapelacyjnie zostac zamknieta jesli takowy niezostanie
    uzupelniony?

    Prosze o odp. pozdrawiam.

  • 7. Data: 2009-03-08 11:40:47
    Od: "chp" <a...@a...com>

    Użytkownik "skippy" <m...@o...the.moon> napisał w wiadomości

    > albo jej nigdy nie było itd. itp.
    >
    > Chyba że pisałeś o jakimś DM czy BM, to doprecyzuj bo rzeczywiście dziwne
    > by było.

    najpierw chce dokladnie sprecyzowac ISTOTE depozytow zabezpieczajacych.
    Nie chce pisac poki co dokladnie o sytuacji i brokerze gdzie zaistniala
    sytuacja
    gdyz odpowiedzi mogly by byc nieobiektywne.

    -

  • 8. Data: 2009-03-08 11:59:26
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

> [...]
    > sytuacja
    > gdyz odpowiedzi mogly by byc nieobiektywne.

    Przeczytaj sobie regulamin obrotu na derywatach swojego biura - powinien być
    zapis iż w przypadku gdy depozyt spadnie poniżej minimum KDPW a klient go
    nie uzupełni to biuro odpowiednio zamyka pozycje. Poziom depozytu KDPW nie
    zabezpiecza możliwej zmienności np. dla WIG20 obecnie bodaj 11,9%, jeżeli
    utrzymujesz się tuż nad minimum z longami a potem nastąpi sesja ze spadkiem
    6% i kolejna z minimum np. -7% to zamknięcie biura może spowodować
    realizację straty w sumie -13% czyli tracisz cały kapitał i trzeba jescze
    dopłacić.

    Anatol

  • 9. Data: 2009-03-08 12:02:42
    Od: "skippy" <m...@o...the.moon>

    Jeśli grasz u jakiegos marketmakera i zająłeś pozycje faktycznie w zakładzie
    z nim, to może mu bardzo mało zależeć na zamykaniu jeśli strata się
    powieksza.
    Istotny jest, jak Ci tu piszą, regulamin.
    Czy ma prawo tak zrobić, czy nie.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2009-03-08 22:32:07
    Od: "Zyga" <z...@w...pl>

> [...]
    > caly
    > depozyt i chloni dalej ujemne saldo , czyli produkuje "kredytowa" strate

    Żadne ujemne saldo. Napisałem: "Spadnie poniżej WŁAŚCIWEGO depozytu
    zabezpieczającego." Nie myl pojęć. Są dwa rodzaje depozytów, wstępny i
    właściwy. Poczytaj http://bossa.pl/edukacja/kontrakty/na_indeksy.html, potem
    pytaj.

    > Jesli depozyt spada ponizej wartosci wymaganej czy pozycja
    > nie powinna bezapelacyjnie zostac zamknieta jesli takowy niezostanie
    > uzupelniony?

    A jak rozumiesz to zdanie?: