  • 71. Data: 2007-06-29 19:05:31
    Temat: Re: czy to jest legalne
    Od: JotBe <j...@B...SPAMU.op.pl>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 18:56:34 +0000 (UTC), Kamil Jońca napisał(a):

    > Dnia Fri, 29 Jun 2007 20:44:12 +0200,
    > osoba podpisana: JotBe <j...@B...SPAMU.op.pl>
    > napisała:
    > [...]
    >
    > No i jest tam napisane, że za darmo ?
    > KJ

    Oczywiście, że nie.
    Tak samo jak przy płatności gotówką.
    W tym przypadku sprzedawca także mógłby pobierac dodatkową opłatę
    uzasadniając ją tym, że musi przeliczyć wartości pieniężne oraz ponieść
    koszty transportu do banku (w tym ochrony) oraz koszt wpłaty na rachunek
    bankowy. :)
    --
    JotBe

  • 72. Data: 2007-06-29 19:24:40
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 21:05:31 +0200,
    osoba podpisana: JotBe <j...@B...SPAMU.op.pl>
    napisała:
    [...]
> [...]
    > uzasadniając ją tym, że musi przeliczyć wartości pieniężne oraz ponieść
    > koszty transportu do banku (w tym ochrony) oraz koszt wpłaty na rachunek

    Tylko, że w dla gotówki zostały podane przepisy wykazujące obowiązek
    przyjęcia monet/banknotów czy też (w pewnych sytuacjach) przelewu.

    KJ

    EMACS = Emacs Manuals Are Cryptic and Surreal

  • 73. Data: 2007-06-29 19:27:26
    Od: Bartosz 'xbartx' Nowakowski <b...@h...net>

    JotBe pisze:

    > Tak
    > Wg ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych.

    > Jest to naruszenie ustawy, z tym że nie ma za to żadnych sankcji :)

    Tak czytałem to co przytoczyłeś, tylko czy sama nalepka VISA/MC to już
    jest oznaczenie, że honorujemy tutaj płatności kartami tych firm? Według
    mnie nie - powinno być coś w stylu "Tutaj można płacić kartą taką a taką
    i wtedy logo", co według mnie dalej nie zmienia faktu, że sklep jako, że
    płaci za każdą transakcję kk intercharge, koszt utrzymania terminala,
    koszt połączenia - może po prostu te koszty doliczyć klientowi (a nie
    chce ich doliczać do marży, bo wtedy dolicza także klientom co płacą
    gotówką). To jest de facto kupowanie na kredyt lub raty po ewentualnym
    rozłożeniu, więc to zawsze kosztuje kogoś, czyli zazwyczaj klienta.

    Ponadto z tej samej ustawy:
    Art. 14.
    1. Przez umowę o kartę płatniczą wydawca karty płatniczej zobowiązuje
    się wobec posiadacza karty płatniczej do rozliczania operacji dokonanych
    przy użyciu karty płatniczej, a posiadacz zobowiązuje się do zapłaty
    kwot operacji wraz z należnymi wydawcy kwotami opłat i prowizji lub do
    spłaty swoich zobowiązań na rachunek wskazany przez wydawcę.

    Czyli sklep dolicza sobie opłatę, którą my powinniśmy uregulować z
    wydawcą - po prostu odbijanie piłeczki. Sklep na pewno by jej nie
    doliczył, gdyby to były jakieś drobne, ale wychodzi, że dla mniejszych
    sklepów te opłaty są odczuwalne i on się po prostu przed nimi bronią. A
    czy to jest zgodne z jakimiś kolejnymi ustawami to niech się już jakiś
    znawca prawa konsumenckiego wypowie.

    PS Już jakiś czas temu było w mediach, że banki tną potężne pieniądze na
    intercharge i wcale nie zamierzają obniżyć opłat procentowych.

    --
    Bartosz 'xbartx' Nowakowski

  • 74. Data: 2007-06-29 19:34:18
    Od: Bartosz 'xbartx' Nowakowski <b...@h...net>

    MK pisze:

    > A jak sadzis jak powinna byc zakasyfikowana taka "usluga" jako
    > posrednictwo finansowe, czy moze raczej jak czynnosc bankowa? ;)
    > Idac tym tropek dojdziemy do wniosku, ze kazdy sklepikarz majacy
    > terminal jest posrednikiem finansowym. Ciekawe czy posiadacze terminali
    > maja zgloszona taka dzialalnosc... i czy placa odpowiednie podatki. Mam
    > nadzieje, ze za taka "usluge" nie doliczaja VATu.
    > A gdyby uznac to za wyoutsourcowana czynnosc bankowa? Hm... mozna byloby
    > naslac na nich GINB ;)

    Tak samo jak dowóz mebli, albo ich wniesienie do mieszkania. Kolejna
    usługa sklepu, która ułatwia zakup - bez terminala, czyli bez
    zaciągnięcia kredytu być może nie kupiłbyś danej rzeczy w sklepie. Jak
    kupujemy coś na raty w sklepie, który załatwia cały proces i ma od tego
    być może jakąś prowizję, to też należy domagać się jej zwrotu? Przecież
    sklep już na nas zarobił!

    --
    Bartosz 'xbartx' Nowakowski

  • 75. Data: 2007-06-29 19:43:20
    Od: JotBe <j...@B...SPAMU.op.pl>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 19:24:40 +0000 (UTC), Kamil Jońca napisał(a):

    > Tylko, że w dla gotówki zostały podane przepisy wykazujące obowiązek
    > przyjęcia monet/banknotów czy też (w pewnych sytuacjach) przelewu.

    ...jak również przyjęcia płatności za pomocą elektronicznych instrumentów
    płatniczych w przypadku, gdy miejsce prowadzenia działalności jest
    oznaczone w sposób umożliwiający jednoznacze okreslenie przy uzyciu jakich
    elektronicznych instrumentów płatniczych można dokonywać operacji.

    Uff, trochę to długie.

    A tak wracając do monet/banknotów, to spróbuj kupić rano gazetę w kiosku
    płacąc banknotem 200 złotowym :)

    Zdarzyło mi się już płacić 1,50 za gazetę kartą (w EMPIK-u), gdyż kasjerka
    nie mogła mi wydać reszty ze 100 zł.

    --
    JotBe

  • 76. Data: 2007-06-29 19:49:20
    Od: JotBe <j...@B...SPAMU.op.pl>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 21:27:26 +0200, Bartosz 'xbartx' Nowakowski
    napisał(a):

> [...]
    > gotówką). To jest de facto kupowanie na kredyt lub raty po ewentualnym
    > rozłożeniu, więc to zawsze kosztuje kogoś, czyli zazwyczaj klienta.

    Równie dobrze może doliczyć koszty transportu, ochrony, wpłaty na rachunek
    bankowy gotówki, którą płaciłeś za dany towar.

> [...]
    > kwot operacji wraz z należnymi wydawcy kwotami opłat i prowizji lub do
    > spłaty swoich zobowiązań na rachunek wskazany przez wydawcę.

    Przepis ten dotyczy relacji posiadacz-wystawca, a nie posiadacz-akceptant,
    a tabela opłat i prowizji wystawcy jest elementem umowy o kartę płatniczą.

    --
    JotBe

  • 77. Data: 2007-06-29 19:56:15
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 21:43:20 +0200,
    napisała:

> [...]
    > oznaczone w sposób umożliwiający jednoznacze okreslenie przy uzyciu jakich
    > elektronicznych instrumentów płatniczych można dokonywać operacji.

    Dobrze. jestem tępy.
    Czy możesz przeprowadzić wywód jak z zacytowanego przez Ciebie przepisu
    wyprowadzić obowiązek darmowego (dla klienta) przyjmowania kart, w
    przypadku istnienia naklejki ?
    KJ

    Teamwork is essential -- it allows you to blame someone else.

  • 78. Data: 2007-06-29 20:01:06
    Od: Bartosz 'xbartx' Nowakowski <b...@h...net>

    JotBe pisze:

    > Równie dobrze może doliczyć koszty transportu, ochrony, wpłaty na rachunek
    > bankowy gotówki, którą płaciłeś za dany towar.

    To są koszty prowadzenia naszej działalności i między innymi na nie
    pracujemy np. wynajęcie transportu, opłata za konto w banku. W przypadku
    płacenia kartą ponosimy konkretny koszt za tę daną transakcję, dlatego
    nie możemy wymagać, żeby za nią płaciła też następna osoba z kolejki,
    która płaci gotówką. W małych sklepach jest to odczuwalne w dużych
    wszystko jest mielone w jednym kotle.

    > Przepis ten dotyczy relacji posiadacz-wystawca, a nie posiadacz-akceptant,
    > a tabela opłat i prowizji wystawcy jest elementem umowy o kartę płatniczą.

    Dokładnie. Sklep doliczył sobie za usługę jaką udostępnił klientowi,
    czyli możliwość zapłacenia kartą - w przypadku karty kredytowej jest to,
    można powiedzieć, możliwość zakupu na raty. Jeżeli kupujemy coś w
    sklepie na raty to także nie powinniśmy ponosić żadnych dodatkowych
    kosztów? Przecież sklep na nas zarabia?

    --
    Bartosz 'xbartx' Nowakowski

  • 79. Data: 2007-06-29 20:08:12
    Od: JotBe <j...@B...SPAMU.op.pl>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 19:56:15 +0000 (UTC), Kamil Jońca napisał(a):

    > Czy możesz przeprowadzić wywód jak z zacytowanego przez Ciebie przepisu
    > wyprowadzić obowiązek darmowego (dla klienta) przyjmowania kart, w
    > przypadku istnienia naklejki ?

    Nigdy tego nie twierdziłem.
    IMO jeśli sprzedawca żąda dodatkowej opłaty za płatność kartą, to powinno
    być to wyrażnie oznakowane, a kwota dodatkowej opłaty MUSI znaleźć się na
    paragonie/fakturze, gdyż wynika to z innych przepisów.

    A z czego wynika obowiązek darmowego przyjmowania gotówki?
    Wbrew pozorom, to także oznacza koszty dla przyjmującego. :)

    --
    JotBe

  • 80. Data: 2007-06-29 20:14:28
    Od: JotBe <j...@B...SPAMU.op.pl>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 22:01:06 +0200, Bartosz 'xbartx' Nowakowski
    napisał(a):

> [...]
    > nie możemy wymagać, żeby za nią płaciła też następna osoba z kolejki,
    > która płaci gotówką. W małych sklepach jest to odczuwalne w dużych

    Osoba płacąca gotówką generuje koszty związane z obsługą gotówki, więc
    dlaczego za nie ma płacić osoba płacąca kartą? :)

> [...]
    > można powiedzieć, możliwość zakupu na raty. Jeżeli kupujemy coś w
    > sklepie na raty to także nie powinniśmy ponosić żadnych dodatkowych

    Nie wszystkie katy płatnicze są kartami kredytowymi. Są jeszcze debetowe,
    obciążeniowe.
    Przy płatności na raty sklep otrzymuje zapłatę za towar od kredytodawcy.
    Dodatkowe koszty płacisz kredytodawcy (bankowi) i to on na Tobie zarabia.
    Sprzedawca zadowala się własną marżą na sprzedanym towarze.

    --
    JotBe