eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny? › Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    Date: Thu, 22 Dec 2005 01:05:25 +0100

    On Sun, 18 Dec 2005 07:18:02 +0000, Jurek Wawro wrote:
    >Zobowiązałem się do przedstawienia argumentów za tezą, że
    >jeśli zatrzymalibyśmy w dowolnym momencie strumień towarów i usług,
    >i policzyli ich wartość, to okazałoby się że wartość towarów i usług
    >jest dużo mniejsza, niż podaż pieniądza.

    No, ciekawa teza i ciekawe pytanie.

    >http://www.stat.gov.pl/dane_spol-gosp/finanse_pod_g
    osp/rachunek_lata/index.htm
    >podano rachunek produktów dla Polski wg. kwartałów.
    >Jeśli więc podzielimy czas na mniejsze odcinki, to wartości w danym
    >okresie będą bardziej zbliżone do pomiaru strumienia.
    >Im mniejszy odcinek - tym "pomiar" dokładniejszy.
    >Ale skoro mamy tylko kwartały - to sprawdźmy - jak jest to dla kwartałów.
    >Dla przykładu weźmy czwarty kwartał roku 1996.
    >Wartość dodana w tym kwartale to ok. 96 mld zł.

    Ale czy to jest wlasciwa rubryka ?
    Dlaczego nie "produkcja globalna" albo PKB ?

    >Podaż pieniadza w tym okresie to niecałe 135 mld zł.

    M0 ?

    Jakbym tak mial szacowac .. hm, wyjdzmy od PKB, 380mld
    rocznie, 32mld miesiecznie, ~1mld dziennie.

    Chcesz zatrzymac obrot towarow i uslug i je policzyc.
    No - chleb mamy z jednego dnia produkcji, mleko powiedzmy
    z trzech dni w roznych stadiach, czesci komputerowe miesieczny obrot,
    telewizory moze dwumiesieczny, zboza w magazynach .. a ile od zniw
    minelo. Budynki - powiedzmy dwuletni zapas w roznych fazach. A jak
    traktowac swiezo zakupiona przez producenta maszyne o zalozonej 5
    letniej amortyzacji ? Towar o 99% wartosci czy zero ?

    W sumie to bym rzekl ze przecietny [wazony wartoscia] czas
    obrotu towaru to jest chyba jednak ponad miesiac.
    A jak sie okaze ze dluzszy, to jednak nie masz racji.

    Czy to jednak ma jakies znaczenie ? Skoro gospodarka dziala stabilnie,
    to jest pieniedzy tyle ile trzeba :-)

    J.