    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Zgotowalismy sobie ten los
    Date: Tue, 9 Feb 2016 10:08:35 +0100

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    On 02/09/2016 06:07 AM, J.F. wrote:

    >PiS naobiecywał na 220 mld dodatkowego długu.
    >Platforma naobiecywała na "zaledwie" 65 mld dodatkowego długu (i, tak
    >jak piszesz, naród przestał wierzyć w ich obietnice).

    Narod IMO stwierdzil, ze pod ich dalszymi rzadami to mu lepiej nie
    bedzie.

    >Nowoczesna naobiecywała zmniejszenie tego długu, ale w ten sposób
    >wyborów w Polsce się nie wygrywa.

    Bo tez i wyborca w d* ma dlug, jego interesuja calkiem inne rzeczy.

    A czy nie wygrywa ... jak na malo znana partie, to calkiem niezly
    wynik.
    Korwin tez siegnal prawie 5%.

    > Czekaj czekaj - to nowe zadluzenie, czy nowe emisje, a pieniadze
    > pojda
    > glownie na wykup starych ?
    > Nasze zadluzenie to ~800mld, przyjmujac ze srednio na 5 lat, to by
    > dawalo ~160mld do rolowania co roku.

    I nowe zadłużenie (rekordowy deficyt w historii państwa polskiego!), i
    rolowanie starego.

    deficyt to nam co miesiac od ~45 lat rosnie, wiec ja bym sie nie
    podniecal.
    Trzeba na kwote spojrzec, ministra posluchac, za rok sprawdzic.
    Moze dobre oferty byly, to zrealizowal plan pozyczkowy na pol roku.

    >No nie wiem.
    >Oprocentowanie 10 letnich obligacji Czech - poniżej 0.6% (spadek
    >oprocentowania o 0.04% w ostatnich 3 miesiącach).
    >Oprocentowanie 10 letnich obligacji Polski - powyżej 3.2% (wzrost
    >oprocentowania o 0.6% w ostatnich 3 miesiącach).

    A owszem, to nie jest dobry objaw.
    Ale jednoczesnie rzad sprzedal obligacje ~2.5 letnie (OK1018) na
    1.68%, wiec moze nie jest tak zle.

    >Albo inaczej: od każdych pożycznych 10 miliardów, my płacimy 320
    >milionów odsetek rocznie, a Czesi ponad pięciokrotnie mniej, 60
    >milionów odsetek rocznie.

    popatrz inaczej - od 800mld placimy 24 mld rocznie, gdyby rzady byly w
    przeszlosci oszczedniejsze, to by bylo na "dziecko".
    No ale cudow nie ma, z pustego i Salomon nie naleje.

    Ale czekaj - te czeskie obligacje nie byly w przypadkiem w Euro ?

    >Nie rozumiem.
    >Skoro 35% długu jest w rękach zagranicznych, to musi znaczyć, że 35%
    >nie jest w rękach krajowych.

    to bardziej skomplikowane - rzad sprzedaje obligacje na "rynkach
    zagranicznych" i "rynku krajowym".
    A ci wredni imperialistyczni spekulancji najwyrazniej kupuja tez na
    "rynku krajowym", mimo ze sa zagraniczni.

    >Więc chyba jednak w kraju nie mieliśmy wystarczająco pieniędzy, by z
    >własnych sił finansować własne długi.

    Ale na 65% by nam starczylo, jesli brac pod uwage pierwszy wskaznik

    >No niestety, myślenie życzeniowe.
    >Rząd czyści krajowy rynek z pieniądza (czyli: ci obrzydliwi
    >banksterzy kupują polskie obligacje, zamiast pożyczać je polskim
    >firmom czy na mieszkania dla Polaków).

    No ale widzisz - 35% czy nawet 58% to jednak pieniadze z zagranicy.
    O tylez pieniedzy wiecej jest do dyspozycji polskich obywateli i firm.
    (Oraz zagranicznych firm bioracych kredyt w polskim banku).

    Rzadowi jak widac latwiej pozyczyc, i to nawet na niski procent.

    >Po dupie dostajemy my, bo dług jest emitowany nie tylko w złotówkach,
    >ale też w euro, dolarach, frankach, jenach...

    Niekoniecznie. W zlotowkach liczac - stracimy, w euro czy w $ -
    zarobimy,
    to tak naprawde chyba niewiele stracimy ?

    J.