  • 71. Data: 2009-08-09 17:10:43
    Temat: Re: Zafrapował mnie ten post...
    Od: "Szymon" <x...@o...pl>

    Moment! Czyli rata kredytu jest o 300 zl wieksza od tego, co dostaja
    od wynajmujacych.

    300 / (1,700 - 300) = 21%
    ------------------------

    Tak im wychodzi. Przy czym mówię o racie kredytu hipotecznego, a wiem, że
    brali też jakiś na wykończenie. Szczegółów ile i na jaki % nie znam.
    Niestety stan deweloperski nie wystarcza, by od razu zacząć wynajmować. Dziś
    często w mieszkaniach pod wynajem jest już pełna zabudowa, z pralką i
    zmywarką włącznie. Nie wiem też jak im idzie ściągalność wynajmu, ale
    zakładam, że na razie dobrze, bo nie skarżyli się. Chociaż z tym także
    różnie bywa.

  • 72. Data: 2009-08-09 19:59:16
    Od: "Szymon" <x...@o...pl>

    > Kiedyś była to bardzo dobra inwestycja. Ceny mieszkań przez ostatnie 4
    > lata w Polsce BARDZO wzrosły, na pewno nie w takiej proporcji w jakiej
    > wzrosły zarobki.

    Kiedyś - owszem. Aczkolwiek był w PL moment, iż fundusze rosły po 40%
    rocznie, a najlepsze i do 80% dochodziły. Z drugiej strony dziś jeśli ktoś
    ma nadmiar gotówki (duży nadmiar) pewnie kupno mieszkania pod wynajem będzie
    niezłą inwestycją. Chociaż trudno tu mówić o kokosach. Na pewno natomiast
    nie ma sensu kupować na kredyt z myślą o wynajęciu.

  • 73. Data: 2009-08-09 20:04:15
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Szymon pisze:
> [...]
    > niezłą inwestycją. Chociaż trudno tu mówić o kokosach. Na pewno natomiast
    > nie ma sensu kupować na kredyt z myślą o wynajęciu.

    Wynajem w Polsce ze względu na uregulowania prawne jest dla właściciela
    mieszkania czymś ryzykownym.

    Kupna mieszkanie jako lokata kapitału jak najbardziej ale wynajem może
    przynieść więcej strat niż zysków. IMO lepiej kupić jakieś działki
    (budowlane, rekreacyjno-budowlane) w sensownej lokalizacji.

    --
    Mithos

  • 74. Data: 2009-08-09 20:17:11
    Od: "Szymon" <x...@o...pl>

    > Wynajem w Polsce ze względu na uregulowania prawne jest dla właściciela
    > mieszkania czymś ryzykownym.

    Zgadzam się. Do tego jeszcze US coraz częściej ściga za wynajem, więc i z
    tego tytułu mogą być kłopoty... i koszty.

    > Kupna mieszkanie jako lokata kapitału jak najbardziej ale wynajem może
    > przynieść więcej strat niż zysków. IMO lepiej kupić jakieś działki
    > (budowlane, rekreacyjno-budowlane) w sensownej lokalizacji.

    Miałem na myśli osoby posiadające naprawdę duuuży kapitał. Wówczas
    nieruchomości mogą być alternatywą wobec np. lokat, walut, obligacji itp..
    Oczywiście działki też są dobrym pomysłem, aczkolwiek czasami trudno jest
    przewidzieć czy sensowna lokalizacja dziś, takową się okaże za np. 10 lat.

  • 75. Data: 2009-08-09 20:58:55
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-08-09, Mithos <f...@a...pl> wrote:

    [...]

    > Wynajem w Polsce ze względu na uregulowania prawne jest dla właściciela
    > mieszkania czymś ryzykownym.

    Zdaje się w tym zakresie ostatnio coś zmieniali ("najem okazjonalny").

    [...]

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 76. Data: 2009-08-09 21:21:53
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    "Szymon" news:h5nb4r$2k5$1@news.dialog.net.pl

    > Oczywiście działki też są dobrym pomysłem, aczkolwiek czasami trudno jest
    > przewidzieć czy sensowna lokalizacja dziś, takową się okaże za np. 10 lat.

    I tutaj Szymonie trafiasz w samo sedno. Bolączką chyba wszystkim
    zainteresowanych jest to, że w wielu lokalizacjach nie mamy planów
    zagospodarowania przestrzennego a tym samym kupując działkę (+ np. stawiasz
    sobie na niej swój domek) za kilka czy kilkanaście lat nie zostanie
    przecięta autostradą (w najlepszym wariancie) a ty dostaniesz kopa i
    śmieszne pieniądze na dowidzenia... :(

  • 77. Data: 2009-08-09 21:47:26
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 9 Sie, 16:04, Mithos <f...@a...pl> wrote:

    > Wynajem w Polsce ze względu na uregulowania prawne jest dla właściciela
    > mieszkania czymś ryzykownym.

    To ze wlasciciel mieszkania nie ma wgladu w raport kredytowy
    wynajmujacego, to juz wiem.

    A "first, last & deposit" nie funkcjonuje? Albo jakas inna kaucja?

  • 78. Data: 2009-08-09 21:49:45
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Wojciech Bancer pisze:
    > Zdaje się w tym zakresie ostatnio coś zmieniali ("najem okazjonalny").

    "Ustawa wprowadza do systemu prawa tzw. najem okazjonalny . Umowa o
    najem okazjonalny będzie umową terminową, zawieraną maksymalnie na okres
    10 lat. Jednym z elementów umowy będzie notarialne oświadczenie najemcy,
    w którym dobrowolnie poddaje się egzekucji na wypadek rozwiązania umowy
    najmu. Najemca będzie także zobowiązany wskazać mieszkanie, do którego
    będzie można go przekwaterować, jeśli zajdzie konieczność skierowania
    sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego. Jeżeli lokator utraci
    możliwość zamieszkania we wskazanym przez niego lokalu, wówczas będzie
    musiał o tym powiadomić wynajmującego i wskazać inny lokal. Załącznikiem
    do umowy ma być także notarialnie poświadczone oświadczenie właściciela
    lokalu wskazanego przez najemcę o prawie do zamieszkiwania w nim najemcy
    po ewentualnej eksmisji - ma to zapobiec wskazywaniu fikcyjnych adresów."

    Lekka fikcja IMO. Jak ktoś wynajmuje mieszkanie to jaki ma adres wskazać
    ? I jeszcze zgoda właściciela tego drugiego mieszkania. Mogą to być
    warunki niemożliwe do spełnienia.

    A właściciel mieszkania, który nie ma z czego płacić kredytu raczej nie
    ma silnej pozycji negocjacyjnej. To najemca wybiera w ofertach. Poza tym
    równie dobrze może nie być fizycznej możliwości aby taki adres wskazać.

    Aczkolwiek nie wiem w jakim kształcie i czy taki zapis znajduje się w
    ustawie. Wiem, że tak podobno miało być.

    --
    Mithos

  • 79. Data: 2009-08-09 21:52:08
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    bradley.st pisze:
    > A "first, last & deposit" nie funkcjonuje? Albo jakas inna kaucja?

    Kaucja to jest max jednomiesięczna opłata za mieszkanie. Niektórzy chcą
    np dwumiesięczną ale życie ich szybko weryfikuje.

    No bo jak to widzisz ? Skoro wynajem kawalerki kosztuje 1500 PLN to ile
    kaucji ma domagać się właściciel ? 10k PLN ? To kto od niego wynajmie ?

    --
    Mithos

  • 80. Data: 2009-08-09 22:42:24
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 9 Sie, 17:52, Mithos <f...@a...pl> wrote:

    > Kaucja to jest max jednomiesięczna opłata za mieszkanie. Niektórzy chcą
    > np dwumiesięczną ale życie ich szybko weryfikuje.
    >
    > No bo jak to widzisz ?

    Pierwszy miesiac z gory, "ostatni" miesiac z gory plus kaucja na
    pokrycie ewentualnych kosztow malowania / wymiany lodowki, zlewu czy
    czego tam jeszcze. Taki standard.

    > Skoro wynajem kawalerki kosztuje 1500 PLN to ile
    > kaucji ma domagać się właściciel ? 10k PLN ? To kto od niego wynajmie ?

    10 K moze nie, ale 4 - 5 K z gory to by nalezalo. (W zaleznosci ile
    kosztuje lodowka / zlew).
    Zwlaszcza jezeli wlasciciel wynajmuje komus w ciemno, bez mozliwosci
    weryfikacji historii kredytowej.