  • 1. Data: 2003-04-03 08:28:39
    Temat: Wpisy w hipotecznej umowie kredytowej
    Od: c...@p...onet.pl

    Mam krótkie pytanko - przedstawiono mi treść umowy kredytowej w walucie w
    Multibanku. Moją wątpliwość wzbudziły 2 zapisy (ich brak):

    1. brak jawnego zapisu o braku prowizji za przewalutowanie kredytu - z
    tłumaczeń miłej pani wynika, że to wynika z tabeli prowizji tego banku (no ale
    przecież kto mi zagwarantuje, że ta tabela się nie zmieni przez 20 lat )

    2. hit wg mnie - przy podpisywaniu weksla in blanco do umowy doczytałem się
    linijki mniej więcej takiej treści, cytuję: "bank jesli uzna to za
    korzystniejsze dla siebie może zrealizować weksel przed terminami spłat
    podanymi kredytobiorcy".

    Coraz mniej mi się ten bank zaczyna podobać - jeszcze mam szansę na zmianę
    (kredyt nie został uruchomiony). Jak to jest w innych bankach, ewentualnie w
    Waszych umowach z Multibakiem? Sprawa dosyć pilna...

    Pozdrawiam
    Boguś

  • 2. Data: 2003-04-03 09:01:35
    Temat: Re: Wpisy w hipotecznej umowie kredytowej
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik c...@p...onet.pl napisał:

> [...]
    > linijki mniej więcej takiej treści, cytuję: "bank jesli uzna to za
    > korzystniejsze dla siebie może zrealizować weksel przed terminami spłat

    Ten zapis jest IMHO niezgodny z Kodeksem Cywilnym i jest w zwiazku z tym
    niewazny. 1. nie mozna zadac wczesniejszej splaty dlugu ot tak sobie, bo
    sie pani Juzi i panu Zdzisiowi cos przywidzialo, trzeba miec ku temu
    powazne powody, 2. nie mozna wykorzystac zabezpieczen przed wezwaniem
    dluznika do splaty dlugu i daniem mu na te splate sensownie dlugiego
    okresu czasu (kodeks mowi chyba o 3 miesiacach). Jesli bank cos takiego
    pisze, to znaczy ze powinien zmienic prawnikow.

    jesli jestes twardy i lubisz ryzyko, to mozesz umowe z takim zapisem
    podpisac. Jak bank bedzie chcial z zapisu skorzystac, to podasz go do
    sadu. Sprawe masz wygrana i moze jeszcze cos przy okzji z banku wydusisz
    (odszkodowanie za poniesione straty materialne i moralne). Ale wszyscy
    wiemy jak dzialaja sady w Polsce, wiec takie zabawy wymagaja
    nieskonczonej cierpliwosci i silnych nerwow.

    Bartol

  • 3. Data: 2003-04-03 09:48:09
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

    Użytkownik "Bartol Partol" <b...@p...c> napisał:

> [...]
    > okresu czasu (kodeks mowi chyba o 3 miesiacach). Jesli bank cos takiego
    > pisze, to znaczy ze powinien zmienic prawnikow.

    Poczytaj lepiej prawo wekslowe ;P

  • 4. Data: 2003-04-03 09:56:46
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

> [...]

    > linijki mniej więcej takiej treści, cytuję: "bank jesli uzna to za
    > korzystniejsze dla siebie może zrealizować weksel przed terminami spłat

    To jest zdanie wyjete z kontekstu... Do weksla in blanco bank wystawia
    deklaracje wekslowa, w ktorej masz opisane okolicznosci w ktorych moze weksel
    wypelnic.

    > Coraz mniej mi się ten bank zaczyna podobać - jeszcze mam szansę na zmianę
    > (kredyt nie został uruchomiony). Jak to jest w innych bankach, ewentualnie w

    Generalnie banki stosuja b.podobne zabezpieczenia... albo wrecz takie same.

  • 5. Data: 2003-04-03 09:58:20
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik Witek napisał:

    > Poczytaj lepiej prawo wekslowe ;P

    A co ma do tego prawo wekslowe? Weksel tez mozesz zrealizowac w
    okreslonych warunkach. Moze napiszesz o co konkretnie Ci chodzi?
    Pierdnac kazdy potrafi.

    Poza tym weksel jest zabezpieczeniem splaty pozyczki i jak
    zabezpieczenie powinien byc traktowany. Tak jak pisalem, nie mozesz
    korzystac z zabezpieczen jak Ci sie chce, sa tu pewne ograniczenia
    wynikajace z Kodeksu Cywilnego.

    Bartol

  • 6. Data: 2003-04-03 16:33:15
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Użytkownik "Bartol Partol"

    > A co ma do tego prawo wekslowe? Weksel tez mozesz zrealizowac w
    > okreslonych warunkach. Moze napiszesz o co konkretnie Ci chodzi?
    > Pierdnac kazdy potrafi.

    AFAIR weksel jest absolutnie niezależny od kredytu. Jest to _bezwarunkowe_
    zobowiązanie do zapłaty. Nie można na nim umieszczać zastrzeżeń, bo to
    powoduje że jest nieważny z mocy prawa - a takiego weksla bank nie weźmie.

    Bogdan B.

  • 7. Data: 2003-04-03 18:42:52
    Od: "WaSyL" <w...@r...clubbing.pl>

    "Bogdan B." <b...@h...pl> wrote in message

> [...]
    > zobowiązanie do zapłaty. Nie można na nim umieszczać zastrzeżeń, bo to
    > powoduje że jest nieważny z mocy prawa - a takiego weksla bank nie weźmie.

    Jakos w millennium masz w umowie warunki kiedy weksel moze byc wykorzystany.

  • 8. Data: 2003-04-04 08:14:02
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik Bogdan B. napisał:

> [...]
    > zobowiązanie do zapłaty. Nie można na nim umieszczać zastrzeżeń, bo to
    > powoduje że jest nieważny z mocy prawa - a takiego weksla bank nie weźmie.

    Mam wrazenie, ze sie mylisz. Po pierwsze dlatego, ze weksel w tym
    wypadku jest zabezpieczeniem kredytu i umowa kredytowa jest nadrzedna w
    stosunku do weksla (jesli mozna tak to powiedziec). Po drugie
    wystawiajac weksel najczesciej zawierasz dodatkowo umowe wekslowa (czy
    jak to tam sie zwie) okreslajaca warunki w jakich mozna weksel
    zrealizowac. Jest to dodatkowy dokument zwiazany z wekslem.

    Wyobraz sobie sytuacje. Pozyczasz od kogos pieniadze "na gebe", dajesz
    mu weksel i umawiasz sie, ze jesli nie oddasz pieniedzy w okreslonym
    czasie, to weksel moze zostac zrealizowany. Czyli zawarles ustna umowe
    pozyczki oraz okresliles warunki realizacji weksla. W zwiazku z tym
    pozyczkodawca nie moze tego samego dnia zarzadac od Ciebie splaty
    kredytu lub zarzadac wykupienia weksla. To byloby kompletnie bez sensu.

    Nie mam zadnej umowy kredytowej pod reka, ale z tego co pamietam jest w
    niej ustep dotyczacy warunkow zabezpieczenia kredytu i zwiazanych z tym
    warunkow realizacji weksla. W umowie, o ktorej w tym watku mowa, te
    warunki sa sprzeczne z Kodeksem Cywilnym, ktory jest prawem bezwzglednie
    obowiazujacym. W tej sytuacji bank nie moze robic z wekslem tego co
    chce, tylko to na co mu pozwala KC (ale nie PZPR ;-) ).

    Bartek

  • 9. Data: 2003-04-04 11:47:19
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

> [...]

    > wypadku jest zabezpieczeniem kredytu i umowa kredytowa jest nadrzedna w
    > stosunku do weksla (jesli mozna tak to powiedziec).

    Mylicie różne rzeczy ! Sa różne rodzaje weksli !
    Generalnie zobowiazanie wekslowe jest abstrakcyjne i bezwarunkowe ! A zatem nie
    jest istotne źródło zobowiazania ani tez jego ważność. Troche inaczej jest w
    przypadku weksla in blanco...

> [...]
    > jak to tam sie zwie) okreslajaca warunki w jakich mozna weksel
    > zrealizowac. Jest to dodatkowy dokument zwiazany z wekslem.

    To dotyczy tylko weksla in blanco z deklaracja !!! Poza tym deklaracja wekslowa
    nie jest konieczna dla ważności tego rodzaju weksla.

    > Nie mam zadnej umowy kredytowej pod reka, ale z tego co pamietam jest w
    > niej ustep dotyczacy warunkow zabezpieczenia kredytu i zwiazanych z tym
    > warunkow realizacji weksla.

    I czescia tej deklaracji jest wlasnie ten FRAGMENT zapisu przytoczony przez
    autora watku, ktory odnosi sie do sytuacji szczegolnych. Dotyczy to zapewne
    przypadkow (wskazanych w umowie kredytowej) w ktorych bankowi przysluguje prawo
    sciagania swoich wierzytelnosci przed nadejsciem terminu platnosci, na sume
    odpowiadajaca zadluzeniu. Taki zwrot znajdziesz w wiekszosci (jesli nie we
    wszystkich) deklaracjach wekslowych do umow kredytowych. Zrozum, ze bank wybiera
    sobie sposob dochodzenia swoich roszczen (BTE, weksel, poreczenie etc.) jaki
    bedzie dla niego korzystny w danym momencie.

> [...]
    > obowiazujacym. W tej sytuacji bank nie moze robic z wekslem tego co
    > chce, tylko to na co mu pozwala KC (ale nie PZPR ;-) ).

    Widze, ze na KC znasz sie tak samo słabo jak na prawie wekslowym ;PPP

    Z mojej strony EOT.

  • 10. Data: 2003-04-04 13:06:41
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik Witek napisał:

> [...]
    > sciagania swoich wierzytelnosci przed nadejsciem terminu platnosci, na sume

    Ma ktos jakis przyklad takiego zapisu? Chodzi o te przypadki wlasnie.

    Wiem, ze w przypadku stwierdzenia, ze kredytobiorcy gwaltownie
    pogorszyla sie sytuacja finansowa, bank moze zazadac natychmiastowej
    splaty reszty zadluzenia, ale jest to wyjatkowo glupi pomysl. Choc
    niestety praktykowany.

> [...]
    > sobie sposob dochodzenia swoich roszczen (BTE, weksel, poreczenie etc.) jaki
    > bedzie dla niego korzystny w danym momencie.

    Dochodzenie roszczen jak najbardziej, czyli sytuacje gdy dluznik nie
    splaca zobowiazan. Jednak z przytoczonego zdania: "bank jesli uzna to za
    korzystniejsze dla siebie może zrealizować weksel przed terminami spłat
    podanymi kredytobiorcy" wynika, ze bank moze w kazdej chwili powiedziec
    "dzieki stary dawaj kase", czyli zrealizowac weksel. To jest bandyctwo.

    > Widze, ze na KC znasz sie tak samo słabo jak na prawie wekslowym ;PPP

    Jesli znasz sie lepiej, to zamiast pokazywac jezyk wyjasnij dokladnie o
    co w tym wszystkim chodzi. Pokazac jezyk kazdy potrafi.

    Nigdzie nie napisalem, ze sie na tym dobrze znam, ale mialem kiedys
    podobny zapis w umowie (chodzilo o zamiane zobowiazan na akcje firmy,
    ktore byly zastawem) i mialem odpowiedni na to zapis w KC. Teraz
    niestety nie moge sie go dogrzebac, moze dlatego, ze wtedy znalazl mi go
    prawnik, a ja prawnikiem nie jestem (co widac, slychac i czuc ;-))) ).

    Bartol