  • 1. Data: 2006-01-11 09:46:58
    Temat: Wielofunkcyjne karty inteligentne
    Od: "LPoD" <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    Witam,

    Czy orientuje się ktoś, czy w Polsce jakiś bank wydaje karty
    płatnicze/kredytowe,
    na które mogą być wgrywane inne aplikacje? Chodzi mi oczywiście o karty z
    czipem,
    a inne aplikacje to np. bilet ZTM, jakieś aplikacje lojalnościowe, karnety
    na
    basen itp. Jakie standardy/certyfikaty musi posiadać taka aplikacja?
    Czy np. obecnie wydawane karty czipowe w Polsce to karty w standardzie
    Javacard/Multos, czy są to karty "natywne"?
    A z drugiej strony - jeśli mam jakąś kartę, na której są określone
    aplikacje. To czy jakiś bank spersonalizuje mi taką kartę, wgrywając
    na nią aplikację EMV? I wówczas, jeśli jakimś cudem byłoby to możliwe,
    to jakie standardy powinna spełniać tym razem karta?
    Osobiście czytałem o karcie dwusystemowej (z interfejsem stykowym
    i bezstykowym) stosowanej przez firmę Lufthansa, która służyła
    jednocześnie jako elektroniczny bilet lotniczy i karta w systemie
    Visa. I to podobno już w latach 90-tych. A jak z tym jest w Polsce?
    Ktoś się orientuje?
    Fajnie by było nosić w portfelu jedną kartę, zamiast ich całego
    pliku (ciągle się zresztą powiększającego) - w końcu wieloaplikacyjność
    to wielka zaleta kart elektronicznych, ale jakoś jeszcze nie bardzo
    wykorzystywana...

  • 2. Data: 2006-01-11 19:01:44
    Temat: Re: Wielofunkcyjne karty inteligentne
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LPoD" <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff> napisał w wiadomości

> [...]
    > czipem,
    > a inne aplikacje to np. bilet ZTM, jakieś aplikacje lojalnościowe, karnety
    Teoretycznie na kartach Kredyt Banku może być uruchomiana aplikacja
    e-portmonetki. Jest to karta dwuaplikacyjna w standardzie Proton Prisma. Na
    karcie BZ WBK może np. umieścić aplikację lojalnościową lub inną, w której
    tylko przechowujesz dane w odpowiednim standardzie. Bank jednak wydaje te
    karty tylko z aplikacją płatnościową.

    > Jakie standardy/certyfikaty musi posiadać taka aplikacja?
    > Czy np. obecnie wydawane karty czipowe w Polsce to karty w standardzie
    > Javacard/Multos, czy są to karty "natywne"?
    Karty natywne z wyjątkiem kart Kredyt Banku, które są trochę pomiędzy
    kartamy natywnymi, a wieloaplikacyjnymi. Nie są jednak zbyt otwarte. Jeżeli
    aplikacja - tzw. applett, ma być umieszczona na karcie Java (Global
    Platform) płatnościowej, musi posiadać odpowiednio certyfikację VISA lub
    MasterCard.

    > A z drugiej strony - jeśli mam jakąś kartę, na której są określone
    > aplikacje. To czy jakiś bank spersonalizuje mi taką kartę, wgrywając
    > na nią aplikację EMV?
    Nie. Ze względów operacyjnych, technicznych i bezpieczeństwa.

> [...]
    > jednocześnie jako elektroniczny bilet lotniczy i karta w systemie
    > Visa. I to podobno już w latach 90-tych. A jak z tym jest w Polsce?
    Teoretycznie jest to możliwe np. karta VISA + karta ZTM. Nie za specjalnie
    jest jednak uzasadnienie biznesowe i nie ma komu zapłacić za droższą kartę.
    Do tego dochodzą problemy prawne - kwestia własności karty i możliwości
    obciążenia za wydanie karty.

> [...]
    > pliku (ciągle się zresztą powiększającego) - w końcu wieloaplikacyjność
    > to wielka zaleta kart elektronicznych, ale jakoś jeszcze nie bardzo
    Jak najbardziej tak. Tylko nie ma komu za to zapłacić. Czy klienci masowo
    zdecydują się zapłacić np. 20 PLN za luksu mniejszej ilości plastików w
    portfelu? Do tego muszą dogadać się różne instytucje, co w Polsce jest
    trudne. Rozjeżdża się ważność poszczególnych aplikacji itp.