    From: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Uważajcie na VISA z PekaoSA !! (długie)
    Date: 18 Apr 2003 15:05:38 +0200

    "valet" <v...@w...pl> writes:

    > Teoretycznie tak, ale życie pokazuje, że jest inaczej.
    > Banknoty i monety są prawnym środkiem płatniczym i o ile są autentyczne
    > sprzedawca musi je przyjąć, natomiast karty płatnicze póki co - nie. Tak
    > więc sprzedawca zawsze może podać jakiś powód - nawet wydumany - odmowy
    > przeprowadzenia transakcji (choćby udając przeprowadzanie transakcji) jeśli
    > tylko zechce Cię zniechęcić do zapłaty niechcianą przez niego kartą.

    I co z tego? Wlasnie to, o czym piszesz, to czysta teoria. Rozumiem, ze
    sprzedawca nie chce Ci sprzedac paczki zapalek, ktora kosztuje mniej
    niz "1 impuls telefoniczny" (nie wiem ile kosztuje), ale co mu za roznica
    jakiej karty uzywasz?
    Zwlaszcza, ze teraz wszystkie karty magnetyczne beda praktycznie musialy
    byc autoryzowane.

    > Otóż nie, płaciłem kilkanaście sekund pózniej wypukłą, ale z autoryzacją. Po
    > prostu snobistyczny albo niedokształcony personel.

    Bardzo dziwne. To byla VE? Bo spotkalem sie z przypadkami akceptacji
    VISA/MC/EC/itp, ale bez Maestro. VE przechodzily chyba.

    To w Polsce bylo?

> [...]
    > funkcją płatniczą - to przejęły one również funkcję dotychczasowych kart
    > bankomatowych/zastąpiły je (o ile takowe w ogóle były wcześniej przez dany
    > bank wydawane). Podstawową funkcją wykorzystywaną przez klienta każdej
    > płaskiej karty debetowej wydawanej przez polskie banki do ROR-ów jest ich
    > funkcja bankomatowa. Jasne, że mają również funkcję płatniczą, ale wystarczy
    > popatrzeć na statystyki udziału transakcji bezgotówkowych w ogólnej puli,
    > aby zrozumieć że tak jest. Trudno zatem się dziwić, że niekiedy bywają
    > traktowane jak "niepełnosprawne" karty płatnicze.

    Nie wiem jak wyglada statystyka udzialu transakcji bankomatowych, ale
    wiem, jak wyglada ilosc i suma transakcji plaskich i wypuklych
    (bezgotowkowych). Jasne jest, ze jesli ktos ma wypukla karte np. kredytowa
    lub charge (bez prowizji), to raczej bedzie placil nia niz plaskim
    elektronem, zas tego ostatniego bedzie uzywal do (zapewne sporadycznych)
    wyplat z bankomatow. Tyle, ze teraz wiekszosc ludzi ma tylko plaskie
    karty. I to zjawisko na pewno bedzie sie poglebiac, bo dla osoby, ktora
    nie uzywa * orderow plaska karta nie jest specjalnie gorsza, a jest
    tansza i latwiej ja uzyskac. Zwlaszcza w Polsce, a nie w jakiejs
    srodkowej Afryce (ile osob wyjezdza do takich krajow?).

    > Ech ... człowieku najpierw mnie oświeciłeś że "od tego były Cirrusy i inne
    > podobne", zanim przeczytałeś cały post, a teraz jak doczytałeś że jednak o
    > tym napisałem, to dorzucasz jakąś złotą myśl ;) Zadaj sobie trochę trudu i
    > przeczytaj cały post, zanim zaczniesz się do niego ustosunkowywać.

    Nie widze sprzecznosci.
    Jest drobna roznica pomiedzy bankami polskimi i zachodnimi.

    > Windows prawda. Np. w USA dalej funkcjonują głównie karty "only to ATM" do
    > kont czekowych, klasyczne debetówki, klasyczne z odroczonym terminem
    > płatności i klasyczne kredytówki. No i oczywiście cała masa tego ...... Nie
    > ma czegoś takiego, jak u nas aby jeden "plaskacz" służył do wszystkiego.

    Wzgledy tradycyjne. Nie twierdze, ze wszystkie banki to wprowadzily,
    a ze _uznaly_.

    > No.... może po prostu taniej ( nie sa to aż takie
    > ogromne różnice, w kilku b. "ukartowionych" krajach nastepuje właśnie
    > migracja z lokalnych marek do Maestro)

    Roznice moga byc klasy np. 1% vs 3%. Moze to nie jest wielka roznica,
    ale w ten sposob rozumujac w ogole prowizja, nawet za transakcje
    zelazkowe, to nie jest wielka kwota.

    > Niemcy tak je określają, bo to głównie nasi rodacy machaja im przed nosem
    > tymi wynalazkami.

    Co nie powinno budzic zdziwienia, jako ze to glownie my jestesmy za ich
    zachodnia granica.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator