  • 11. Data: 2002-12-10 15:09:34
    Temat: Re: Toker - jak to działa?
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:at4toa$rfa$1@topaz.icpnet.pl...

    > Ha!! Jeśli tak, to całe nasze wywody na temat rzekomej synchronizacji
    tokena
    > Lukasa w trakcie wklepywania "łatwych" haseł są czystą fikcją...
    >
    > A czy może ktoś wie, czemu w takim razie służyły czasami wyświetlane
    > komunikaty (od paru miesięcy już ich nie miałem) typu "poczekaj na
    następne
    > wskazanie tokena i wpisz samo wskazanie jako klucz"?

    Witam,
    Ja nigdy nie widziałem tego typu komunikatów, ale zwrócę Twoją
    uwagę na inny problem. Omawiany token ma antenkę ferrytową,
    która jest kierunkowa (odbiera sygnały prostopadłe do osi jej długości).
    Pamiętasz zapewne radia tranzystorowe na fale długie i średnie, które
    w pewnych pozycjach źle odbierały stację radiową i trzeba było
    zmienić ich pozycję. Dokładnie tak samo jest z tym tokenem. I teraz
    najważniejsze. Jeżeli token leży dłużej w takiej "opozycji" , to nie jest
    synchronizowany, a jego aktualny czas jest tak dobry, jak dobry jest
    kwarc w jego wewnętrznym zegarku. Podobna sytuacja ma miejsce,
    jeżeli token znajduje się obszarze oddziaływania silnych pól elekro-
    magnetycznych (np. leży na włączonym telewizorze). Wtedy musisz
    go uwolnić od tak niesprzyjających warunków i poczekać > 1 min na
    pełną synchronizację jego zegarka.
    Pozdrawiam, Joker

  • 12. Data: 2002-12-10 15:15:02
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:OsnJ9.102671$A9.1234295@news.chello.at, Joker wrote:

    > Ja nigdy nie widziałem tego typu komunikatów

    A od dawna masz token Lukasa? Bo od wielu miesięcy już się nie pojawiają.

> [...]
    > telewizorze). Wtedy musisz go uwolnić od tak niesprzyjających
    > warunków i poczekać > 1 min na pełną synchronizację jego zegarka.

    Dzięki za ciekawe wskazówki!

    Zatem token synchronizuje się aż raz na minutę z sygnałem radiowym? Po co
    tak często? Mój budzik robi to tylko raz na godzinę.

    Jeśli chodzi o położenie, to zakładając, że antenka jest umieszczona wzdłuż
    osi długiej tokena, w jakiej orientacji korzystniej będzie mi go
    przechowywać (w Poznaniu)? Chyba północ-południe, bo Niemcy są na zachód?

    --
    Robert

  • 13. Data: 2002-12-10 15:48:47
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    > A od dawna masz token Lukasa? Bo od wielu miesięcy już się nie pojawiają.

    Od 14 miesięcy.

    > Dzięki za ciekawe wskazówki!
    >
    > Zatem token synchronizuje się aż raz na minutę z sygnałem radiowym? Po co
    > tak często? Mój budzik robi to tylko raz na godzinę.

    1. Czy masz pewność, że raz na godzinę ?
    2. Jeżeli kod tokena jest ważny przez 1 minutę, to nie może być
    synchronizowany w dłuższych przedziałach czasu. Poza tym
    takie szczegóły, stanowią już tajemnicę producenta (certyfikat jakości).

> [...]
    > osi długiej tokena, w jakiej orientacji korzystniej będzie mi go
    > przechowywać (w Poznaniu)? Chyba północ-południe, bo Niemcy są na zachód?

    Nie rozbierałem jeszcze tokena ;-)) ale antenka powinna być jak najdłuższa,
    więc
    jest chyba równoległa do dłuższego boku.
    Sygnał DCF77 nadawany jest z Mainflingen (50o01' N, 09 o00' E).
    Z Poznania to mniej więcej na zachód (charakterystyka kierunkowa nie jest
    ostra).

    Joker

  • 14. Data: 2002-12-10 16:05:24
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:z1oJ9.102863$A9.1241010@news.chello.at, Joker wrote:

    > 1. Czy masz pewność, że raz na godzinę ?

    Raczej tak, bo on to sygnalizuje i tak mówi instrukcja (tani budzik z
    Fielmanna).

    > 2. Jeżeli kod tokena jest ważny przez 1 minutę, to nie może być
    > synchronizowany w dłuższych przedziałach czasu.

    Przyznam, że tego nie rozumiem. Przecież zegar tokena jest kwarcowy, więc
    chyba przez godzinę utrzyma synchronizację na tyle, żeby było to pomijalne
    po dodaniu bardzo zmiennych czasów odczytywania i wklepywania kodu przez
    człowieka (i - w mniejszym stopniu - dosyłu do serwera banku). Ostatnio
    specjalnie wpisałem kod 10 sekund po wygaśnięciu i jeszcze było OK :)

> [...]
    > Sygnał DCF77 nadawany jest z Mainflingen (50o01' N, 09 o00' E).
    > Z Poznania to mniej więcej na zachód (charakterystyka kierunkowa nie

    Czyli przy tych założeniach - żeby było zupełnie jasne - trzymać go w osi
    północ-południe, tak?

    --
    Robert

  • 15. Data: 2002-12-10 17:20:39
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

> [...]
    > człowieka (i - w mniejszym stopniu - dosyłu do serwera banku). Ostatnio
    > specjalnie wpisałem kod 10 sekund po wygaśnięciu i jeszcze było OK :)

    To znaczy, że zachowano jakiś margines opóźnienia dla klienta wpisującego
    kod tokena, w jego końcowej fazie ważności.
    Serwer dużej sieci jest synchronizowany non-stop. Teoretycznie zegarek
    tokena nie "rozjedzie" się przez 1 godzinę i taki cykl synchronizacji mógłby
    w normalnych warunkach wystarczyć, ale jak już wcześniej napisałem,
    może dojść do sytuacji braku sygnału DCF77 przez dłuższy okres i wtedy
    na ponowną aktualizację czasu w tokenie, trzeba by czakać nawet godzinę !

    > Czyli przy tych założeniach - żeby było zupełnie jasne - trzymać go w osi
    > północ-południe, tak?

    Dokładnie TAK. Wtedy sygnał z zachodu będzie prostopadły do osi
    północ - południe, a więc przy wcześniej przyjętych założeniach, będzie
    również prostopadły do osi antenki ferrytowej tokena.

    Joker

  • 16. Data: 2002-12-10 19:00:35
    Od: "Gregory - Poznaniak" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Joker" <_...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Dokładnie TAK. Wtedy sygnał z zachodu będzie prostopadły do osi
    > północ - południe, a więc przy wcześniej przyjętych założeniach, będzie
    > również prostopadły do osi antenki ferrytowej tokena.

    A nie prosciej kompas sprzac z zyroskopem, by w poziomie reagowal na
    odchylenie igly kompasu a w srodku umiescic token ? ;-))))

    --
    Gregory - Poznaniak
    Pyrlandczyk z krwi i kości

    A to Kreska: www.galeria.animal.pl/pokaz.php?id=4187

  • 17. Data: 2002-12-10 19:22:03
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gregory - Poznaniak" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > A nie prosciej kompas sprzac z zyroskopem, by w poziomie reagowal na
    > odchylenie igly kompasu a w srodku umiescic token ? ;-))))

    Hehe. Widzisz Robert, oberwało nam się i to od Twojego sąsiada :- ))
    Joker

  • 18. Data: 2002-12-10 20:17:49
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:v9rJ9.108911$A9.1297477@news.chello.at, Joker wrote:

    > Hehe. Widzisz Robert, oberwało nam się i to od Twojego sąsiada :- ))
    > Joker

    Ano :)
    Bo faktycznie, brzmi to zdecydowanie "sztuka dla sztuki" by nie rzec
    "kosmita w kolanie" ;)

    Ale, Gregory, problem jest prawdziwy, bo dosc często zdarzają się trudne do
    wytłumaczenia błędy "niepoprawny klucz" przy starannie wpisanym haśle +
    wskazaniu tokena - nie tylko mi. Wlasnie niedawno dyskutowalismy, ze byc
    moze przyczyną tego jest wykorzystanie wpisu do synchronizowania. No i ta
    misterna teoria legła w gruzach, zatem szukamy innej przyczyny w nadziei na
    usunięcie problemów.

    Ja token zawsze trzymam w jednym miejscu, zamknięty, tak samo zorientowany
    przestrzennie, więc była to jakaś droga dociekań, ale okazało się, że
    nieświadomie trzymałem go już optymalnie. No chyba że ferryt jest w poprzek
    :)
    Hmm, może zadzwonić na LukasLinię i zapytać, jak jest ustawiona antenka? ;)

    --
    Robert

  • 19. Data: 2002-12-10 22:16:18
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    > In news:v9rJ9.108911$A9.1297477@news.chello.at, Joker wrote:
    > Hmm, może zadzwonić na LukasLinię i zapytać, jak jest ustawiona antenka?
    ;)

    Hehehehehe , nie rób tego bo ich załamiesz i zamkną taki
    dobry bank ...
    Joker

  • 20. Data: 2002-12-10 22:20:50
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:SItJ9.114313$A9.1341825@news.chello.at, Joker wrote:
    > Użytkownik "Robert" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Hehehehehe , nie rób tego bo ich załamiesz i zamkną taki
    > dobry bank ...

    No to nie, bo mi się przydaje.
    Ale jakby ktoś bardzo chciał wiedzieć, to tych można by zapytać:
    http://www.rsasecurity.com/go/contactsales.html
    pewnie dałoby się dowiedzieć, czy wzdłuż, czy może w poprzek :)

    --
    Robert