    From: Szymon <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Takie bogacze, a kredyty frankowe biorą.
    Date: Thu, 25 Jul 2019 19:14:27 +0200
    <5d3705f4$0$525$65785112@news.neostrada.pl> <qh71p1$pbk$1@gioia.aioe.org>
    <5d370f45$0$17352$65785112@news.neostrada.pl>
    <qh74ko$16mj$1@gioia.aioe.org> <m...@p...waw.pl>
    <qh7967$1ro3$1@gioia.aioe.org> <m...@p...waw.pl>
    <qh7ptq$7ni$1@gioia.aioe.org> <5d383b5e$0$543$65785112@news.neostrada.pl>
    <qh9h1j$1mie$1@gioia.aioe.org>
    <5d386af3$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <qh9rji$18c8$1@gioia.aioe.org>
    <5d388c3e$0$525$65785112@news.neostrada.pl> <qha5mq$nm5$1@gioia.aioe.org>
    <5d38a361$0$534$65785112@news.neostrada.pl>
    <qhadc0$1rnu$1@gioia.aioe.org>
    <5d39c801$0$17349$65785112@news.neostrada.pl>
    <qhchr2$1cvg$1@gioia.aioe.org>
    <5d39d233$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
    <qhckr2$1rlt$1@gioia.aioe.org>
    <5d39dc35$0$535$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2019-07-25 o 18:41, J.F. pisze:
    > Ale w jakim sensie te wypowiedzi ?
    > Ze taki bylby optymalny kurs zlotowki, ze do tej granicy mozna

    ""Dopóki kurs złotego porusza się w korytarzu 4-4,5 za euro, to nie
    wzbudza mojego niepokoju i nie ma szkodliwego wpływu na gospodarkę. W
    sytuacji gwałtownego umocnienia złotego poniżej 4 zł, trzeba by się temu
    przyjrzeć, bo wtedy są to utrudnienia dla eksporterów" - powiedział
    Morawiecki dziennikarzom w Sejmie."

    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Morawiecki-Kurs-EUR
    -PLN-w-granicach-4-4-5-nie-niepokoi-i-nie-szkodzi-go
    spodarce-7542976.html

    Tutaj masz przykład wyliczeń ekonomistów, iż interwencja jest możliwa
    przy 4,6.

    https://finanse.gazetaprawna.pl/artykuly/954660,brex
    it-rekacja-zlotowki-kurs-franka-interwencja-nbp.html

    > Niemiecki handlowiec dostaje oferte po 100 euro, zamawia, potem dostaje
    > fakture w euro, placi w euro, i nawet moze nie wie, jaka jest w Polsce
    > waluta.

    To taki handlowiec od detalu. Ten istotny podpisuje kontrakt
    długofalowo. I nie dostaje oferty po 100 euro/szt., ale za kwotę, która
    jest rentowna w PLN. Jeśli mój produkt kosztuje 400 zł i EUR/PLN jest po
    4zł to przedstawiam ofertę za 100 eur. Jeśli kurs będzie po 5 zł to za
    80 eur.
    Sęk w tym, że kontrakty podpisuje się na lata. A zatem wahania waluty są
    poważną sprawą. Przypomnę Ci chociażby stocznie. Podpisywano kontrakty w
    USD na budowę statków, kurs się zmienił i stocznie padały. To problem
    dla Polaków, ale też dla klientów, bo statek miał być, a nie ma. Zatem
    aby oszacować czy zaproponowane warunki są realna w długim terminie kurs
    jest podstawą. Nie bez przyczyny trzymamy w widełkach euro, a nie
    martwimy się lirą turecką.

    > Eksporterem ukrainskim. Bo importerem ... patrz wyzej.

    Mylisz się. Dla obu stron to ważna sprawa. Rozumiesz import - OK. Mam
    nadzieję, że teraz łatwiej też zrozumieć eksport.

    > Kurs euro/PLN by mnie interesowal, albo $/PLN.

    Szybko byś popłynął. Wydasz miliony na reklamę produktu, który albo w
    ogóle nie dojdzie, albo po pierwszej dostawie będzie miał renegocjowane
    warunki, bo hrywna lata, a nie wziąłeś tego pod uwagę. Pójdziesz z torbami.

    > Dawaj strone :-)

    Szczerze? Mam dość już podsyłania linków - to informacje publicznie
    dostępne i trudno mi uwierzyć, że się z nimi nie spotkałeś.

    > No dobra, MCC i Visa przeliczaja, to mozna zaoferowac i  w PLN :-)

    Tłumaczyłem to już przy okazji kredytów CHF. Moglibyśmy sobie je
    przeliczać na ropę naftową, randa południowoafrykańskiego czy tam
    koreańskiego wona.
    Nie zapominaj, iż Polska jest w UE. A PLN z uwagi na stopy (o tym było
    już też wiele razy) jest bardzo poszukiwaną walutą.

    > A kto ci powiedzial, ze to w kraju kupione ?

    Ty. Mówiłeś, że skoro za PLN to w kraju. Teza oczywiście absurdalna, bo
    nie ma takich dostawców w kraju.

    > Za granica, i pewnie za dolary.

    Za granicą - tak. Za co - nie wiadomo.

    > podejrzewam dolary, ale ... NBP jest aktywny na rynku walutowym, i po
    > chwili moglo ubyc czegos innego :-)
    > Tzn innej waluty wymienialnej, bo zlotowek to mniej chetnie.

    To zależy od celu. Kupienie złota też ma swój cel. ;-)