  • 1. Data: 2003-04-09 10:08:22
    Temat: Szanowni !
    Od: "Krzysztof Piotrowski" <k...@k...kalisz.pl>

    Poniewaz ekonomista ze mnie raczej kiepski - prosze o porade ludzi 'z
    branzy.' Otoz z mysla o ewentualnej przyszlosci (z ZUS jak jest wiemy
    wszyscy) chcialbym wplacac sobie co miesiac jakies pieniazki. Jak sie za to
    zabrac?

    Jesli to NTG - to przepraszam.

    K.Piotrowski

  • 2. Data: 2003-04-09 10:34:30
    Temat: Re: Szanowni !
    Od: Kamil Kosinski <k...@...tak.dalej>

    Krzysztof Piotrowski wrote:

> [...]
    > branzy.' Otoz z mysla o ewentualnej przyszlosci (z ZUS jak jest wiemy
    > wszyscy) chcialbym wplacac sobie co miesiac jakies pieniazki. Jak sie za to

    Proponuje jakis fundusz inwestycyjny. Najlepiej okreslany mianem
    stabilnego wzrostu lub zrownowazony. Poniewaz opieraja sie one na
    papierach dluznych, w dluzszej perspektywie nie znajdziesz sie w
    systuacji, w ktorej wartosc rejestru bylaby nizsza od wplaconych
    srodkow. Z drugiej zas strony w okresach hossy inwestycje w akcje mocno
    pociagna w gore wartosc jednostek uczestnictwa.

    Jezeli skorzystasz w tym przypadku z programow systematycznego
    inwestowania (rozne nazwy w roznych TFI), to mozesz przy tym liczyc na
    znizki w oplacie dystrybucyjnej. Pamiestaj jednak, ze najkrotsze z nich
    opiewaja na 3-5 lat, a jezeli w tym czasie nie bedziesz mogl dotrzymac
    systematycznosci wplat (bo np. stracisz prace) to towarzstwo na koniec
    okresu umowy doliczy sobie zalegle wplaty.

  • 3. Data: 2003-04-09 10:38:59
    Od: Kamil Kosinski <k...@...tak.dalej>

> [...]
    > systematycznosci wplat (bo np. stracisz prace) to towarzstwo na koniec
    > okresu umowy doliczy sobie zalegle wplaty.

    Ostatnie slowo mialo oczywiscie brzmiec oplaty

  • 4. Data: 2003-04-09 11:45:05
    Od: MiKo <m...@n...wp.pl>

    Uýytkownik Kamil Kosinski napisa¸:

> [...]
    > systematycznosci wplat (bo np. stracisz prace) to towarzstwo na koniec
    > okresu umowy doliczy sobie zalegle wplaty.

    A jesli bede w mBanku wplacal sobie sam systematycznie pewne kwoty, to
    czy to nie bedzie rownowazne rozwiazanie z PSI? Tzn. inaczej pytajac czy
    bardziej oplaca sie PSI w jakims TFI czy wlasne wplaty w mBanku?
    Oczywiscie pytam tylko o finanse (koszt jednostki, oplaty), wiem ze sa
    inne kwestie typu systematycznosc, wytrwalosc itp.

    MiKo

  • 5. Data: 2003-04-09 12:47:11
    Od: "pierwek" <p...@o...pl>

    To zalezy od tego jak sie rozwija sytuacja na gieldach.
    P.

  • 6. Data: 2003-04-09 13:57:04
    Od: Kamil Kosinski <k...@...tak.dalej>

    pierwek wrote:
    > To zalezy od tego jak sie rozwija sytuacja na gieldach.
    > P.

    Wydaje mi się, że nie do końca. Zauważ, że nie pisałem o funduszach
    akcyjnych, po których można się spodziewać nawet bardzo dużych zysków,
    tyle tylko że z przekształceniem jednostek uczestnictwa na pieniądze
    trzeba się wstrzelić w hossę giełdową. Pisałem o funduszach stabilnego
    wzrostu i zrównoważonych. Ich konstrukcja, zapewnia że w dłuższej
    perspektywie nigdy nie będzie się do tyłu (choć oczywiście licząc
    miesiąc do miesiąca może się tak zdarzyć). Kwestia tego czy w okresie
    bessy dobra lokata bankowa (bo do tego sprowadza się pytanie poprzednika
    o mBank)będzie lepsza od funduszy wydaje się otwarta. Jednak jak pisałem
    w okresie hossy akcje ciągną w górę fundusze tak mocno, że żadna lokata
    nie może się im równać. jest to o tyle istotne, że cała dyskusja zaczęła
    się nie od pytania o to co zrobić, żeby za rok czy dwa mieć jak
    najwięcej pieniędzy, tylko o to co zrobić, żeby odłożyć sobie jakieś
    sensowne pieniądze na starość czy też tzw. czarną godzinę.

  • 7. Data: 2003-04-09 14:12:30
    Od: MiKo <m...@n...wp.pl>

    Uýytkownik MiKo napisa¸:
> [...]
    > Oczywiscie pytam tylko o finanse (koszt jednostki, oplaty), wiem ze sa
    > inne kwestie typu systematycznosc, wytrwalosc itp.

    Jedna uwaga (bo widze ze nie napisalem tego): mialem na mysli porownanie
    zakupu jednostek w funduszach inwestycyjnych oferowanych przez mBank
    kontra plany PSI "bezposrednio" w innych TFI. Bo jak rozumiem przez
    interfejs (supermarket FI) mBanku nie mozna uczestniczyc w PSI?

    Rozumiem ze "bezposrednio" w TFI roznica jest taka, ze przy PSI nie
    ponosze (tak duzych) oplat ktore ponosze przy jednorazowych zakupach
    jednostek.
    Ale w mBanku nie ma oplat, wiec czy sa jakies inne "bonusy" uczestnictwa
    w PSI? Jedyna mozliwosc widze w cenie zakupu jednostki (skoro nie ma
    oplat), ale czy tak jest rzeczywiscie? Jesli nie ma zadnej roznicy, to
    lepiej korzystac z SMFI mBanku - tu przynajmniej nie jestem zobowiazany
    do wplat systematycznych i w okreslonych kwotach.

    Czyli skracajac pytnie: po co mi PTI w TFI skoro mam SMFI mB?

    MiKo

  • 8. Data: 2003-04-09 14:22:14
    Od: "Krzysztof Piotrowski" <k...@k...kalisz.pl>

    Uýytkownik "Kamil Kosinski" <k...@...tak.dalej> napisa¸ w wiadomoćci
    [ciecie]

    > Proponuje jakis fundusz inwestycyjny ...

    Jak napisalem wczesniej - jestem kompletnie 'zielony' na tym polu wiec moze
    jakies nazwy, przyklady czy chocby wskazowki na co zwrocic uwage.
    Nie jestem jakims 'rekinem' i nie planuje jakichs wielkich srodkow tam
    przekazywac. Moze po prostu trzeci filar (czy jak to tam sie nazywa). Co o
    tym myslicie?
    Podobnie jak kolega w tym watku mam konto w mBanku. Czy tam sa jakies
    rozwiazania tego typu?????

    Dziekuje bardzo

    K.Piotrowski

  • 9. Data: 2003-04-09 14:26:06
    Od: "Marcin" <n...@n...com>

    Witam

    > Czyli skracajac pytnie: po co mi PTI w TFI skoro mam SMFI mB?

    Moglbys chciec zaiwestowac w fundusze inne niz dostepne SMFI mB;)

    Pozdrawiam

    Marcin

  • 10. Data: 2003-04-09 14:45:01
    Od: Kamil Kosinski <k...@...tak.dalej>

    MiKo wrote:

> [...]
    >
    > Rozumiem ze "bezposrednio" w TFI roznica jest taka, ze przy PSI nie
    > ponosze (tak duzych) oplat ktore ponosze przy jednorazowych zakupach

    W¸aćnie tak

> [...]
    > lepiej korzystac z SMFI mBanku - tu przynajmniej nie jestem zobowiazany
    > do wplat systematycznych i w okreslonych kwotach.

    Zasadniczo chodzi w¸aćnie o znizki w op¸atach dystrybucyjnych. Niemniej
    jest jeszcze jedna kwestia. Statuty TFI okrećlajˆ minimalnˆ wysokoć
    pierwszej wp¸aty i nastŤpnych. W przypadku PSI sˆ one wyranie niýsze od
    tych, kt—re oczekujˆ towarysztwa przy wp¸atach nieregularnych. M—wiˆc
    wprost jesli towarzystwo przy wp¸atach nieregularnych oczekuje, ýe
    pierwsza wp¸ata bŤdzie wynosi co najmniej 1000 z¸, a kaýda nastepna
    minimum 200 z¸, to w przypadku PSI wartoćci te mogˆ spać np. do 200 i
    50 z¸.

    W praktyce przypadku PSI pierwsze wp¸aty muszˆ najczŤćciej opiewa na
    100-500 z¸, a nastŤpne na 50-100 z¸.

    Warto teý zauwaýy, ýe mBank oferuje fundusze tylko czŤćci istniejˆcych
    na rynku towarzystw.