  • 1. Data: 2018-03-30 14:03:57
    Temat: Rok w Estonii ma 360 dni
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Słynne było kiedyś zarządzenie ówczesnej szefowej NBP, że rok ma 365 dni.
    Jest wprawdze "reguła bankowa" która dopuszcza liczenie wg 360 dni.

    https://www.inbankpolska.pl/documents/pl/tabela_opro
    centowania_terminowych_lokat_oszczednosciowych_1.pdf

    TABELA OPROCENTOWANIA
    Oprocentowanie
    Stawki podane w skali roku (roczna stopa procentowa)

    i dalej:
    Odsetki oblicza się za faktyczną liczbę dni kalendarzowych przyjmując, że
    rok liczy 360 dni.

    Czy to oznacza, że np. stawka oprocentowania lokaty 12-mies. wynosi 2,60% w
    skali roku
    to czy po 356 dniach trwania takiej lokaty oprocentowanie będzie wynosiło
    365/360*2,60% czyli ok. 2,64% ?

    Odpowiedź banku:

    Szanowny Kliencie,
    Uprzejmie informujemy, że Bank nalicza odsetki według formuły:
    Oprocentowanie / 360 * kwota lokaty * rzeczywista ilość dni oszczędzania.

    Pozdrawiamy,
    Zespół Inbank

  • 2. Data: 2018-03-30 14:15:47
    Temat: Re: Rok w Estonii ma 360 dni
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 30 Mar 2018 14:03:57 +0200, Arek napisał(a):

    > Uprzejmie informujemy, że Bank nalicza odsetki według formuły:
    > Oprocentowanie / 360 * kwota lokaty * rzeczywista ilość dni oszczędzania.

    Ja bym się nie awanturował; co innego, gdyby u nich rok liczył 367 dni lub
    więcej.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

  • 3. Data: 2018-03-30 14:18:15
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    No to na korzyść klienta, nie ma się co kłócić.
    Chyba jeszcze do niedawna - a może wciąż - citek też brał 360-dniowy rok, ale dla
    liczenia odsetek od KK, więc na klienta niekorzyść.
    Z tym to w ogóle bywa różnie, np. u mnie wspólnota mieszkaniowa płaci za ochronę przy
    założeniu, że miesiąc ma 30,5 dnia.

    A jak byłem teraz 4 dni na zwolnieniu na opiekę nad dzieckiem, to dostałem (mała
    firma, więc zasiłek zapłaci mi ZUS - jak zapłaci) 26/30 normalnej pensji.
    Więc jak to teraz liczyć? W sumie to te 4 dni były robocze - może jakby się to
    rozciągnęło przez weekend to byłym bardziej stratny? Ale jak liczą tylko robocze na
    zwolnieniu to dajmy na to jest ich 22 w 30-dniowym miesiącu - jesteś cały miesiąc na
    zwolnieniu a i tak dostajesz 8/30 pensji plus jeszcze 80% zasiłku z ZUSu ;>
    A co, jak jesteś na zwolnieniu np. cały styczeń? Odejmują z pensji 31/30 - czyli
    jeszcze musisz dopłacić?

  • 4. Data: 2018-03-30 14:19:35
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Olin <k...@a...w.stopce> writes:

    > Ja bym się nie awanturował; co innego, gdyby u nich rok liczył 367 dni lub
    > więcej.

    Chyba, że przy kredytach też tak liczą ...
    KJ

    * shortc wants to get in one of knghtbrd's sigs one of these days.

  • 5. Data: 2018-04-03 17:19:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-03-30 o 14:03, Arek pisze:

    > Czy to oznacza, że np. stawka oprocentowania lokaty 12-mies. wynosi
    > 2,60% w skali roku
    > to czy po 356 dniach trwania takiej lokaty oprocentowanie będzie wynosiło
    > 365/360*2,60% czyli ok. 2,64% ?

    Tak.
    Mam kredyt hipoteczny w BZWBK i też mi liczą odsetki według faktyczna
    liczba dni/360.
    Ale zdawałem sobie z tego sprawę jeszcze przed wzięciem kredytu i
    wiedziałem, że aby dokładnie porównać warunki kredytu z warunkami w
    innych bankach to muszę przeliczyć marżę z BZWBK przy założeniu jakiejś
    stawki WIBOR bo to mnożenie odsetek przez 365/360 powoduje, że WIBOR
    wpływa na taką "rzeczywistą marżę".
    P.G.

  • 6. Data: 2018-04-03 17:24:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >jakiejś stawki WIBOR bo to mnożenie odsetek przez 365/360 powoduje,
    >że WIBOR wpływa na taką "rzeczywistą marżę".

    RRSO powinno do uwzgledniac.

    J.

  • 7. Data: 2018-04-03 20:26:48
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 kwietnia 2018 17:24:29 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > RRSO powinno do uwzgledniac.

    Przy hipotecznych niekoniecznie musi być