    Date: Mon, 04 Aug 2003 16:03:55 +0200
    From: Kamil Kosinski <k...@...tak.dalej>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Re: fundusze inwestycyjne co wybrać?

    RakS wrote:

    > Polecam Fundusze wyceniane w Euro lub Dolarach.
    > Mozna na nich troche zarobic tylko trzeba sledzic kursy walut.
    > Ja w fundusze gram od kiedy mBank umozliwil ta zabawe.
    > Na razie jestem na znacznym plusie.
    >
    > Jak bedziesz chcial spekulowac na kursach to pamietaj ze transakcje kupna -
    > sprzedazy odbywaja sie w mBanku (lub Multibanku) z opoznieniem. Zajrzyj na
    > FAQ na stronie mBanku.
    > Pamietaj tez ze wycena funduszu (np. Skarbiec Obligacja USD) w zlotych jest
    > wyliczana wg sredniego kursu dolara w NBP z dnia poprzdzajacego wycene w
> [...]

    Rada bez sensu. Chcialbym wierzyc, ze jestes na Plusie na tych
    spekulacjach, ale jakos zdrowy rozsadek podpowiada mi ze to niemozliwe.
    od wyceny samego funduszu wazniejszy jest sposob naliczania p podatku. A
    w funduszach walutowych jest o taki, ze nawet jak bewplacisz powiedzmy
    100 USD, a gdy umozysz j.u. beda one warte tylko 90 USD to i tak trzeba
    zaplacic podatek od zyskow.

    Ze wzgledu na krótki okres inwestycji polecam fundusze rynku pienieznego
    lub stabilnego wzrostu/zrownowazone. Pierwsze maja niska stope zwrotu,
    ale w wiekszosci towarzystw nie jest pobierana zadna oplata
    manipulacyjna w zwiazku z ich nabyciem lub umorzeniem. Drugie maja
    oplate (i to z reguly dosc wysoka), ale stwarzaja szanse na zysk na tyle
    duzy, ze z nawiazka ja pokryje. Podobnie jest z funduszami akcji, ale
    jak przegapi sie dobry moment na umorzenie mozna byc do tylu - trzeba po
    prostu na biezaco monitorowac notowania. Stabilnego wzrostu/zrownowazone
    mozna pozostawic na ten zakladany jeden rok same sobie i przynajniej nie
    powinno sie byc do tylu.

    Odradzam obligacyjne. Nie sa az tak rentowne, zeby w perspektywie roku,
    po uwzglednieniu oplat manipulacyjnych, wyjsc na nich lepiej niz na
    funduszach rynku pienieznego, ktore nominalnie maja nizsza rentownosc.

    Oczywiscie jest jeszcze kwestia miejsca zakupu j.u. W mBanku nie ma
    chyba oplat za nabycie jakichkolwiek funduszy. tyle tylko, ze nie sa tam
    dostepne fundusze kilku znaczacych towarzystw.