  • 1. Data: 2002-08-06 10:11:16
    Temat: Re: Pytanie do banowców .......
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM-wytnij-to)@interia.pl>

    Witam!

    Przeczytałem odpowiedzi na ten post i stwierdziłem, że szanowni grupowicze
    dają się robić w bambuko przez banki. A oto dlaczego....

    "Jacek Maliszewski" <J...@w...bankier.pl> wrote in message

    > Natomiast mam pytanie konkretne. Czy jest jakis bank w Polsce, ktory w
    > regulaminie konta osobistego nie ma takiego oto zapisu: "Zmiana tabeli
    oplat
    > i prowizjie nie stanowi zmiany regulaminu" ?

    W Polsce jest bardzo dużo takich banków. Ale taki zapis jest z mocy prawa
    nieważny. Zgodnie z art. 54 ust. 3 Prawa bankowego "w umowie rachunku
    bankowego określa się ponadto wysokość prowizji i opłat za czynności
    związane z prowadzeniem rachunku i warunki ich zmiany". Oznacza to, że TOiP
    jest częścią regulaminu. Tak więc zmiana TOiP traktowana jest jako zmiana
    regulaminu, co w przypadku konsumenta oznacza, że musi być o niej
    zawiadomiony, aby nowa TOiP obowiązywała go (art. 384 Kodeksu cywilnego). I
    to bank jest zobowiązany udowodnić, że nowa TOiP została doręczona klientowi
    (art. 6 Kodeksu cywilnego)

    Co do banków "elektronicznych". Przyjmuje się, że dla skuteczności
    poinformowania klientów o zmianach regulaminu (a więc TOiP) wystarczy, że
    będzie odpowiedni komunikat przy logowaniu/wylogowaniu się z banku. Musi się
    on oczywiście pojawiać przez odpowiednio długi czas. Problem w tym, ile
    wynosi ten "odpowiednio długi czas". Dla uniknięcia wątpliwości banki
    powinny udostępniać bezpłatne konta mailowe swoim Klientom, na które będzie
    przesyłana odpowiednia korespondencja (jeżeli rzecz jasna Klient nie poda
    swojego adresu mailowego), albo informować Klienta bezpośrednio przed
    dokonaniem transakcji o jej kosztach.

    Tak to wygląda w świetle prawa.

    Pozdro
    MAX

  • 2. Data: 2002-08-06 13:11:48
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "MAX"
> [...]
    TOiP
    > jest częścią regulaminu. Tak więc zmiana TOiP traktowana jest jako zmiana

    a ostatnie slowa tego puktu to pieeeees ? jesli w umowie spisano warunki
    zmiany TOiP
    np. że "nowa TOiP zostanie wywieszona w oddzialach" - tak kiedys widzialem w
    PBK -
    to juz art 54 ust.3 masz z glowy i potem nie ma co protestowac
    *** blad ***

  • 3. Data: 2002-08-06 16:13:41
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM-wytnij-to)@interia.pl>

    "blad" <b...@W...pl> wrote in message

> [...]
    > PBK -
    > to juz art 54 ust.3 masz z glowy i potem nie ma co protestowac

    W stosunku do konsumenta *muszą* zostać spełnione warunki z 384 i 384(1) KC.
    Przepisy te nie mogą zostać wyłączone w drodze umowy, gdyż stanowią ius
    cogens. Oznacza to, że TOiP konsumentowi musi zostać doręczona, aby wiązała
    go nowa jej treść.

    Zupełnie inna sprawa to praktyka. Czy pójdziesz do sądu domagając się zwrotu
    np. 1 PLN?

    Pozdro
    MAX

  • 4. Data: 2002-08-06 18:50:07
    Od: "Mich" <p...@w...pl>

    > Zupełnie inna sprawa to praktyka. Czy pójdziesz do sądu domagając się
    zwrotu
    > np. 1 PLN?

    1 PLN razy miliony rachunków. Taki PEKAO musialby juz terz zrobic rezerwy na
    wypłate prowizji pobranych nie zgodnie z prawem na kwote wieksza niz kredyty
    umoczone w stoczniach. -

  • 5. Data: 2002-08-07 18:31:11
    Od: No Name <v...@w...pl>

    (...)
    > Zupełnie inna sprawa to praktyka. Czy pójdziesz do sądu domagając się zwrotu
    > np. 1 PLN?

    Trudno dochodzić takiej sumy, ale ja pozwalam sobie na drobne
    złoścliwości, które przynajmniej emocjonalnie rekompensują te parę groszy:
    Ja: - chciałem zapytać się, jak działa klimatyzacja.
    Pracownik banku: - ???
    Ja: lubię, kiedy rzeczy zaktóre zapłaciłem są właściwie wykorzystywane i
    sprawne.
    Ja: No przecież to nie pan/pani zapłacił. A ja , to niby skąd i po co
    się tu wziąłem? Pieniądze na to wszystko (tu teatralny gest) to kosmici
    wam dali?

    Pzdr: Dogbert