  • Data: 2020-10-26 17:33:48
    Temat: Re: Przenoszenie hipotecznych Pekao SA
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu poniedziałek, 26 października 2020 17:21:12 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż
    napisał:

> [...]
    kredytu, trzeba go podzielić przez liczbę rat

    > Nie wiem, jak liczysz, ale przy różnicy 60 zł miesięcznie i 300 ratach wychodzi 18
    tys. zł na samym spreadzie.
    > Przy kredycie 300 tys. zł to 6% wartości kwoty kredytu.
    > Marżę mieli przez długi czas standardowo równą 1,6% (1,5% + 0,1%) + Libor 6M.

    OK, raty masz równe i faktycznie w każdej racie tyle samo dopłacasz spreadu.
    Ale to, ile spreadu oddasz, jest dokładnie jak w moim wyliczeniu - spread 6%, oddasz
    bankowi 6% więcej - niezależnie od czasu trwania kredytu.

    Ale marżę oddajesz co roku - ściślej biorąc średnio nieco ponad pół marży, bo mówimy
    o racie stałej (dokładnie pół marży byłoby przy racie malejącej).
    Więc w pierwszym roku oddajesz 1,6% CAŁEJ sumy kredytu, w drugim prawie tyle samo. I
    choć w ostatniem oddajesz jedynie 1/30 marży - to średniorocznie wychodzi nieco ponad
    pół.
    Więc w KAŻDYM z 30 lat oddajesz 0,8% CAŁEGO KREDYTU - co przekłada się na koszt
    marżowy wynoszący 24%. OK, może nie jest to 10 razy więcej, ale 4 razy więcej jest.
    Czyli to, że jest spread, podnosi koszt kredytu o 20% - przy zerowym LIBORze CHF. Im
    LIBOR wyższy, tym spread ma mniejszy udział w kosztach kredytu.

    Frankowicze dostali nie tym, że płacili spread - to im wyrównywała niższa marża - a
    bankowi się opłacało, bo pół zysku ze spreadu miał natychmiast w chwili wypłaty
    kredytu złotówkami i miał wyniki napompowane, więc i premie były jak trza - tylko na
    tym, że brali jak frank był po 2,50 albo niżej, a teraz jest ponad 4zł.