    From: "Arek" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Prowizje za opłaty kartami płatniczymi
    Date: Wed, 29 Dec 2004 19:33:18 +0100
    Sender: a...@p...onet.pl@pc202.ostroleka.cvx.ppp.tpnet.pl

    j...@v...pl napisał:

    >Wydają mi się za wysokie.

    Mnie też, ale to nie tylko prowizja banku.

    >...Poza tym nie rozumiem dlaczego mam płacić prowizję za
    >przepływ VATu. Ten kto płaci kartą w moim sklepie, płaci cenę brutto,
    >czyli z
    >VATem. Ja ten VAT oddaję Państwu, ale bankowi płacę ponad 2,5 % za jego
    >przepływ. A niech Państwo płaci sobie tę prowizję.

    Żartujesz? Na tej samej zasadzie mógłbyś "odliczyć" nie tylko VAT,
    ale i inne podatki związane ze sprzedażą danego towaru. (np. CIT ?) :-)
    Ale co bankowi do tego - on przeksięgowuje pieniądze, nieważne za co.
    Czy fiskus zwraca ci koszty bankowe, gdy przelewasz/wpłacasz mu podatek?

    >Zupełnie też nie rozumiem dlaczego prowizja jest procentowa. Powinna to
    >przecież być stała opłata niezależna od wysokości zapłaty kartą, bo >wysiłek
    >banku nie zmienia się przy księgowaniu dużej i małej kwoty.

    Pewnie dlatego, że porozumienie banku z organizacją płatniczą też
    opiewa na jakiś %. Przy dużej ilości małych kwot bank by się dokładał.
    Z ustaleń z organizacją płatniczą może wynikać zależność "wysiłku"
    banku w zależności od kwoty.
    Z dużymi sklepami zwykle negocjowane są stałe stawki - nie %y.

    >Dlaczego poza tym, tą cholerną opłatą obciążany jest przedsiębiorca, a
    >nie
    >płatnik?! Niech on płaci za to, że mu się nie chce gotówki nosić przy >sobie!

    Przy niektórych kartach jest też pobierana prowizja od właściciela karty.
    Chociaż to rzadkość.

    >Poza tym czy jestem skazany na monopol (zmowę?) banków. Czy mogę tę >prowizję
    negocjować?

    Próbować można. Im większy punkt handlowy, tym łatwiej.

    Było kilka wątków o kosztach karcianego/gotówkowego obrotu w USA i na
    przykładzie Niemiec (tam podobno VISA nie lubiana - wysokie opłaty).