  • 1. Data: 2004-12-28 10:15:22
    Temat: Prowizje za opłaty kartami płatniczymi
    Od: j...@v...pl

    Wydają mi się za wysokie. W Banku BPH pobierają mi ponad 2,5 %, w skali całego
    roku to spora suma. Poza tym nie rozumiem dlaczego mam płacić prowizję za
    przepływ VATu. Ten kto płaci kartą w moim sklepie, płaci cenę brutto, czyli z
    VATem. Ja ten VAT oddaję Państwu, ale bankowi płacę ponad 2,5 % za jego
    przepływ. A niech Państwo płaci sobie tę prowizję.

    Zupełnie też nie rozumiem dlaczego prowizja jest procentowa. Powinna to
    przecież być stała opłata niezależna od wysokości zapłaty kartą, bo wysiłek
    banku nie zmienia się przy księgowaniu dużej i małej kwoty.

    Dlaczego poza tym, tą cholerną opłatą obciążany jest przedsiębiorca, a nie
    płatnik?! Niech on płaci za to, że mu się nie chce gotówki nosić przy sobie!

    Poza tym czy jestem skazany na monopol (zmowę?) banków. Czy mogę tę prowizję
    negocjować? Czy inne banki mają niższe opłaty za używanie kart płatniczych?

    Pozdrawiam,

    Jacek Kurzątkowski
    skype: crazy_boss, gg 3963783, http://www.shark.net.pl
    Na skołatane nerwy nurkowanie jest lepsze niż psychotropy!

  • 2. Data: 2004-12-28 11:03:57
    Temat: Re: Prowizje za opłaty kartami płatniczymi
    Od: "Krab" <_...@k...pl__>

    Użytkownik <j...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Dlaczego poza tym, tą cholerną opłatą obciążany jest przedsiębiorca, a nie
    > płatnik?! Niech on płaci za to, że mu się nie chce gotówki nosić przy
    sobie!

    zasadniczo zgadzam sie z postawonymi problemami, jednakze co do powyzszego,
    to nie masz obowiazku wytawiac platnosci karta - mozesz zadac wylacznie
    gotowki, sa nawet duze hipermarkety, ktore tak postepuja i co dziwniejsze -
    wcale nie ma tam nizszych cen niz w tych zezwalajacych na platnosc karta

    > Poza tym czy jestem skazany na monopol (zmowę?) banków. Czy mogę tę
    prowizję
    > negocjować? Czy inne banki mają niższe opłaty za używanie kart
    płatniczych?

    kazda prowizje mozna negocjowac, wszystko zalezy od poziomu mozliwosci
    obdzierania cie z forsy - jaki oferujesz, oraz zapewne tez i umiejetnosci
    negocjacji
    zapewne tez kazdy bank podejszie do tego inaczej - i - na koniec - to wcale
    nie musi byc bank

  • 3. Data: 2004-12-28 17:20:01
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    Użytkownik wrote:
    > Dlaczego poza tym, tą cholerną opłatą obciążany jest przedsiębiorca,
    > a nie płatnik?! Niech on płaci za to, że mu się nie chce gotówki
    > nosić przy sobie!

    Czy Ty masz obowiązek przyjmować karty? Wypowiedz umowę, zlikwiduj
    terminal - a jak się przypęta jakiś leniwy karciarz to go pogoń. Będziesz
    miał święty spokój. Serio piszę.

    Bogdan B.

  • 4. Data: 2004-12-28 19:49:59
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    > Poza tym czy jestem skazany na monopol (zmowę?) banków. Czy mogę tę
    > prowizję
    > negocjować? Czy inne banki mają niższe opłaty za używanie kart
    > płatniczych?

    To nie jest tak do końca, że tracisz 2,5% w porównaniu do płatności gotówką.
    Gotówka też ksztuje czego może jeszcze nie widać. Kosztują banknoty,
    kosztuje ich przeliczanie, kosztuje czas kasjera w banku, kosztuje odbiór
    gotówki przez "facetów w czerni". Kosztuje też Twój czas jeśli musisz iść do
    banku wpłacić pieniądze. Banki o dziwo nie wszystkie koszty w zakresie
    gotówki przerzucają na klientów. Myślę jednak, że to się zmieni i okaże się,
    że różnica jest mniejsza.
    Tak jak przedmówcy napisali możesz zrezygnować z przyjmowania kart. Jednak
    stracisz część klientów. Ja generalnie unikam miejsc, gdzie nie mogę
    zapłacić kartą. Tylko do 10% moich wydatków jest w gotówce. Reszta to karty
    i przelewy.

  • 5. Data: 2004-12-29 18:33:18
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    j...@v...pl napisał:

    >Wydają mi się za wysokie.

    Mnie też, ale to nie tylko prowizja banku.

> [...]
    >VATem. Ja ten VAT oddaję Państwu, ale bankowi płacę ponad 2,5 % za jego
    >przepływ. A niech Państwo płaci sobie tę prowizję.

    Żartujesz? Na tej samej zasadzie mógłbyś "odliczyć" nie tylko VAT,
    ale i inne podatki związane ze sprzedażą danego towaru. (np. CIT ?) :-)
    Ale co bankowi do tego - on przeksięgowuje pieniądze, nieważne za co.
    Czy fiskus zwraca ci koszty bankowe, gdy przelewasz/wpłacasz mu podatek?

    >Zupełnie też nie rozumiem dlaczego prowizja jest procentowa. Powinna to
    >przecież być stała opłata niezależna od wysokości zapłaty kartą, bo >wysiłek
    >banku nie zmienia się przy księgowaniu dużej i małej kwoty.

    Pewnie dlatego, że porozumienie banku z organizacją płatniczą też
    opiewa na jakiś %. Przy dużej ilości małych kwot bank by się dokładał.
    Z ustaleń z organizacją płatniczą może wynikać zależność "wysiłku"
    banku w zależności od kwoty.
    Z dużymi sklepami zwykle negocjowane są stałe stawki - nie %y.

    >Dlaczego poza tym, tą cholerną opłatą obciążany jest przedsiębiorca, a
    >nie
    >płatnik?! Niech on płaci za to, że mu się nie chce gotówki nosić przy >sobie!

    Przy niektórych kartach jest też pobierana prowizja od właściciela karty.
    Chociaż to rzadkość.

    >Poza tym czy jestem skazany na monopol (zmowę?) banków. Czy mogę tę >prowizję
    negocjować?

    Próbować można. Im większy punkt handlowy, tym łatwiej.

    Było kilka wątków o kosztach karcianego/gotówkowego obrotu w USA i na
    przykładzie Niemiec (tam podobno VISA nie lubiana - wysokie opłaty).

  • 6. Data: 2004-12-29 19:29:28
    Od: Michał Szafrański <s...@v...not.found>

    j...@v...pl wrote:
> [...]
    > VATem. Ja ten VAT oddaję Państwu, ale bankowi płacę ponad 2,5 % za jego
    > przepływ. A niech Państwo płaci sobie tę prowizję.

    A jak płacisz te 2,5%? Bank po cichu przelewa kwotę pomniejszoną o prowizję,
    czy dostajesz od banku fakturę? W pierwszym przypadku (ale tak chyba nie jest)
    kasa powinna zarejestrować sprzedaż pomniejszoną o prowizję, czyli VAT-u nie
    płacisz. W drugim VAT zostanie zwrócony na podstawie faktury z banku.

    --
    m.

  • 7. Data: 2004-12-29 20:17:12
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik Michał Szafrański napisał:

> [...]
    > nie płacisz. W drugim VAT zostanie zwrócony na podstawie faktury z banku.

    Weź sobie karteczkę i kalkulator i oblicz sobie, jaka prowizje zapłacisz
    za przyjęcie zapłaty w wysokości 122 zł (100 zł netto).

    A kasa (rozumiem, że fiskalna) rejestruje sprzedaż, nie koszty

    M.

  • 8. Data: 2004-12-29 20:29:52
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Wed, 29 Dec 2004 20:29:28 +0100, Michał Szafrański
    <s...@v...not.found> wrote:

    >płacisz. W drugim VAT zostanie zwrócony na podstawie faktury z banku.

    Bank nie jest VAT-owcem. Albo inaczej: usługi bankowe nie są
    opodatkowane VAT.
    --
    Jarek Andrzejewski

  • 9. Data: 2004-12-29 21:10:04
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Użytkownik "Arek"

> [...]
    > dokładał.
    > Z ustaleń z organizacją płatniczą może wynikać zależność "wysiłku"

    jakos nasze banki nie kwapia sie ze zdradzaniem w regulaminach VE
    wysokosci tej prowizji - wola potem zwalac na przeliczenia VISA po
    nieznanych kursach.
    Brak takiej prowizji w nowej umowie VE Nordei i opis przeliczen tylko
    z EUR a pominiecie przeliczen przez USD zarzucilem Nordei.
    Efekt byl tylko taki ze "umowa jest standardowa" i zablokowanie mi
    karty VE :(
    *** blad ***

  • 10. Data: 2004-12-29 21:16:45
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik Jarek Andrzejewski napisał:

    > Bank nie jest VAT-owcem. Albo inaczej: usługi bankowe nie są
    > opodatkowane VAT.

    a obsługi kart nie dokonuja banki. I wracamy do początku

    M.