  • 41. Data: 2002-08-07 20:05:57
    Temat: Re: Potwierdzenia w mBanku
    Od: Jacek Wojaczynski <k...@n...invalid>

    "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_IT.krak.eu.org> napisał(a):

    > Ładnie to w teorii wygląda, gorzej z praktyką. Ja swoja księgowość
    > prowadzę na komputerze od ponad 10 lat, w tym czasie już dwukrotnie
    > utraciłem wszystkie dane z powodu awarii twardego dysku. Ciekawe co
    > Twój plan przewiduje w takiej sytuacji?

    A kopie zapasowe to pies?

    --
    kocurek

  • 42. Data: 2002-08-07 22:44:00
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_IT.krak.eu.org>

    "Kamil Jonca" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Abstrachując od dowodów dla US i ZUS-ów. Nie masz zadnych backup-ów ?

    I co? Backup robić po kazdej operacji? Bo tylko to stanowiłoby gwarancję
    odzyskania danych.
    Przecież ja nie informatykiem w firmie, która w razie potrzeby wywali kasę
    na na pamieci taśmowe i inne wynalazki. W backupy na CD-romach czy inne
    matryce dyskowe to można sie bawić na koszt pracodawcy, ale nie swój własny.
    Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i dla mnie najprostszym
    i jednocześnie najtańszym rozwiązaniem problemu zabezpieczenia danych jest
    naciśnięcie przycisku "Drukuj".

    --
    Pozdrowienia

    Krzysztof K. Maj
    (Uwaga na pułapkę w adresie!)

  • 43. Data: 2002-08-07 22:45:32
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_IT.krak.eu.org>

    "Jacek Wojaczynski" <k...@n...invalid> napisał w wiadomości

    > A kopie zapasowe to pies?

    Zobacz moją odpowiedź na post Kamila Joncy.

    --
    Pozdrowienia

    Krzysztof K. Maj
    (Uwaga na pułapkę w adresie!)

  • 44. Data: 2002-08-08 05:31:53
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl>

    "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_IT.krak.eu.org> wrote in message
> [...]
    najprostszym
    > i jednocześnie najtańszym rozwiązaniem problemu zabezpieczenia danych jest

    Mam wrażenie, że się strasznie uczepiłeś obrony swego stanowiska. Od
    skrajności w skrajność. Nie robisz backupów wcale - na propozycję backupu
    krytykujesz backup po każdej operacji. Nagrywarkę używaną można pewnie kupić
    za 100-150 zł. Nową od 200-250 zł. Płytka to koszt tak śmieszny, że szkoda
    wspominać. Zestawi minimum to jedna płytka CD-RW i płyty CD-R. Jeśli nie
    robisz backupów wcale to rób po prostu backup danych na CD-RW raz na tydzień
    (brak czasu na wybór plików do backupu? kopiuj katalogi "na żywca" - masz
    650MB). Raz na miesiąc rób backup na CD-R i do segregatorka.

    Co do drukowania - trudno się z Tobą dogadać, bo napisałeś, że oczekujesz,
    iż wydruk ograniczy się do niciśnięcia Ctrl-P. Przecież o tym samym cały
    czas pisałem. Każdy użytkownik drukarki A4 chce po prostu nacisnąć "Drukuj"
    (Ctrl-P to już dla zaawansowanych) i mieć sprawę z głowy, a nie jeszcze
    zmieniać kartkę na A5.

    Pozdrawiam
    K. Kowalski

  • 45. Data: 2002-08-08 08:27:13
    Od: Jacek Wojaczynski <k...@n...invalid>

    "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_IT.krak.eu.org> napisał(a):

    > I co? Backup robić po kazdej operacji? Bo tylko to stanowiłoby gwarancję
    > odzyskania danych.

    Backup można robić codziennie, automatycznie - choćby na drugi twardy dysk.
    Potem wystarczy raz na tydzień wypalać sobie z tego płytkę CD.

    --
    kocurek

  • 46. Data: 2002-08-08 10:59:02
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_IT.krak.eu.org>

    "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl> napisał w
    wiadomości news:aisvoa$5ts$1@shilo.silesia.pik-net.pl

    > Mam wrażenie, że się strasznie uczepiłeś obrony swego stanowiska. Od
    > skrajności w skrajność. Nie robisz backupów wcale - na propozycję
    > backupu krytykujesz backup po każdej operacji.

    To Wy uparliście się, zeby naciągnąć mnie na niepotrzebne mi inwestycje.
    Czy Ty robisz backup wszystkich danych ze swojego domowego komputera? Nie
    sądzę!
    Przecież ja nie mam biura rachunkowego, ani nie prowadzę księgowości banku
    aby zapewniać bezpieczeństwo danych na profesjonalnym poziomie i ponosić
    koszty z tym związane. Przecież wciąż jeszcze olbrzymia część drobnych
    przedsiębiorców w ogóle nie używa komputerów w swojej księgowości i też żyją
    i działają.
    Ja jestem czymś pośrodku: komputera używam do wygenerowania potrzebnych mi
    papierowych wydruków, które wkładam do segregatora, a po zamknięciu roku i
    oddaniu PIT-a segregator idzie na regał i temat minionego roku dla mnie już
    nie istnieje. Żaden backup zawartości dysku nie jest mi potrzebny jeśli mam
    wydruki.
    Co wiecej, jestem w stanie obejść się w ogóle bez komputera dla wyjaśnienia
    ewentualnych wątpliwości!
    W swoim poście całkowicie milczeniem pominąłeś inny mój argument jakim jest
    awaria komputera jako takiego. Mnie monitory padał już chyba z 6 razy, w
    przypadku korzystania z gwarancji czas naprawy czasami sięgał nawet
    miesiąca. Co mi w takiej sytuacji ze sterty płytek z backupami, jeśli ja
    nie jestem w stanie z komputera korzystać? Natomiast posiadając wydruki
    dokumentów jestem prawie całkowicie uniezależniony od awarii sprzętu.

    > Nagrywarkę używaną
    > można pewnie kupić za 100-150 zł. Nową od 200-250 zł.

    Po pierwsze:
    Ceny sprzętu, a nagrywarek zwłaszcza, spadły znacząco dopiero w ostatnim
    okresie, a kilka lat temu koszt jej zakupu mógł się zwrócić tylko pod
    warunkiem, że była używana do robienia pirackich kopii programów, a ja sie
    tym nie zajmowałem.
    Gdy u schyłku lat 80-tych chciałem do celu prowadzenia księgowości wykorzyst
    ać swoje Atari ST, musiałem do niego kupić dysk twardy (standardowo go nie
    było). Za dysk SCSI o pojemności 120 MB (!) musiałem w Berlinie zapłacić
    1000 DM!
    Wówczas to opracowałem sobie oparty na wydrukach system zabezpieczenia
    danych, który doskonale spisuje mi sie do dzisiaj i jak na razie nie widzę
    powodu aby z niego rezygnować.

    Po drugie:
    Żywotność lasera nagrywarki jest ograniczona i jeśli kupię tanią nagrywarkę
    od gościa, który wypalił na niej kika tysiecy płyt, to mam olbrzymie szanse
    na to, że nagrywarka padnie mi łaśnie tedy, gdy jej najbardziej bedę
    potrzebował.
    Co gorsza, niektóre tańsze nagrywarki mają taką dziwną łaściwość, że masowo
    padają w przeciągu miesiąca lub dwóch po upływie okresu gwarancji.
    Owszem, noszę się z zamiarem kupna nagrywarki (może nawet na dniach), ale
    bynajmniej nie mam zamiaru kupować dziadostwa.

> [...]
    > prostu nacisnąć "Drukuj" (Ctrl-P to już dla zaawansowanych) i mieć
    > sprawę z głowy, a nie jeszcze zmieniać kartkę na A5.

    Chyba nie czytasz dokładnie tego co piszę. W poprzednim poście wyraźnie
    napisałem, że NIE MA MOWY O ŻADNYM WYMIENIANIU KARTEK NA FORMAT A5!
    Chcę, aby wydruk ze strony mBanku był wykonywany przez naciśniecie przycisku
    "Drukuj", na kartce formatu A4, ale by (podobnie jak to czyni program
    MBANK.EXE) nie zajmował wiecej miejsca niż połowę arkusza (podobnie jak
    wydruk z MBANK.EXE)!
    Wówczas użytkownicy drukujący na papierze pracodawcy bedą mogli zachować
    potwierdzenia w formacie A4, a ci którzy drukuja na papierze własnym bedą
    mogli sobie przeciąć wydrukowaną kartkę na pół i zaoszczędzoną połówkę
    wykorzystać w dowolnie wybrany sposób.
    Czy teraz już zrozumiałeś?

    --
    Pozdrowienia

    Krzysztof K. Maj
    (Uwaga na pułapkę w adresie!)

  • 47. Data: 2002-08-08 14:57:15
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl>

    > To Wy uparliście się, zeby naciągnąć mnie na niepotrzebne mi inwestycje.
    > Czy Ty robisz backup wszystkich danych ze swojego domowego komputera? Nie
    > sądzę!

    Oczywiście, że tak - to chyba oczywiste. A zwłaszcza danych księgowych
    firmy!

    > Czy teraz już zrozumiałeś?

    Uśmiechnął byś się czasem ;-)))

    Pozdrawiam
    K. Kowalski

  • 48. Data: 2002-08-08 14:58:28
    Od: Jacek Wojaczynski <k...@n...invalid>

    "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_IT.krak.eu.org> napisał(a):

    [...]
    > miesiąca. Co mi w takiej sytuacji ze sterty płytek z backupami, jeśli ja
    > nie jestem w stanie z komputera korzystać? Natomiast posiadając wydruki
    > dokumentów jestem prawie całkowicie uniezależniony od awarii sprzętu.

    No zawsze jeszcze możesz mieć pożar... ;>

    --
    kocurek

  • 49. Data: 2002-08-08 17:37:09
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 8 Aug 2002 12:59:02 +0200,
    osoba podpisana: Krzysztof K. Maj <kmaj@REMOVE_IT.krak.eu.org>
    napisała:
> [...]
    > Czy Ty robisz backup wszystkich danych ze swojego domowego komputera? Nie

    Oczywiście, Że tak. Po to są skrypty z (ana)crona,Żeby mi automatycznie
    wyłapywały zmienione/nowe pliki, robiły zrzut postgresa, kompresowały to
    wszystko i tworzyły plik z anazwą w rodzaju /loop/arch<timestamp>.tgz
    kolejny skrypcik sprawdza czy tych pliczków uzboierało się >650MB i
    wysya do mnie maila z sugestią wypalenia płytki.
    Tak więc jedyne rzeczy które muszę zrobić to
    a) czytać pocztę
    b) włożyc płytke
    c) uruchamia(który to już ?) skrypt wypalający płytkę.

    problem ?

    > Przecież ja nie mam biura rachunkowego, ani nie prowadzę księgowości banku
    > aby zapewniać bezpieczeństwo danych na profesjonalnym poziomie i ponosić

    Kwestia podejścia. Jeśli dla Ciebie 400 PLN na ileś lat(a biorąc pod
    uwagę że naped CD przydaje się do paru innych rzeczy to pewnie mniej) to
    za dużo za święty spokój to trudno. BTW aby analiza była sprawiedliwa,
    trzba jeszcze zauażyć, że nie uwzględniłeś "kosztów" papierów (miejsce
    w pokoju/na biurku) trudności z obsługą - nie wiem jak Tobie ale mi
    łatwiej się poruszać w "gąszczu" plików niż przerzucać papiery w
    segregatorze.

    KJ

    --
    Ten tekst powstał w nadziei, ze bedzie komuś przydatny, jednak autor nie
    bierze odpowiedzialnosci za skutki wynikłe z jego przeczytania.

  • 50. Data: 2002-08-08 20:53:23
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_IT.krak.eu.org> writes:

> [...]
    > na komputerze od ponad 10 lat, w tym czasie już dwukrotnie utraciłem
    > wszystkie dane z powodu awarii twardego dysku. Ciekawe co Twój plan

    No normalnie, bierzesz archiwum z ostatniego tygodnia (nie kazdy robi
    backup codziennie), ...

    > Bo dla mnie nie był to specjalny kataklizm, właśnie dlatego, że
    > najważniejsze dokumenty zawsze miałem wydrukowane.

    Akurat z przelewami to zdecydowanie najmniejszy problem. W wiekszosci
    przypadkow potwierdzenia sa zbedne, poza tym mozna je przeciez ponownie
    wydrukowac - przynajmniej w mBanku, a o nim mowa.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator