    From: "pmlb" <b...@d...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Pomoznie przy wynajeciu samochodu
    Date: Thu, 8 Jul 2010 02:33:50 +0100

    "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote in message
    news:i134uh$nrl$19@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > ponad limit autoryzacji w przypadku przedluzenia pobytu / zwrotu po
    > terminie /uszkodzenia/ niezatankowania itp itd.
    >

    > na kredytowce hotel nie ma zadnego problemu, zeby zrobic autoryzacje za
    > jedna noc, a rozliczyc cie potem za faktycznie przespane plus zjedzone
    > ciasteczka z barku.
    >
    > na debetowce moze im sie to odbic czkawka.
    > dlatego jak placisz debetowa, to hotel zwykle glosno i wyraznie zastrzega,
    > ze autoryzacja bedzie duzo duzo wyzsza, czasami nawet trzykrotnie i ze
    > zwolnia blokade po calkowitym rozliczeniu co moze skutecznie zablokowac ci

    Brawo, lekcja odrobiona.
    Pisalem wczesniej - debetowa jest scisle powiazana z kontem osobistym,
    kredytowa to "zakupy z odroczona platnoscia" i wcale nie musi byc wydana
    przez bank.

    > przy kredytowce nie maja takiej potrzebby bo w praktyce zawsze taka karte
    > uda im sie obciazyc. Zwykle nie ma z tym problemu, bo ludzie maja karty
    > na limity znacznie przekraczjace ich miesieczne dochody. Wyjatkiem moze
    > byc bangladesz i polska, dlatego polskie karty nei sa tak mile widziane na
    > zachodzie.

    Tu nie chodzi o limit na kredytowce, a o gwarancje. Jesli przekroczysz
    dozwolony limit to i tak do transakcji dojdzie, ale potem instytucja
    wytawiajaca karte kredytowa (nie musi to byc bank) ciebie obciazy
    odpowiednimi karami za to przekroczenie.
    Co do Polskich kart kredytowych, to sparwa wyglada torhe inaczej, wynika
    raczej z blednego nazewnictwa niz z malych limitow.
    Tak naprawde karta debetowa (nazwa debet) w Polsce istnieje od ilu? 3 - 5
    lat? A masowe wydawanie takich kart to ile 2 lata?
    Do tej pory byly to electrony, plaskie, wypukle itp. nikt nie uzywal nazwy
    karta debetowa.
    Stad w Polsce mess zwiazany z nazewnictwem i rozroznieniem czym jest dana
    karta i jakie ma zastosowanie.
    Jeszcze wieksze niezrozumienie maja same karty debetowe ktorych sa dwa
    rodzaje: electron i visa. Roznia sie tym, ze elektron najpierw sprawdza
    srodki na koncie potem realizuje tranzakcjie, visa realizuje transakcie bez
    sprawdzenia srodkow.
    Dlatego dla ponad polowy ludzi w Polsce (i nie tylko w Polsce) kazda karta
    platnicza bedzie karta kredytowa.