  • 1. Data: 2013-02-20 19:43:18
    Temat: Platnosci zblizeniowe, bezpieczenstwo wg bankow
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    Hej

    Duzo sie mowi ostatnio o bezpieczenstwie platnosci zblizeniowych.

    Pomyslalem sobie, ze warto by bylo sprawdzic jak banki wydajace karty
    zblizeniowe (Paypass, Paywave) dzialaja w przypadku fraudow (kradziez/
    zgubienie karty przez uzytkownika i ktos dokonuje zakupow) dokonanych
    taki platnosciami.

    Wyslalem takie pytania do bankow w ktorych mam karty zblizeniowe (ING
    Bank, Alior Sync, CityBank).

    Fajnie by bylo, jak by kazdy z Was majac takie karty w innych bankach
    rowniez wyslal takie pytanie i wrzucil tutaj do tematu - bedzie
    ciekawy poglad jaki poziom bezpieczenstwa operacji zblizeniowych
    zapewniaja rozne banki.

    Mail na wzor jaki wysylalem (przed wysylka zmiencie tylko dane banku/
    karty o jakie chodzi):

    "Witam
    Mam pytanie dotyczące funkcji płatności zbliżeniowych w kartach
    kredytowych CitiBank.
    Jak wiemy, płatności w sposób zbliżeniowy dokonywane są bez numeru PIN
    oraz bez autoryzacji. Mam w związku z tym pytanie:
    Kto ponosi odpowiedzialność, za nieuprawnione użycie karty (w formie
    nie autoryzowanych i bez numeru PIN płatności zbliżeniowych) w
    przypadku jej zgubienia/kradzieży?
    Jaka jest odpowiedzialność klienta, użytkownika takiej karty? "

    A teraz odpowiedzi:

    1. ING Bank - ponosi sie odpowiedzialnosc do 150 euro (chyba ze wykupi
    sie ubezpieczenie - koszt chyba 2 zl mies).
    Wg banku, na procesorze karty zapisane sa algorytmy zabezpieczajace
    (limituja one ilosc/kwoty operacji zblizeniowych, zeruja sie one przy
    dokonaniu zaplaty chip+pin)

    2. Alior Sync - ponosi sie odpowiedzialnosc do 150 euro, nie ma
    zadnych ubezpieczen.

    3. Citybank - wg odpowiedzi z banku klient nie ponosi
    odpowiedzialnosci za operacje bezgotowkowe, jesli nie doszlo do
    zaniedban (pytanie co to jest zaniedbanie). Ryzyko takich platnosci
    bierze na siebie bank.

    Moze posprawdzamy, jak wyglada to w innych bankach?
    Jak na razie odemnie duzy minus dla Alior Sync i ING - majac ich karte
    w portfelu, nosimy caly czas ze soba 150 euro (ok 620 zl) - ktore
    latwo stracic.

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 2. Data: 2013-02-20 21:05:29
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2013-02-20 19:43, Rafal M pisze:
    > Hej
    >
    > Duzo sie mowi ostatnio o bezpieczenstwie platnosci zblizeniowych.

    A ja proponowałbym zrobić galerię zdjęć tych wszystkich kart z
    uwidocznieniem "gdzie zrobić dziurkę". Chyba prościej. Pokażmy bankom
    duży palec.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 3. Data: 2013-02-20 21:07:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Rafal M" e...@h...go
    oglegroups.com

    : Duzo sie mowi ostatnio o bezpieczenstwie platnosci zblizeniowych.

    O bezpieczeństwie?... Jakoś nie słyszę nic o bezpieczeństwie...
    Natomiast stale (na przykład w radio/u) coś słyszę
    o niebezpieczeństwie... ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 4. Data: 2013-02-20 21:46:08
    Od: W <w...@w...pl>

    Rafal M wystukał, co następuje:

    > Jak na razie odemnie duzy minus dla Alior Sync i ING - majac ich karte
    > w portfelu, nosimy caly czas ze soba 150 euro (ok 620 zl) - ktore
    > latwo stracic.

    Dla mnie właśnie paypas w ING (+ nowe limity i durny system online)
    spowodowały decyzję o pozbyciu się u nich kart w ogóle.

    Niemniej jak na moje to jest lekki kretynizm i dojenie klienta - bank nie
    daje możliwości wyłączenia zbliżeniówek (które nie do końca są bezpieczne),
    do tego zrzeka się odpowiedzialności do 150EUR i na koniec wisienka - pozwala
    płatnie ubezpieczyć kartę...?!

  • 5. Data: 2013-02-20 21:47:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-02-20 21:46, W pisze:
> [...]
    > do tego zrzeka się odpowiedzialności do 150EUR i na koniec wisienka - pozwala

    Dojenie klienta - tak, ale co w tym jest z kretynizmu?

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2013-02-20 22:08:49
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    > Dojenie klienta - tak, ale co w tym jest z kretynizmu?

    A co nie jest?

    --
    marfi

  • 7. Data: 2013-02-20 23:04:47
    Od: "vvvvvv" <w...@p...de>

    Użytkownik "Rafal M" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    bb.googlegroups.com...
    >Hej

    >Duzo sie mowi ostatnio o bezpieczenstwie platnosci zblizeniowych.

    (...)
    w mbanku przez telefon tłumaczyli mi że w przypadku zgubienia i zgłoszenia
    zgubienia/kradzieży to transakcje sprzed dwóch dni (od złoszenia), płacone
    zbliżeniowo nie obciążą mi rachunku. rozumiałem wtedy, że chodzi o
    transakcje zbliżeniowe z 48 godzin ale od ostatniej autoryzacji PINem.
    brzmiało to sensownie, ale zaczyma wątplić czy tak jest w rzeczywistości.
    nie mam tego na piśmie, tylko gość telefonicznie mnie przekonywał (i
    przekonał) bo posiałem starą kartę i jak zobaczyłem że w ofercie są tylko
    nowe to zaoponowałem i chciałem bezzbliżeniowej.
    to było w sierpniu - czy ktoś z mbankiem korespondował w tym temacie
    później?

    pzdr

  • 8. Data: 2013-02-20 23:21:28
    Od: osa <w...@p...fm>

    W dniu 2013-02-20 21:05, Maruda pisze:
    > A ja proponowałbym zrobić galerię zdjęć tych wszystkich kart z
    > uwidocznieniem "gdzie zrobić dziurkę". Chyba prościej. Pokażmy bankom
    > duży palec.

    Jutro będę testował wykastrowanego Meastro z Mille, Sync już skutecznie
    zamilkł w eterze. Wystarczy 2-3mm nacięcie żyletką, nie widać żadnej
    ingerencji w kartę, a cel osiągnięty. Do końca tygodnia wrzucę fotki z
    zaznaczonym miejscem gdzie ciąć ;)

  • 9. Data: 2013-02-21 09:24:15
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2013-02-20 23:21, osa pisze:

> [...]
    > zamilkł w eterze. Wystarczy 2-3mm nacięcie żyletką, nie widać żadnej
    > ingerencji w kartę, a cel osiągnięty. Do końca tygodnia wrzucę fotki z

    Napisz po której stronie tniesz, a najlepiej uwiń się z tym zdjęciem.
    Tutaj moja Mille-DK nieco prześwietlona, zdjęcie robione byle-czym, więc
    wyszło jak wyszło, ale widać gdzie jest wrażliwy punkt antenki:

    http://img854.imageshack.us/img854/8882/millekartapp
    .jpg
    (Niniejszym udzielam czytelnikom pbb licencji CC na wykorzystanie tego
    zdjęcia w ww "galerii", o ile powstanie, bez prawa przekazywania dalej)

    To ciemne nad cyframi 33, to pasek na podpis.

    Poszukuję podobnego zdjęcia z Debit Master ING wydanej w grudniu ub.r.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda

  • 10. Data: 2013-02-21 09:38:01
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 20 Feb 2013 21:05:29 +0100, Maruda napisał(a):

    > A ja proponowałbym zrobić galerię zdjęć tych wszystkich kart z
    > uwidocznieniem "gdzie zrobić dziurkę". Chyba prościej.

    Nie prościej. Bo różne seria kart nawet z tym samym "obrazkiem" maja
    inaczej rozmieszczone antenki.