  • 21. Data: 2005-03-16 17:28:56
    Temat: Re: PKO Inteligo i radosne złego początki
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Kamil Jońca napisał(a):

    > A znasz to powiedzonko o miliardzie much ?

    > A dlaczego nie ? Już nie przesadzajmy.

    Ja naprawdę nie przesadzam i uważam, że to, co postuluje Łukasz nie ma
    żadnego sensu.

    Na szczęście banki uważają tak samo...

  • 22. Data: 2005-03-16 17:35:18
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    Wojciech Nawara said the following On 2005-03-16 18:28:

    > Ja naprawdę nie przesadzam i uważam, że to, co postuluje Łukasz nie ma
    > żadnego sensu.
    >
    > Na szczęście banki uważają tak samo...
    Uważasz, że użytkownicy tak często się mylą/zmieniają zdanie ?
    KJ

    Kontakt JID: k...@j...aster.pl

  • 23. Data: 2005-03-16 17:42:00
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Kamil Jońca napisał(a):

    > Uważasz, że użytkownicy tak często się mylą/zmieniają zdanie ?

    Nie wiem.

    Uważam, że jeśli zmienię zdanie zanim podam albo nawet zanim zdrapię kod
    i system następnym razem spyta o następny kod, to to NIE MA SENSU.

    Jeżeli się pomylę podając kod i system następnym razem spyta o kolejny -
    to także moim zdaniem NIE MA SENSU. Zamiast tego powinien istnieć
    mechanizm który blokuje dostęp do rachunku lub kartę kodów po np 3
    nieudanych próbach.

    Chociaż z dwojga złego ten drugi bezsens jest mniej bezsensowny od
    pierwszego. ;-)

  • 24. Data: 2005-03-16 17:43:45
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    Wojciech Nawara said the following On 2005-03-16 18:42:

> [...]
    >
    > Jeżeli się pomylę podając kod i system następnym razem spyta o kolejny -
    > to także moim zdaniem NIE MA SENSU. Zamiast tego powinien istnieć

    Ale jakieś uzasadnienie poza Twoim głębokim przekonaniem?
    Bo ja mam proste: utrudnienie wykorzystania już przesłanego kodu przez
    "kogoś pomiędzy mną a bankiem"
    KJ

    Kontakt JID: k...@j...aster.pl

  • 25. Data: 2005-03-16 17:45:36
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Kamil Jońca napisał(a):

    > Ale jakieś uzasadnienie poza Twoim głębokim przekonaniem?

    Nieuzasadnione utrudnienie korzystania z usług.

    > Bo ja mam proste: utrudnienie wykorzystania już przesłanego kodu przez
    > "kogoś pomiędzy mną a bankiem"

    Jest pewna granica tego utrudniania... i w mojej opinii zostałaby
    przekroczona...

  • 26. Data: 2005-03-16 17:47:20
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    Wojciech Nawara said the following On 2005-03-16 18:45:

    > Nieuzasadnione utrudnienie korzystania z usług.
    Bo ja wiem ? Przy podaniu poprawnego kodu nic się nie zmieni. Zmieni się
    "w sytuacji wyjątkowej"
    Poza tym wielokrotne pytanie o ten sam kod zaprzecza samej idei haseł
    "jednorazowych"

    KJ

    Kontakt JID: k...@j...aster.pl

  • 27. Data: 2005-03-16 17:48:27
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Kamil Jońca napisał(a):

    > Poza tym wielokrotne pytanie o ten sam kod zaprzecza samej idei haseł
    > "jednorazowych"

    Dlatego powinna istnieć blokada karty kodów po paru nieudanych próbach.
    Dlaczego nie istnieje, choćby czasowa, możliwa do odblokowania - nie wiem...

  • 28. Data: 2005-03-16 17:51:54
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    Wojciech Nawara said the following On 2005-03-16 18:48:

    > Dlatego powinna istnieć blokada karty kodów po paru nieudanych próbach.
    I sądzisz, ze to byłoby mniej upierdliwe ?
    Poza tym wydaje mi sie, ze już mBankowi zwrócono uwagę na ten problem, i
    mBank _deklarował_, że już się 2 razy o to samo hasło nie spyta. Tyle
    tylko, ze praktyka jakby temu przeczyła. Tak więc niektóre banki
    przynajmniej _chcą_ stosować takie podejście. Tyle, że nie bardzo im
    wychodzi. :-)

    KJ

    Kontakt JID: k...@j...aster.pl

  • 29. Data: 2005-03-16 19:25:55
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    Wojciech Nawara napisał(a):

    > Ja naprawdę nie przesadzam i uważam, że to, co postuluje Łukasz nie ma
    > żadnego sensu.

    Ja tam niczego nie postuluję. To było tylko nawiązanie do poprzedniego
    posta. :)

    Czy takie coś zwiększyło by bezpieczeństwo? Któż to wie... :) Mam
    wrażenie, że w pewnych momentach mogłoby nawet zmniejszyć. Dla
    przykładu: mamy sesję z bankiem, a jakiś wredny typ urządza atak typu
    man in the middle. Po wpisaniu kodu wysyła on do naszej przeglądarki
    jakąś informację o błędzie po czym sam realizuje własną transakcję na
    tym kodzie jednorazowym. Teraz:
    Scenariusz 1: bank pyta o ten sam kod 2 razy - przy próbie powtórzenia
    operacji od razu widać, że coś jest nie tak bo jeśli nasz kod został
    wykorzystany to pytanie o kolejny będzie dla nas sygnałem, że jednak
    jakaś operacja została wykonana.

    Scenariusz 2: bank nie pyta 2 razy o ten sam kod - przy próbie
    powtórzenia dostajemy pytanie o kolejny. A co się stało z poprzednim?
    Nie wiadomo i może byc problem z ustaleniem (bo działalność wrednego
    typa wcale nie musi być tożsama z jakąś operacją w historii rachunku -
    może to być np. odblokowanie kanału dostępu, który później będzie użyty
    do niecnych celów).

    Pozdrawiam!

  • 30. Data: 2005-03-16 20:01:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info> writes:

    > Uważam, że jeśli zmienię zdanie zanim podam albo nawet zanim zdrapię
    > kod i system następnym razem spyta o następny kod, to to NIE MA SENSU.

    Nie, to jest jedyne sensowne wyjscie. Z punktu widzenia bezpieczenstwa,
    a nie wygody - ale chyba hasla jednorazowe maja zapewniac bezpieczenstwo
    a nie wygode?
    Jesli istnieje taka mozliwosc, ze da sie powtornie uzyc kodu, o ktory
    system zapytal juz wczesniej (a wiec byc moze uzytkownik juz go
    probowal uzyc), to prawdopodobnie ktos, kto to projektowal, nie rozumial
    zasad uzywania kodow jednorazowych.

    > Jeżeli się pomylę podając kod i system następnym razem spyta o kolejny
    > -
    > to także moim zdaniem NIE MA SENSU.

    Gdyz? Gdyz zmarnuje sie "kod"? A jesli to nie Ty sie pomylisz, tylko
    proxy po drodze zmieni kod, zeby intruz mogl go wykorzystac za minute
    do swoich celow?

    > Zamiast tego powinien istnieć
    > mechanizm który blokuje dostęp do rachunku lub kartę kodów po np 3
    > nieudanych próbach.

    Nie mialbys szansy na druga nieudana probe. Jedyne co bys przez to
    uzyskal, to mozliwosc latwego zrobienia DoSu. Nie zebym akurat
    wierzyl ze obecnie nie da sie tego komus zrobic.
    --
    Krzysztof Halasa