    From: "Jaco" <j...@a...net.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: PKO BP - pijawki lapczywe...
    Date: Mon, 8 Apr 2002 15:27:40 +0200
    Sender: j...@p...onet.pl@pa172.antoniuk.sdi.tpnet.pl

    Pozwolę się wtrącić do dyskusji...

    news:a8qh5v$p25$1@news.onet.pl...
    > Czekaj chlopie. A czy ja gdzies powiedzialem, ze jestem za zwiazkami
    > zawodowymi???
    > Wolny liberalny handel miedzynarodowy? Nie kpij. Poczytaj sobie wiecej
    jaki
    > on byl wolny jak sie USA i Japonia rozwijaly. Teraz to nagle chca wolnego
    > handlu, jak maja niekwestionowana pozycje mocarstwowa.

    Tutaj masz dużo racji. Kraje jak Japonia czy Korea na poczatku rozwoju,
    jedyne co importowały to technologie z zachodu.

    > Zreszta ostatnie wprowadzenie cel na stal... chyba mowi wszystko za
    siebie,
    > jak oni traktuja wolny handel.

    Kolejny IMHO celny argument. Stalownie w USA są zacofane w porównaniu do
    europejskich i tu nawet wrodzony liberalizm republikanów nie przeszkodził im
    w chronieniu własnego rynku.

    Z drugiej jednak strony, przez lata chroniony był nasz rynek samochodowy.
    Przepłacalismy na cle za importowane samochody. I co z tego mamy? Nic. Jedno
    wielkie nic.

    Wynika z tego że nie ma prostych recept.

    > Widzisz ja kierunki tez znam, tylko, ze twierdze, ze:
    > 1) samo obnizenie stop gowno za przeproszniem da
    > 2) same dzialania liberalizujace kodeks pracy, itp. itd tez nic nie da
    (BTW
    > jak sie obronisz przed argumentem, ze kiedy mielismy 7% wzrost
    gospodarczy,
    > spadajaca inflacje, to kodeks dzialal, a nagle teraz go trzeba zmienic??)

    Po prostu były inne impulsy wzrostu, które teraz uległy wyczerpaniu.
    Pracodawcom opłacało się zatrudniac pracowników pomimo krępującego ich
    gorsetu w postaci kodeksu pracy. Oprócz tego na początku lat 90 gospodarka
    gospodarka była mniej zbiurokratyzowana, mniej koncesji, zezwoleń itepe co
    pozwalało się lepiej rozwijać. Duża w tym zasługa Balcerowicza. Nie
    zapominajmy też jaką rolę odgrywał export na wschód.

    > Dla mnie powinno isc to razem. Bez obnizenia i to znacznego stop
    > procentowych i jednocznesnej liberalizacji kodeksu pracy, obnizeniu
    podatkow
    > i akcyzy, uproszczenia procedur i likwidacji biurokracji NIE da sie nic
    > ruszyc.

    Gwałtowne ruchy typu obniżenie skokowe stóp procentowych jeszcze nikomu nie
    wyszły na dobre... Spowodują gwałtowny wzrost inflacji, którego ograniczanie
    będzie bardzo kosztowne. RPP redukuje stopy a to ze czyni to stopniowo i
    ostroznie nie powinno być zarzutem. Nie zapomnij że to nie Balcerowicz jest
    winien wysokich kredytów w bankach tylko wysoki deficyt budżetowy
    finansowany przez banki i sprawiający że nie opłaca im się ryzykować i
    rozwijać szerokiej akcji kredytowej wśród przedsiębiorstw. Kasa z budżetu
    wypływa na wszelkie możliwe sposoby (np przez różne agencje pozwalajace
    napchać kasę kolesiom) a rząd Millera pozoruje tylko ruchy zeby ten wypływ
    ograniczyć.

    Jaco