    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Oszczędności - to chyba pasuje do pbb?
    Date: Mon, 3 Jul 2023 12:35:02 +0200

    On Sun, 2 Jul 2023 23:53:53 -0700 (PDT), witrak() wrote:
    > Ponieważ Tauron przysłał mi rachunek z pierwsze półrocze z dopłatą
    > przeszło 2kpln, postanowiłem poszukać oszczędności. Możliwością,

    Przeanalizuj szczegółowo za co ta dopłata.

    Ogólnie - prąd podrożał, bo węgiel podrożał. I teraz wyrownanie.

    > jaką zauważyłem, jest zmiana mocy umownej. Wiem, że mam ją
    > ustawioną bardzo wysoko, bo wpisano mi w umowę wartość równą mocy
    > przyłączeniowej (12kW), czego nie oprotestowałem, bo w tych czasach

    To nie jest wysoko. To sa 3 fazy po 16A.

    > (30 lat temu) nikomu się nie śniło o opłacie dystrybucyjnej - była
    > jedna cena za kWh i tyle.

    A zobacz ile teraz za to płacisz - chyba niewiele.

    > No i teraz pojawił się problem, bo matoły, piszące na różnych portalikach o tym,
    jak to można oszczędzić na opłatach dopasowując moc umowną do potrzeb, z elektryki
    wiedzą raczej niewiele, mylą moc z energią, kilowaty z kWh itd.

    > Zatem pytanie do społeczności: ktoś wie coś na ten temat? W szczególności chciałbym
    uzyskać potwierdzenie jednej z hipotez dotyczących definicji.

    > Jedni rabini mówią, że to jest maksymalna *moc*, jaką zdarza się pobierać z sieci i
    sugerują, żeby popatrzeć na licznik en.el. bo nowoczesne mają taki odczyt (mój nie
    ma...).

    Tak jest. Mozesz cos poczytac w cenniku/regulaminie jak to dokładnie
    sie liczy, i jak rozlicza przekroczenie :-)

    > Inni rabini powiadają, że trzeba popatrzeć na rachunki i jeśli
    > (miesięczny? dzienny?) pobór *energii* jest mniejszy niż *moc
    > umowna* (hm...), to można skorygować w dół.

    srednia moc miesięczna czy dzienna.
    Ale:
    a) patrz na licznik - jak masz nowoczesny, to on liczy i moce chwilowe
    (srednie 15 minutowe?) i przekroczenia.
    Jak masz stary licznik ... to bedziesz miał nowy :-)

    b) wraz ze zmianą mocy przyłącza, zmieniane są bezpieczniki
    (przedlicznikowe).
    przepalą sie przy poborze większej mocy (prądu), i zostaniesz bez
    prądu, za to z rachunkiem za wymianę - bo one zaplombowane.

    > Ja to sobie tłumaczę w
    > ten sposób, że to jest sugestia, aby moc umowną ustalać w oparciu o
    > moc średnią,

    Dawniej troche uzasadnione, bo licznik liczył tylko energię.

    > bo w którymś miejscu wyczytałem, że jak zużycie
    > energii przekroczy limit, to będę płacił kary (policzą mi po bardzo
    > podwyższonych stawkach?). Ale o tyle mi to nie pasuje, że gdzie
    > indziej piszą o karach za ponadnormatywny pobór mocy...

    Bo:
    -od dawna był ponadumowny pobór mocy. Ale trudne do wykrycia na
    starych licznikach z tarczą, ale tez rzadko przekraczane, bo te
    bezpieczniki..

    -teraz osoby prywatne mają promocyjną cenę za pierwsze 2000kWh energii
    rocznie. Następne dużo drozej. Jak dlugo się to utrzyma ... być moze
    tylko do konca roku.

    > I od razu spieszę zaznaczyć, że powyższe nie ma związku z mocą przyłączeniową - na
    pewno jej nie przekraczam i nie przekroczę.

    Nigdy nie mów nigdy.
    Kuchenka elektryczna, grzanie cieplej wody, ogrzewanie pompą ciepła,
    klimatyzacja na lato, ładowanie samochodu elektrycznego ...

    J.