  • Data: 2023-07-03 21:44:42
    Temat: Re: Oszczędności - to chyba pasuje do pbb?
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 03.07.2023 o 08:53, witrak() pisze:
    > Ponieważ Tauron przysłał mi rachunek z pierwsze półrocze z dopłatą przeszło 2kpln,
    postanowiłem poszukać oszczędności. Możliwością, jaką zauważyłem, jest zmiana mocy
    umownej.

    https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/003996

    "Moc umowna i moc pobrana

    Jako firma płacisz stałą opłatę za każdą kW mocy umownej. Im jest ona wyższa, tym
    wyższy
    jest twój rachunek. Dlatego porównaj faktury za ostatnie 2 miesiące. Sprawdź, jak
    wygląda
    stosunek mocy umownej (wartość stała zgodna z zawartą umową) do mocy pobranej
    (średnia moc
    pobrana w danym okresie rozliczeniowym). Zastanów się, czy nie warto wprowadzić zmian
    tym zakresie.

    Jeżeli średnia moc pobrana w okresie 12 miesięcy jest niższa od mocy umownej o więcej
    niż
    10%, warto obniżyć moc umowną u twojego operatora.

    Każdy z głównych operatorów (Enea, Energa, E.ON, PGE, Tauron) dopuszcza zmianę mocy
    umownej raz na 12 miesięcy.

    Jeżeli moc, którą pobierasz, jest dużo niższa, to zastanów się czy warto utrzymywać
    moc
    niedostosowaną do twoich potrzeb i za nią płacić. Pamiętaj, że każdy z operatorów
    wyznacza
    termin (Enea i Tauron - 30 września, Energa i PGE - 31 października), do którego
    należy
    zgłosić nową, zmniejszoną wartość mocy umownej. Jeśli ten warunek nie zostanie
    spełniony i
    zmiana zostanie zgłoszona później, będzie się to wiązało z doliczeniem 10% do
    składnika
    stałego stawki sieciowej w rozliczeniu za świadczenie usług dystrybucyjnych dla
    całego
    okresu objętego korektą. Takie odsetki mogą skutecznie zniwelować oszczędność
    wynikającą z
    przyjęcia bardziej opłacalnego, niższego poziomu mocy umownej.

    Jeżeli z kolei twoja moc umowna w stosunku do mocy pobranej jest za niska, wtedy na
    fakturze pojawi się dodatkowa pozycja: Opłata za przekroczenia mocy.

    Sprawdź, o ile przekraczasz moc umowną w ostatnich 12 miesiącach, i ustal, o ile
    należy ją
    podnieść u twojego dystrybutora energii. Pamiętaj, że bardziej ci się opłaca zapłacić

    więcej za zamówioną moc niż opłatę za przekroczenie mocy.

    Zwiększenie mocy umownej odbywa się bez dodatkowych opłat, o ile nie wymaga to
    dostosowania układu pomiarowo-rozliczeniowego (ma to miejsce w sytuacji, gdy stara
    moc
    umowna jest mniejsza lub równa 40 kW, a nowa moc wynosi powyżej 40 kW)."

    Wszystko oczywiście dotyczy firmy, o ile wiem przy gospodarstwie domowym różnicy w
    opłatach nie ma.

    Dobrze bym to przemyślał, bo na mój wniosek o zwiększenie i dwie reklamacje tauron
    nie
    raczył odpowiedzieć od roku, mam tylko potwierdzenia, że dostali. :)