  • 1. Data: 2008-10-22 05:54:29
    Temat: Od kiedy zmiana w BFG?
    Od: "XXX" <X...@Z...eu>

    Witam!

    Od kiedy będą obowiązywały podwyższone progi
    gwarancji depozytów w BFG? Jakim aktem są te
    sprawy regulowane?

    Pozdrowienia

  • 2. Data: 2008-10-22 06:41:53
    Temat: Re: Od kiedy zmiana w BFG?
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > Od kiedy będą obowiązywały podwyższone progi
    > gwarancji depozytów w BFG? Jakim aktem są te
    > sprawy regulowane?

    Zacytuję kolegę z postu kilka pozycji niżej:
    "Znacznie lepiej jest tak jak teraz - 22,5 kEUR na łebka w każdym banku a
    nie 50 kEUR na łebka w ogóle"
    Czyli jest to podwyzszenie przez obniżenie. Chociaż drobni
    depozytariusze zyskaja a wieksi niestety nie.

    Krzysiek

  • 3. Data: 2008-10-22 06:57:04
    Od: first <n...@a...all>

    On Wed, 22 Oct 2008 07:54:29 +0200, "XXX" <X...@Z...eu> wrote:

    >Witam!
    >
    >Od kiedy będą obowiązywały podwyższone progi
    >gwarancji depozytów w BFG? Jakim aktem są te
    >sprawy regulowane?
    >
    >Pozdrowienia

    Przeczytaj watek troche powyzej - ze bedzie to podwyzka przez obnizke
    :-( 50 tys ale we wszytkich bankach, a nie jak do tej pory 22,5 ale
    w kazdym.

    Pozdr.

  • 4. Data: 2008-10-22 09:57:15
    Od: poziomek <p...@g...com>

    A ja proponuje poczytac tu:
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Projekt-ustawy-o-BFG
    -z-powodu-kontrowersji-wrocil-do-drugiego-czytania-1
    850504.html

    i nie puszczac w obieg plotek.

    - 50tys Euro per osba per bank
    - gwarancje bezterminowa
    Kiedy wejdize? Chyba na dniach?

  • 5. Data: 2008-10-22 10:09:07
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > http://www.bankier.pl/wiadomosc/Projekt-ustawy-o-BFG
    -z-powodu-kontrowersji-wrocil-do-drugiego-czytania-1
> [...]
    Ale to wlasnie jeszcze nie jest jasne. W cytowanym przez ciebie artykule
    jest "zdaniem MF" i tam faktycznie pisza o gwarancjach 50tys euro w kazdym
    banku.
    Ale np tu:
    http://finanse.interia.pl/wiadomosc-dnia/news/bogats
    i-z-gwarancja-do-90-proc,1197175
    jest wypowiedz Pani minister "...ochrona dla 50 tys. euro dotyczy jednej
    osoby i depozytów w calym systemie bankowym"

    Krzysiek

  • 6. Data: 2008-10-22 13:54:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "kris" <k...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > nie 50 kEUR na łebka w ogóle"
    > Czyli jest to podwyzszenie przez obniżenie. Chociaż drobni
    > depozytariusze zyskaja a wieksi niestety nie.

    Bajki. Nie ma obecnie mowy o gwarancjach na 22.5 keuro, max to 20350
    keuro (1000 + 90% z 21500). Po drugie, to akurat takie gwarancje maja
    sens w przypadku upadlosci jednego wzglednie malego banku, albo kilku
    naprawde malych. Jaka jest szansa, ze ktos bedzie mial pieniadze po
    22500 euro przynajmniej w 3 bankach, i to wlasnie (tylko) te 3 banki
    jednoczesnie upadna? No nie wiem, beda przyjmowac depozyty na 25%
    i ktos wezmie to za dobra monete i zainwestuje tam wiecej niz
    obowiazujace wtedy gwarancje BFG?

    Nawet jesli tak zrobi, to straci (przy 3 * 22500 euro) 17500 euro,
    a gdyby gwarancje obejmowaly kazdy bank z osobna na obecnych
    warunkach, stracilby 6450 euro. IMHO rozsadna kara za glupote.

    Natomiast zdecydowanie bardziej typowy przypadek jest taki, ze
    np. ktos sprzedaje mieszkanie za 500 kzl, i ma te pieniadze w jednym
    banku, wtedy traci prawie wszystko. Podobnie firmy, wystarczy ze
    klient zaplaci np. 300 kzl (albo 3 Mzl) i bank upadnie, strata jest
    wtedy prawie calkowita. 50 keuro, choc nie rozwiazuje problemu, jest
    jednak mniej niekorzystnym rozwiazaniem.

    Jakby wszystkie banki zaczely upadac to gwarancje BFG tak czy owak
    beda niczym.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 7. Data: 2008-10-22 17:24:10
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    kris napisał(a) w wiadomości: ...

> [...]
    >jest wypowiedz Pani minister "...ochrona dla 50 tys. euro dotyczy jednej
    >osoby i depozytów w calym systemie bankowym"

    To mnie wcześniej cytowano... powtórzę:
    Każde gwarancje to zwiekszenie kosztów, które zostaną przerzucone na
    wszystkich klientów, tych co ich nie potrzebują również. Czyli kolejne
    przymusowe ubezpieczenie, tyle, ze na rachunku takiej pozycji nie ma.
    Dotychczasowa wielkość była na poziomie większości państw Europy,
    czyli jak dla nas i tak wysoko (pamięta ktoś jak było 8000 EUR?).
    Zwiększanie to zły pomysł a szczególnie w wersji pani minister, bo
    zniechęca ludzi do zapobiegliwości, czyli rozkładania swoich środków
    w różne miejsca. To nie dotyczy tylko obecnej sytuacji ale w ogóle
    - ryzykujący niech ma szansę więcej zarobić ale też więcej stracić
    i tej szansy nie wolno mu odbierać.
    Rozłożenie środków daje bankom równiejszy dostęp do kapitału
    klientów. Teoretycznie zmniejsza prawdopodobieństwo utraty płynności
    przez jakiś bank, a obecnie przy ograniczeniu pożyczek na rynku
    międzybankowym to nawet praktycznie...
    Z dwojga złego, w imię zasad wolałbym już 50 tys. EUR w kazdym banku.
    Jeszcze bardziej irytujące jest, że podobne decyzje zapadają już
    nie suwerennie w poszczególnych państwach ale pod naciskiem na forum
    miedzynarodowym bez uwzględniania lokalnej specyfiki. Na szczęście
    nie każą jeszcze gwarantować z budżetów a radykalne poczynania Irlandii
    czy (nieco inne) Islandii są nawet krytykowane np. przez W. Brytanię
    ("nieuczciwa konkurencja..."). Na razie...
    No i pytanie: czy w projekcie ustawy przewidziano formę i termin
    powrotu do obecnych zasad gwarancji czy o tym "zapomnieli"?

    Arek

  • 8. Data: 2008-10-22 21:56:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde> writes:

    > To mnie wcześniej cytowano... powtórzę:

    Lubisz powtarzac bajki?

> [...]
    > wszystkich klientów, tych co ich nie potrzebują również. Czyli kolejne
    > przymusowe ubezpieczenie, tyle, ze na rachunku takiej pozycji nie

    Z ta drobna roznica, ze BFG to nie jest zadne ubezpieczenie, ale
    raczej skladka w razie wpadki. Nie ma wpadki, nie ma kosztow.

    > Dotychczasowa wielkość była na poziomie większości państw Europy,
    > czyli jak dla nas i tak wysoko (pamięta ktoś jak było 8000 EUR?).

    Co to znaczy "jak dla nas"? Skad te wieczne kompleksy, specjalistow
    w Polsce mamy czesto lepszych niz w innych krajach, konta w Polskich
    bankach moga zakladac obywatele pozostalych panstw UE dokladnie tak
    samo jak Polacy w pozostalych panstwach. Nawet mieszkania podobno juz
    nie sa tansze?

    Skad wiesz ze po zmianie nie bedzie to obowiazkowy poziom takze reszty
    Europy?

    > Zwiększanie to zły pomysł a szczególnie w wersji pani minister, bo
    > zniechęca ludzi do zapobiegliwości, czyli rozkładania swoich środków
    > w różne miejsca.

    To nie jest zadna zapobiegliwosc tylko zwykle odczynianie urokow.
    Wybacz, jesli ktos ma zonglowac pieniedzmi tylko po to, zeby w razie
    upadku banku jak najwiecej ich wyciagnac od tego samego funduszu, to
    nawet nie wiem jak to nazwac.

    > To nie dotyczy tylko obecnej sytuacji ale w ogóle
    > - ryzykujący niech ma szansę więcej zarobić ale też więcej stracić
    > i tej szansy nie wolno mu odbierać.

    Tu ryzykujacy nie ma szansy wiecej zarobic (chyba ze na jakims dziwnym
    banku dajacym przez chwile dwa razy tyle % w "promocji"), a wysokosc
    straty to ruska ruletka, nie nastepstwo dzialan danej osoby.

> [...]
    > klientów. Teoretycznie zmniejsza prawdopodobieństwo utraty płynności
    > przez jakiś bank, a obecnie przy ograniczeniu pożyczek na rynku

    Nie wydaje mi sie. Tak by bylo gdyby liczba klientow byla porownywalna
    z iloscia bankow.

    > Z dwojga złego, w imię zasad wolałbym już 50 tys. EUR w kazdym
    > banku.

    Jest tu pewien problem praktyczny. Wiesz, zalozmy ze "kazdy bank"
    upadnie. Kto mialby wtedy placic gwarancje?

    > Jeszcze bardziej irytujące jest, że podobne decyzje zapadają już
    > nie suwerennie w poszczególnych państwach ale pod naciskiem na forum
    > miedzynarodowym bez uwzględniania lokalnej specyfiki.

    A co to jest "lokalna specyfika"? $1 albo mniej dziennie na osobe
    w niektorych panstwach czarnej Afryki albo to, ze ludzie nie wiedza ze
    wojna (II WS) sie skonczyla gdzies tam w Azji? Tyle ze UE az tak
    daleko nie siega.

    Przeciez to sa minimalne gwarancje (50 keuro trudno nazwac fortuna
    nawet w Polsce), kazde panstwo moze je zwiekszyc.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 9. Data: 2008-10-23 06:02:49
    Od: "XXX" <X...@Z...eu>

    To w końcu od kiedy będą obowiązywały te nowe progi?
    Chodzi mi o jakieś informacje z podaniem ich źrodła
    (przynajmniej prasowego), a nie o dywagacje.

    Ponadto zasada, że będzie to dotyczyło wszystkich kont
    we wszystkich bankach razem na daną osobę, a nie w każdym
    banku osobno, przynajmniej dla mnie, jest wystarczająca. :-)

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2008-10-23 11:06:55
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > Ponadto zasada, że będzie to dotyczyło wszystkich kont
    > we wszystkich bankach razem na daną osobę, a nie w każdym
    > banku osobno, przynajmniej dla mnie, jest wystarczająca. :-)
    >
    > Pozdrawiam
    wyobraź sobie, ze jak padnie wiele banków to państwo będzie miało środki
    na wypłaty dla wszystkich?

    --
    pozdrawiam
    RobertS