    From: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Od kiedy zmiana w BFG?
    Date: Wed, 22 Oct 2008 19:24:10 +0200

    kris napisał(a) w wiadomości: ...

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Projekt-ustawy-o-BFG
    -z-powodu-kontrowersji-wrocil-do-drugieg
    o-czytania-1850504.html

    >Ale to wlasnie jeszcze nie jest jasne. W cytowanym przez ciebie artykule
    >jest "zdaniem MF" i tam faktycznie pisza o gwarancjach 50tys euro w kazdym
    >banku.
    >Ale np tu:
    >http://finanse.interia.pl/wiadomosc-dnia/news/bogat
    si-z-gwarancja-do-90-proc,1197175
    >jest wypowiedz Pani minister "...ochrona dla 50 tys. euro dotyczy jednej
    >osoby i depozytów w calym systemie bankowym"

    To mnie wcześniej cytowano... powtórzę:
    Każde gwarancje to zwiekszenie kosztów, które zostaną przerzucone na
    wszystkich klientów, tych co ich nie potrzebują również. Czyli kolejne
    przymusowe ubezpieczenie, tyle, ze na rachunku takiej pozycji nie ma.
    Dotychczasowa wielkość była na poziomie większości państw Europy,
    czyli jak dla nas i tak wysoko (pamięta ktoś jak było 8000 EUR?).
    Zwiększanie to zły pomysł a szczególnie w wersji pani minister, bo
    zniechęca ludzi do zapobiegliwości, czyli rozkładania swoich środków
    w różne miejsca. To nie dotyczy tylko obecnej sytuacji ale w ogóle
    - ryzykujący niech ma szansę więcej zarobić ale też więcej stracić
    i tej szansy nie wolno mu odbierać.
    Rozłożenie środków daje bankom równiejszy dostęp do kapitału
    klientów. Teoretycznie zmniejsza prawdopodobieństwo utraty płynności
    przez jakiś bank, a obecnie przy ograniczeniu pożyczek na rynku
    międzybankowym to nawet praktycznie...
    Z dwojga złego, w imię zasad wolałbym już 50 tys. EUR w kazdym banku.
    Jeszcze bardziej irytujące jest, że podobne decyzje zapadają już
    nie suwerennie w poszczególnych państwach ale pod naciskiem na forum
    miedzynarodowym bez uwzględniania lokalnej specyfiki. Na szczęście
    nie każą jeszcze gwarantować z budżetów a radykalne poczynania Irlandii
    czy (nieco inne) Islandii są nawet krytykowane np. przez W. Brytanię
    ("nieuczciwa konkurencja..."). Na razie...
    No i pytanie: czy w projekcie ustawy przewidziano formę i termin
    powrotu do obecnych zasad gwarancji czy o tym "zapomnieli"?

    Arek