  • 1. Data: 2009-04-26 08:09:13
    Temat: Noble - kolejna próba zmiany warunków kredytu
    Od: "scholastyk" <s...@c...onet.pl>

    Witam,
    Mam kredyt hipoteczny na jakieś 115000 CHF w Noble Bank/Metrobank. Ustami swoich
    "doradców" z Open Finance bank zaproponował mi kolejną, wspaniałą ofertę. Przez
    2 lata mógłbym obniżyć swą ratę z 1200 zł do 200-300 zł...

    Pan doradca zaproponował obniżenie oprocentowania kredytu do 1% na 2 lata i
    przez te 2 lata spłacanie tylko raty odsetkowej. Dla kapitału w tym czasie
    podnosi się marżę i po 2 latach dopisuje do salda zadłużenia. Oferta jest tak
    zagmatwana, że postanowiłem się nią z wami podzielić:

    http://www.slideshare.net/scholastyk/mini-procent-ii
    -prezentacja-waluty

    Co sądzicie na ten temat? A może jednak, jak przekonywał doradca, opłaca się z
    niej skorzystać a różnicę na racie sumiennie przez 2 lata odkładać?

    Pozdrawiam
    scholastyk

    P.S. Martwią mnie trochę te ciągłe oferty banku - kredyt mam na 30 lat, a co 2
    miesiące dzwonią do mnie doradcy OF i proponują jakieś modyfikacje... Czy tak
    już będzie do końca?

  • 2. Data: 2009-04-26 10:15:55
    Temat: Re: Noble - kolejna próba zmiany warunków kredytu
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    scholastyk wrote:

    > Co sądzicie na ten temat?

    Generalnie jeszcze się nie spotkałem z ofertą, która byłaby lepsza dla
    mnie, a nie dla banku/posrednika.

  • 3. Data: 2009-04-26 11:08:14
    Od: Andrzej <a...@p...de>

    Użytkownik scholastyk napisał:
> [...]
    > miesiące dzwonią do mnie doradcy OF i proponują jakieś modyfikacje... Czy tak

    z tego co zrozumiałem: bank oferuje ci zawieszenie spłaty rat kapitału
    przez okres 24 miesięcy, płacisz jedynie odsetki wg oprocentowania 1%,
    ale po dwóch latach masz więkcej kapitału do spłacenia.
    różnica w ratach, których nie spłaciłeś przez dwa lata jest doliczana do
    salda kredytu, z tym, że rata odsetkowa tych rat obliczana jest przy
    zastosowaniu oprocentowania powiększonego o 1,25 punktu procentowego
    (czyli przy obecnym liborze 3m 0,4 i marży banku 1,95 daje to % = 3,6)
    A potem odroczone raty odsetkowe doliczane są do salda zadłużenia.
    dla 150 000chf rata teraz wynosi 581chf (dla libor 0,4 +1,95 marży)
    kapitał który byś spłacił prez te dwa lata (przy oprocentowaniu nie
    zmienionym): 7050chf plus odsetki: 6 900chf.
    przez te dwa lata będziesz spłacał tylko odsetki przy 1%, co da kwotę:
    2900chf, ale odsetki które ci narosną i zostaną dopisane do kapitału po
    dwóch latach to ok 800 chf (różnica odsetek obliczonych dla 3,6% i
    odsetek obliczonych dla 1% przez dwa lata).
    podsumowując:
    rata dla 150 000chf na 30 lat teraz wynosi 581,05chf; za dwa lata dla
    kwoty 150000+800=150 800chf wyniosą: 612,97chf przy załozeniu że libor
    3m się nie zmieni.
    Druga sprawa: teraz libor jest na bardzo niskim poziomie i pozwala na
    szybszą spłatę kapitału kredytu (w zależności od marży banku, ale część
    kapitałowa raty stanowi ponad 50% całej raty), za dwa lata lub
    wcześniej, jak libor podskoczy, w miesięcznej racie będziesz miał
    większość odsetek w racie (a i oprocentowanie niespłaconych rat i saldo
    kredytu też podskoczy, bo 3,6% uwzględnia libor z dziś)
    Jak napisali w prezentacji: "wychodząc naprzeciw państwa prośbom" -
    obniżamy ratę teraz, aby zwiększyć ją później i zarobić na was więcej :)
    Trzecia sprawa: jeśli frank będzie spadał w ciągu tych dwóch lat - punkt
    dla ciebie, ale co jeśli pociągnie do góry, powiedzmy o 10-15% w
    stosunku do kursu z dziś? (tu potrzebna jest szklana kula)
    pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-04-27 08:11:05
    Od: Maverick <m...@p...fm>

    Andrzej wrote:
> [...]
    > dla ciebie, ale co jeśli pociągnie do góry, powiedzmy o 10-15% w
    > stosunku do kursu z dziś? (tu potrzebna jest szklana kula)

    a ja dodam czwarta - zapewne bank zechce jakas prowizje za taka zmiane
    (przynajmniej wczesniej zawsze tak bylo...)
    --
    Regards,
    Maverick

  • 5. Data: 2009-04-27 10:18:14
    Od: "scholastyk" <s...@c...onet.pl>

    > a ja dodam czwarta - zapewne bank zechce jakas prowizje za taka zmiane
    > (przynajmniej wczesniej zawsze tak bylo...)

    Akurat w tej ofercie bank nie pobiera prowizji. Wystarczy mu, że podniesie
    marżę na kapitale i tej części odsetek, których spłata jest zawieszona.
    W mojej ocenie oferta ta jest korzystna tylko dla osób, które mają problemy z
    bieżącą płatnością rat kredytu.
    Wydaje mi się, że bank próbuje takich sztuczek bo w chwili obecnej libor jest
    niski, kredyt jest nisko oprocentowany i płacę niewielkie odsetki :)
    Pan doradca bredził coś w rozmowie telefonicznej, że bankowi zależy na tym
    aneksie, bo musi odprowadzać zbyt duże rezerwy do NBP...

    generalnie oferta tak zagmatwana, że musi być w tym jakiś szwindel :)

    Pozdrawiam
    scholastyk

  • 6. Data: 2009-04-27 18:41:52
    Od: Andrzej <a...@p...de>

    Użytkownik scholastyk napisał:

    > Pan doradca bredził coś w rozmowie telefonicznej, że bankowi zależy na tym
    > aneksie, bo musi odprowadzać zbyt duże rezerwy do NBP...

    dobre, hehehe
    ciekawe, ile ci profesjonalni doradcy biora prowizji za ten produkt