  • 1. Data: 2013-03-21 21:20:12
    Temat: No i dupa blada - od moneyback i cashback trzeba się opodatkować!!!! Jest oficjalna odpowiedź Ministra Finansów
    Od: m...@g...com

    Niestety trzeba sie samemu opodatkować

    To że banki nie wystawiły PIT-8C nie zwalnia nas z tego

    CZy złożyliście już swój PIT i czy wpisaliście tam przychody z cashback czy moneyback
    jakie dostaliście od banków. Bo z tej odpowiedzi wynika ze trzeba!!!

    Podatek od moneyback

    Interpelacja nr 13886 do ministra finansów w sprawie rozbieżności w interpretacji
    przepisów dotyczących opodatkowania usługi moneyback

    Zgłaszający Roman Kaczor

    Adresat minister finansów

    Data wpływu interpelacji 25-01-2013

    Data ogłoszenia interpelacji 07-02-2013 (posiedzenie nr 33)

    Odpowiadający Maciej Grabowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów

    Data wpływu odpowiedzi na interpelację 25-02-2013

    Data ogłoszenia odpowiedzi na interpelację 07-03-2013 (posiedzenie nr 35)

    Szanowny Panie Ministrze! Zwracam się do Pana z interpelacją dotyczącą rozbieżności
    interpelacji dotyczącej opodatkowania usługi moneyback, oferowanej przez wiele
    banków, swoim klientom w celu podniesienia atrakcyjności oferty bankowej. W chwili
    obecnej tą popularną usługę dołączaną przez banki do kont osobistych w różnych
    postaciach oferuje kilkanaście banków. Zwracanie klientom od 0,5 do 5% wartości
    zrealizowanej transakcji w przypadku płatności kartą płatniczą stanowi swego rodzaju
    reklamę i zachętę dla klientów banków do korzystania z ich usług. Z informacji
    przedstawionych w prasie wynika, iż z kont, które mają opcję moneyback korzysta
    kilkaset tysięcy osób w kraju. Ponieważ rozpoczął się okres rozliczeń podatkowych,
    klienci banków, w związku z rozbieżną interpretacją przepisów zastanawiają się, czy
    wypełniając PIT powinni go uzupełnić o przychody z tytułu moneyback, mimo iż banki
    przekonują, że nie ma takiej konieczności. Warto w tym miejscu również podkreślić, iż
    klienci banków są zdezorientowani, gdyż placówki te nie wystawiają żądanych PIT-ów.

    Jak podaje jeden z banków dochód z moneyback to tzw. sprzedaż premiowana, wolna od
    podatku do kwoty 760 zł.

    W podobnym tonie wypowiedziała się Izba Skarbowa w Warszawie, udzielając odpowiedzi
    dla jednego z banków, uznając, iż moneyback należy traktować jako nagrodę promocyjną,
    która do kwoty 760 zł jest zwolniona z podatku dochodowego.

    Wobec powyższego nie ulega wątpliwości, iż rozbieżność interpretacji przedmiotowych
    przepisów może doprowadzić do dezinformowania wielu tysięcy podatników, którzy mogą
    zostać ukarani za brak przedstawienia w rozliczeniu PIT kwoty z tytułu moneyback.

    Wobec powyższego zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:

    Jak należy traktować przychód z tytułu moneyback?
    Czy powinien on być uwzględniony w rozliczeniu PIT, a jeśli tak to od jakiej
    kwoty?
    Czy w przypadku, kiedy kwota 760 zł zostanie przekroczona, banki powinny wystawić
    swoim klientom PIT?

    Z poważaniem

    Poseł Roman Kaczor

    Oława, dnia 25 stycznia 2013 r.

    Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na
    interpelację nr 13886 w sprawie rozbieżności w interpretacji przepisów dotyczących
    opodatkowania usługi moneyback

    Szanowna Pani Marszałek! W związku z interpelacją pana posła Romana Kaczora przesłaną
    przy piśmie z dnia 31 stycznia 2013 r., nr SPS-023-13886/13, w sprawie opodatkowania
    usługi moneyback uprzejmie informuję.

    Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
    dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) wolna od
    podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i
    emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja)
    oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także
    nagród związanych ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych
    lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze
    sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z
    prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód
    z tej działalności.

    Stosownie do postanowień art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16,
    poz. 93, z późn. zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na
    kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać
    i zapłacić sprzedawcy cenę.

    Umowa rachunku bankowego jest uregulowana w odrębnym przepisie, tj. w art. 725
    Kodeksu cywilnego, który stanowi, iż przez umowę rachunku bankowego bank zobowiązuje
    się względem posiadacza rachunku, na czas oznaczony lub nieoznaczony, do
    przechowywania jego środków pieniężnych oraz, jeżeli umowa tak stanowi, do
    przeprowadzania na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych. W konsekwencji ten stosunek
    prawny nosi znamiona umowy zlecenia.

    Mając powyższe na uwadze, uprzejmie wyjaśniam, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 nie
    będzie miał zastosowania do sytuacji, o której mowa w interpelacji, gdyż umowy
    obejmujące realizację usług rachunku bankowego nie można uznać za umowę sprzedaży.

    Zatem przychodu otrzymanego od banku z tytułu dołączanej do rachunku bankowego usługi
    moneyback nie można uznać za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową.

    W związku z tym otrzymane na takiej podstawie kwoty stanowią przychód z innych
    źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy i
    podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach
    wg skali podatkowej.

    Na banku dokonującym na rzecz swoich klientów takich wypłat spoczywa obowiązek
    sporządzenia rocznej informacji PIT-8C wynikający z art. 42a ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych.

    Informację tę bank jest obowiązany w terminie do końca lutego następnego roku
    podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik
    urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku
    podatników, którzy w Polsce podlegają ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, urzędowi
    skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach
    opodatkowania osób zagranicznych.

    Z poważaniem

    Podsekretarz stanu

    Maciej Grabowski

  • 2. Data: 2013-03-21 21:27:26
    Od: m...@g...com

    a tu kolejny dowód na to:

    http://www.sfera-finansow.pl/wiadomosci/korzystasz-z
    -moneyback-lepiej-uwzglednij-go-w-rozliczeniu-podatk
    owym/

  • 3. Data: 2013-03-21 22:13:49
    Od: m...@g...com

    no co jest ludzie

    nic nie powiecie nic nie dyskutujecie

    przeciez to taka ważna sprawa

    czy wpisaliście w Pita z własnej woli swoje przychody z moneyback lub cashback

    hej jest tam kto czytacie to w ogóle

  • 4. Data: 2013-03-21 22:27:24
    Od: eisenberg <e...@n...pl>

    Za ile lat wstecz trzeba dokonać samoobliczenia tego podatku i zapłacić z odsetkami?
    Za sześć.
    Już lecę z donosem na samego siebie i z kasą w zębach. Obowiązkowy tzw. żal czynny
    przy tym http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/763546.html

  • 5. Data: 2013-03-21 22:34:13
    Od: m...@g...com

    W dniu czwartek, 21 marca 2013 22:27:24 UTC+1 użytkownik eisenberg napisał:
> [...]
    odsetkami? Za sześć.

    > Już lecę z donosem na samego siebie i z kasą w zębach. Obowiązkowy tzw. żal czynny

    ale przeziez jak wół tam pisze ze czynny zal nie zadziała jak urzad cie wezwie i
    bedzie juz kontrolował

  • 6. Data: 2013-03-21 22:47:32
    Od: <8...@7...224732.invalid> (Tom N)

    m...@g...com w
    ups.com>:

> [...]

    > przeciez to taka ważna sprawa

    > czy wpisaliście w Pita z własnej woli swoje przychody z moneyback lub cashback

    Jaka interpelacja taka odpowiedź...

    "Szanowny Panie Ministrze, czy jeżeli podatnik nabył towar za 1000 PLN , ale
    mógł nabyć ten sam towar za 2000 PLN to czy różnica 1000 PLN stanowi jego
    przychód, który powinien opodatkować (a dostawca tańszego towaru powinien
    wystawić mu PIT)?"

    "Szanowny Panie Ministrze, czy jeżeli podatnik zdecydował się na lokatę w
    jednym banku na 1% a mógł założyć lokate na 3% w drugim banku, to czy
    pierwszy bank powinien do swojego przychodu doliczyć 2% od odsetek, które
    mógł klient otrzymać w drugim banku"

    --
    'Tom N'

  • 7. Data: 2013-03-21 23:03:41
    Od: Aetius <c...@g...com>

    Pogląd MF został zakwestionowany w wyroku WSA w Warszawie z 25 stycznia 2013 r.
    (sygn. akt III SA/Wa 2106/12), zgodnie z którym analizując akcje promocyjne banków,
    nie można się odnosić do pojęcia sprzedaży zdefiniowanego w KC.

  • 8. Data: 2013-03-21 23:25:17
    Od: eisenberg <e...@n...pl>

    Do takich absurdów musi dochodzić, kiedy łamie się jedną z podstawowych zasad prawa
    rzymskiego - głoszącą, że żaden przepis niosący dolegliwość dla obywatela nie może
    być interpretowany rozszerzająco

  • 9. Data: 2013-03-22 09:20:34
    Od: "Q" <n...@s...org>

    > ale przeziez jak wół tam pisze ze czynny zal nie zadziała jak urzad cie
    > wezwie i bedzie juz kontrolował

    IMHO eisenberg potrafi czytac ze zrozumieniem i dobrze o tym wie.

  • 10. Data: 2013-03-22 10:46:40
    Od: "m7marek" <m...@i...pl>

    to w którą kratkę mam wpisac ten moneyback w PIT-37 ?