  • 31. Data: 2017-03-09 23:06:53
    Temat: Re: Kto odpowiada za włamanie na konto? Bank przegrywa w sądzie
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-03-09 o 15:14, J.F. pisze:
    > to zadne pieniadze, to wynik kreacji bankowej.

    Pieniądze to pieniądze. Bank ma tylko te, które przyniosą klienci lub
    udziałowcy banku.

    Jeśli wydaje ci się, że bank dostając 100, może wyczarować z tego 1000,
    to nie rozumiesz co to jest kreacja pieniądza w systemie bankowym.

    --
    Liwiusz

  • 32. Data: 2017-03-10 01:53:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 9 Mar 2017 23:06:53 +0100, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    >
    > Jeśli wydaje ci się, że bank dostając 100, może wyczarować z tego 1000,
    > to nie rozumiesz co to jest kreacja pieniądza w systemie bankowym.

    Chyba jednak rozumiem.
    Jesli klienci przyniesli do banku 1000, i tyle maja na rachunkach,
    podczas gdy panstwo twierdzi, ze pieniedzy "wydrukowalo" tylko 100, to
    przeciez jasno widac, ze ktos tu oszukuje :-)

    No a skad sie te 1000 wzielo ?
    Banki wyczarowaly :-)

    J.

  • 33. Data: 2017-03-10 09:55:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 10 Mar 2017 01:53:59 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Jesli klienci przyniesli do banku 1000, i tyle maja na rachunkach,
    > podczas gdy panstwo twierdzi, ze pieniedzy "wydrukowalo" tylko 100,
    > przeciez jasno widac, ze ktos tu oszukuje :-)

    Na kontach nie v tylko są złotówki, te 1000 to może być
    przeliczeniowe.

    --
    Marek

  • 34. Data: 2017-03-10 10:53:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    rada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Na kontach nie v tylko są złotówki, te 1000 to może być
    >przeliczeniowe.

    Ja o kontach zlotowkowych.
    Suma depozytow w bankach przekracza emisje NBP - reszte banki
    "wyczarowaly" :-)

    Co jest dodatkowym argumentem w dyskusji czyje to pieniadze :-)

    J.

  • 35. Data: 2017-03-10 11:04:27
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 10.03.2017 10:53, J.F. pisze:

    > Ja o kontach zlotowkowych. Suma depozytow w bankach przekracza emisje
    > NBP - reszte banki "wyczarowaly" :-)

    No ale to chyba żadne zaskoczenie? NBP drukuje 100 zł, pan A zanosi do
    banku, bank udziela kredytu panu B, ten kupuje coś od C, ten wpłaca - i
    już mamy 200 zł depozytów.

    MJ

  • 36. Data: 2017-03-10 11:21:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-03-10 o 11:04, Michał Jankowski pisze:

    > No ale to chyba żadne zaskoczenie? NBP drukuje 100 zł, pan A zanosi do
    > banku, bank udziela kredytu panu B, ten kupuje coś od C, ten wpłaca - i
    > już mamy 200 zł depozytów.

    Podobnie jak w tym kawale, jak turysta położył w recepcji w hotelu 100
    dolarów, a zanim rozmyślił się po obejrzeniu pokoju, to te 100 dolarów
    spłaciło 5 wierzycieli.

    Tyle że nie jest to żadna bankowa kreacja - bank nic nie kreuje, bank
    pożycza dokładnie tyle, ile zebrał od ludzi lub ma samemu, i ani grosza
    więcej.

    --
    Liwiusz

  • 37. Data: 2017-03-10 11:25:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-03-10 o 01:53, J.F. pisze:
    > Jesli klienci przyniesli do banku 1000, i tyle maja na rachunkach,
    > podczas gdy panstwo twierdzi, ze pieniedzy "wydrukowalo" tylko 100, to
    > przeciez jasno widac, ze ktos tu oszukuje :-)

    Nikt nie oszukuje, to normalna sytuacja wynikająca z zastosowania metody
    "pożyczam pożyczone". Jakbyś zaczął tak robić (w szarej strefie, bo
    monopol ma na to bank, ale może jesteś takim obrotnym w klasie), to też
    byś doszedł do takich efektów.

    --
    Liwiusz

  • 38. Data: 2017-03-10 13:17:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup

    >No ale to chyba żadne zaskoczenie? NBP drukuje 100 zł, pan A zanosi
    >do
    >banku, bank udziela kredytu panu B, ten kupuje coś od C, ten wpłaca -
    >już mamy 200 zł depozytów.

    Zaskoczenie zadne, ale tym bardziej nie mozna mowic ze klienci maja w
    banku jakies "swoje" pieniadze :-)

    J.

  • 39. Data: 2017-03-10 19:40:12
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/10/2017 4:25 AM, Liwiusz wrote:

> [...]
    > "pożyczam pożyczone". Jakbyś zaczął tak robić (w szarej strefie, bo
    > monopol ma na to bank, ale może jesteś takim obrotnym w klasie), to też

    kto mu zabroni pozyczac weksle?

  • 40. Data: 2017-03-10 22:38:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-03-10 o 19:40, witek pisze:

    > kto mu zabroni pozyczac weksle?

    Mówimy o biletach narodowego banku polskiego.

    Weksli nie trzeba pożyczać, każdy sam może wystawić.

    --
    Liwiusz