    From: t...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kredyt na dom w MultiBanku
    Date: 13 Feb 2003 16:00:08 +0100

    > Iiii tam - niczego nie uzasadniłeś :-)
    >
    > Argument 1: WIBOR+marża (nazwijmy to W+m) upewnia klienta co do
    > oprocentowania
    > Moja odpowiedź: wiąże to klienta w obdywie strony! KB i PKO BP NIE MAJĄ
    > możliwości obniżenia oprocentowania. A rynek nie składa się tylko z KB PKO i
    > Multi ;-) Jest grupa banków, które stosuję W+m i grupa, które nie mają
    > takich zapisów. Jeśli część banków bez W+m obniży istotnie oprocentowanie to
    > klienci KB i PKO po prostu _zostaną na lodzie_. Multi może w takim przyapdku
    > natychmiast zareagować. A przecież konkurencja rośnie a nie słabnie.

    Nowym klientom się obniży a tym, którzy już mają kredyt nie. Praktycznie żaden
    bank nie daje i nie będzie dawał kredytów poniżej WIBORu. (Chyba wiesz dlaczego)
    Wyobrażmy sobie, że bank A daje oprocentowanie w wysokości WIBOR+1% =7%, zaś
    bank Y (decyzją Prezesa) w wysokości 5,5%. I tak jest przez wiele lat. Co to
    oznacza dla banku B? Nowy Prezes i podwyżka oprocentowania.

    > Argument 2: Klient wiąże się umową kredytu na 10-30 lat.
    > Druga sprawa - NIE MA żadnego kosztu wyjścia z kredytu MultiBanku. Klient
    > może w każdej chwili spakować manatki i spłacić wszystko kredytem w innym
    > banku. Jest wiele innych banków, które bez dodatkowych opłat i formalności
    > (np GE) przyjmą takiego klienta z otwartymi ramionami (a za 10 lat
    > konkurencja będzie jeszcze ostrzejsza). W Multi nie trzeba nawet z
    > wyprzedzeniem informować o zamiarze wcześniejszej spłaty. Zatem ustalenie
    > nieatrakcyjnego oprocentowania mogło by być w Multi akcją jednokrotną (tzn.
> [...]

    Widać, że nigdy tego nie robiłeś. Posłuchaj tych co mają doświadczenie.

    > Nie da się zatem IMHO obronić tezy, że kredyty KB i PKO BP będą dla klienta
    > kredytami lepszymi. Można dyskutować o tym czy są tańsze i wg niektórych
    > łatwiej dostać tam kredyt. Ale na dłuższą metę klient nic nie traci
    > korzystając z Multi. A przedstawiane tu argumenty są rodem z myślenia a la
    > PKO BP ;-) (mamy klienta i teraz nam już nie ucieknie)

    Ten wniosek jest całkowicie nieprawdziwy. Można stąd - idąć tropem Twojego
    rozumowania - sądzić, że Multi i inne banki, które ustalają oprocentowanie
    kredytów mieszkaniowych wg. reguły "DECYZJA PREZESA" robia to z myślą o swoich
    aktualnych i przyszłych klientach.

    ****** TAK MOŻE SĄDZIĆ TYLKO OSOBA, KTÓREJ ZA TO PŁACĄ **********

    PS Nie chcę przez to powiedzieć, że jesteś jedną z nich. Po prostu nie wszystko
    do końca przemyślałeś. To, że masz (chyba) w Multi linię kredytową i jesteś z
    niej zadowolony nie oznacza, że inne jego produkty (kredyt mieszkaniowy) są
    godne uwagi.

    Tensor1.